Heb meer reviews gelezen op internet
Yep, vooral in Duitsland zijn er een hoop. Eigenlijk amper negatieve; juist het omgekeerde. Maar dat geldt voor de mobicool ook. Bij de mobicool is er hier en daar de kanttekening van de thermostaat; voor beiden krijgen de handgrepen kritiek: te ondiep om het (gevulde) ding makkelijk op te tillen. Kan ik me inderdaad iets bij voorstellen want 'het ding' zelf is al niet licht.
Ik las ook ergens een opmerking over de mate van isolatie, en dan vooral het deksel. Dat kan ik inmiddels naar het land der fabelen verwijzen:
Ik heb vandaag wat lopen testen met een pak roomboter met daarin een digitale thermometer gestoken. Dat eerst op de bodem, dan op 1, dan op 3 wc rollen. Om te zien hoe consistent de meting is.
- De koeler stond ingesteld op doel temperatuur 5 graden
- het apparaat in omgeving van 20 graden - op de vloerverwarming
Mijn constateringen:
- gevuld met slechts één pak boter koelt hij in ca. een uur naar die 5 graden, hij slaat dan af maar de temperatuur schiet daarna toch nog door naar 2 graden op de display; dat komt overeen met wat de boter-thermometer aangeeft
- ook bovenop drie wc-rollen is de boter na enige uren nog steeds ca 2 graden
- drie uur later is de compressor nog geen moment opnieuw aangeslagen; toont de display 3 graden en de thermometer in de boter, vlak onder het deksel 2,5 graden
Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar mijn conclusie:
- de koeler schiet wat door in temperatuur. Zal daardoor eerder te koel dan de warm zijn; maar mede daardoor minder vaak 'aanslaan' (want meer temperatuur-reserve - is logisch: zou hij bij 5 graden stoppen zou hij kort erna weer aan moeten springen)
- de temperatuur is in de hele box behoorlijk constant; er is geen 'lekkage' door het bovendeksel
- de isolatie lijkt prima in orde.
- inschatting: in een nacht met omgevingstemp van 20 graden zal de condensator slechts één of twee maal enige minuten inschakelen (niet getest
)