Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Eerste Malawi ervaringen  (gelezen 5144 keer)

bartis

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi
Eerste Malawi ervaringen
« Gepost op: mei 19, 2015, 09:50:30 pm »

Hallo Allemaal,

Begin dit jaar hebben we, mede op basis van dit forum, een mooie Malawi gekocht. Met name het formaat, de leefruimte naast het bed, het kindertentje en de algehele uitstraling spreken ons erg aan. Nu hebben we het eerste weekend erop zitten en zijn we erg blij met de overstap van een tent naar de vouwwagen.  :) bier

Wel hebben we na het weekend wat vragen en dingen die ons zijn opgevallen. Misschien hebben jullie hier een mening/idee over! Ik heb diverse foto's erbij gezet ter verduidelijking.

- Doorhangen van de tent
Het is me opgevallen dat het dak een beetje door gaat hangen als het regent. Het gevolg is dat er water blijft staan en dat het eea niet mooi strak oogt. Missen er stokken (b.v. tussen de luifelstokken waar de luifel aan de wagen wordt gekoppeld)? Meer spanning op het doek? Zorgen voor meer verloop?

- Overgang van wagen naar luifel
De luifel haak je in de stokken van de wagen. Hierbij is me opgevallen dat met name de overgang in de nok niet mooi is. Hier zakt de tent gewoon een stukje i.p.v. dat het 1 doorgaande stok lijkt. Bij de hoeken is dit ook wel het geval maar veel minder.

- Zwarte banden
Bij de tent zitten diverse banden om de tent op spanning te zetten. Waarvoor hoor je die te gebruiken? Nu heb ik er twee gebruikt om de wagentent mee aan te trekken(nadat ik binnen de lussen aan de stokken heb geknoopt) en ik heb er drie gebruikt voor de kindertent. Waar zijn de overige banden en kleine stukjes voor?

- Stokken over
We hebben stokken over na het opzetten. Ik heb het idee dat 4 ervan zijn om de luifel aan de voortent te kunnen haken. Waar zijn de andere drie dan voor? Wie weet het?

Tot zover even! Alvast bedankt voor jullie tips en tricks!

Groet Bart

Drees

• Gast
Re: Eerste Malawi ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2015, 10:24:37 pm »

Dat doorhangen van de tent hebben wij op precies dezelfde plek! Wie weet raad?

De zwarte banden kun je ook aan de voortent zetten (daar waar aan de binnenkant banden zitten om de stokken) voor extra stevigheid.

Wij hebben geen luifel, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Drikusniet

• Techneut in hart en nieren
  • Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2015, 11:43:01 pm »

Citaat
- Doorhangen van de tent
Het is me opgevallen dat het dak een beetje door gaat hangen als het regent. Het gevolg is dat er water blijft staan en dat het eea niet mooi strak oogt. Missen er stokken (b.v. tussen de luifelstokken waar de luifel aan de wagen wordt gekoppeld)? Meer spanning op het doek? Zorgen voor meer verloop?
Dit hadden wij vorig jaar ook, toen de linker-voorkant (als je er voor staat) hoger stond door ongelijke grond. Dit lijkt op de foto ook bij jou het geval te zijn.

Citaat
- Overgang van wagen naar luifel
De luifel haak je in de stokken van de wagen. Hierbij is me opgevallen dat met name de overgang in de nok niet mooi is. Hier zakt de tent gewoon een stukje i.p.v. dat het 1 doorgaande stok lijkt. Bij de hoeken is dit ook wel het geval maar veel minder.
Is bij mij ook wel enigszins zo. Voordeel is dat je de rits makkelijker er overheen krijgt. (Maar dat is meer een gok) Heb er nog nooit een probleem mee gehad.

Citaat
- Zwarte banden
Bij de tent zitten diverse banden om de tent op spanning te zetten. Waarvoor hoor je die te gebruiken? Nu heb ik er twee gebruikt om de wagentent mee aan te trekken(nadat ik binnen de lussen aan de stokken heb geknoopt) en ik heb er drie gebruikt voor de kindertent. Waar zijn de overige banden en kleine stukjes voor?
Zo heb ik het ook, meer banden heb ik niet (maar waarschijnlijk zijn er 2, voor het kleine luifeltje). De kleine stukjes zitten achterin, die moet je vastzetten aan de stok, vooral als je het achtertentje gebruikt.

Citaat
De zwarte banden kun je ook aan de voortent zetten (daar waar aan de binnenkant banden zitten om de stokken) voor extra stevigheid.
Deze zitten wel aan de voortent, maar niet aan de luifel.

Citaat
- Stokken over
We hebben stokken over na het opzetten. Ik heb het idee dat 4 ervan zijn om de luifel aan de voortent te kunnen haken. Waar zijn de andere drie dan voor? Wie weet het?
Klopt die 4 zijn als je de luifel aan de voortent wilt zetten. Dan heb je ze nodig, anders kun je ze thuis laten.
De andere drie zijn reserve.

Veel plezier met je Malawi. Gaat zeker lukken.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2015, 11:46:28 pm door Drikusniet »

Alpha-mannetje

• Klapperraar
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2015, 02:22:52 pm »

Wij hebben enkele van de stokken die we overhadden gebruikt om het doorzakken van de voortent tegen te gaan. Dit hielp aanzienlijk.
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!

Drees

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2015, 02:54:29 pm »

Dat zou bij ons ook de oplossing kunnen zijn. Ik kan zien daar je de stokken gebruikt langs de rits, maar hoe zet je ze vast???

bartis

• Klapperraar
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2015, 08:47:33 pm »

Wij hebben enkele van de stokken die we overhadden gebruikt om het doorzakken van de voortent tegen te gaan. Dit hielp aanzienlijk.
Dat zou bij ons ook de oplossing kunnen zijn. Ik kan zien daar je de stokken gebruikt langs de rits, maar hoe zet je ze vast???

Goede tip! Bij de luifel zitten 4 stokken met klemmen. Van deze stokken kun je allicht deze verbinding maken.

Zo heb ik het ook, meer banden heb ik niet (maar waarschijnlijk zijn er 2, voor het kleine luifeltje). De kleine stukjes zitten achterin, die moet je vastzetten aan de stok, vooral als je het achtertentje gebruikt.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De kleine stukjes zitten achterin? Vastzetten aan de stok als je achtertentje gebruikt? Dit volg ik niet helemaal... met de kleine stukjes doelde ik op korte losse stukken brede zwarte band met een stalen ring erin.

Drikusniet

• Techneut in hart en nieren
  • Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2015, 10:54:59 pm »

Rechts achterin de wagentent zitten 2 stukjes band in de naad vastgenaaid, die kun/moet je om de buis vastknopen.
De losse stukjes met ring kun je gebruiken om een luifel extra vast te zetten. Dit kan dus zowel de luxe luifel, als het kleine luifeltje aan de zijkant. Grappige is dat ik die zelf er bij heb gemaakt, maar blijkbaar zit het er nu standaard bij.

GroeneMalawi

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2012
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2015, 11:14:03 pm »

Volgens mij zijn die stokken daar ook speciaal voor. Wij hebben het 2012 model, daar zitten zulke stokken niet bij. Ook hier hangt het dak soms door. Komt door het ontwerp. Het dak is assymetrisch, ofwel het linker dakvlak is korter en steiler dan het rechter dakvlak. Hierdoor ligt het rechter dakdeel te vlak om goed te kunnen afwateren. Water kan soms makkelijk achter een dwarsligger ophopen en een zak ontstaat. Wanneer dit opgehoopte water zich boven de ritsaansluiting verzameld, slaat deze door.

Wij hebben vanaf het begin zelf stokken gekocht om ze te plaatsen, net als Alpha Mannetje heeft gedaan. Wij kozen voor aluminium verandastokken met klemmen aan de uiteinden. Werkt prima. Mooier geweest als ze niet nodig waren, dat wel  :? Nu is deze oplossing kennelijk standaard geworden.

bartis

• Klapperraar
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2015, 02:04:27 pm »

Volgens mij zijn die stokken nog niet standaard. Er zitten wel 4 stokken bij met klem aan het uiteinde maar die zijn, als ik het goed heb, om de luifel aan de voortent te maken. Hier kun je niet de constructie mee realiseren zoals Alpha Mannetje die heeft.

Alpha-mannetje

• Klapperraar
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2015, 08:31:24 pm »

De stokken die ik heb gebruikt om het doorhangen tegen te gaan zaten standaard bij de voortent. De stokken die ik over heb zaten bij de vouwwagen zelf (zaten in het zakje waar ook de stokken voor het luifeltje aan raam van het slaapgedeeelte). Het lijkt me raar dat deze voor luifel of voortent zijn.
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!
Pagina's: 1   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal