Remmen verbrand bij 10.000km

Gestart door GJT, augustus 24, 2015, 09:09:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

GJT

Afgelopen week de Kyte voor onderhoud weggebracht bij de aanhangerboer. De remmen piepten als ze warm waren afgelopen vakantie. Het bedrijf belde me met de mededeling dat de remblokken zijn versleten doordat ze verbrand waren. Hij heeft ze me laten zien en ze waren idd verkleurd. Hij gaf aan dat dit vaker voorkwam bij met name vouwwagens en caravans omdat deze zwaar beladen moeten remmen. Met name in de bergen.. Nu heeft de Kyte ruim 10.000 km ervaring schat ik, waaronder redelijk wat bergbestemmingen. Ik vind dit echter vrij vlot.. Ik lees dat caravans, met volgens mij dezelfde types Alko assen gemakkelijk 30 a 40.000 km lopen zonder remproblemen.

De remmen zijn nu strakker afgesteld gaf de beste man aan, zodat ze wat minder abrupt geactiveerd worden. Dit laatste gebeurd als de oplooprem eerst zonder remweerstand een te ruime slag kan maken. De remmen slijten dan sneller dan als ze direct rustig weerstand gaan bieden was de theorie. Hier twijfel ik nu over.. Remt hij nu niet te snel, nog meer slijtage? Bij een lichte remactie kan de auto dit wel af dacht ik.
Moet je niet juist wat speling inbouwen zodat de oplooprem onder weerstand van de veer eerst niets doet en pas later remt, of moet de rem direct bij het indrukken van de oplooprem zijn werk gaan doen.
En stel je dit af met de remstang of in de remnaven met het getande wieltje?

Ik heb de kar opgekrikt en de wielen lopen wel mooi vrij door met een heel licht geluid vanuit de remtrommel, het is dus niet (net niet) doodstil. De trommels werden handwarm bij de rit naar huis. De remstang zit niet te strak volgen mij. Deze optillen verandert niets aan het ronddraaien en geluid. Iets aantrekken en ze worden licht geremd.

Ik probeer in de bergen pompend af te dalen en bij langere afdalingen probeer ik ze een keer te "lossen" door tussendoor snelheid te maken. Soms is dit echter erg lastig en moeten de remmen er maar even aan geloven.. Wat is jullie ervaring hiermee?

Tago Herman

Zit er voldoende vet in de oplooprem? Bij te weinig vet blokkeren de remmen sneller, dus meer slijtage.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

GJT

Begin dit jaar beide nippels een paar pompjes vet gegeven. Oplooprem loopt (en liep) mooi in en uit.

Lees nu ook wat op het caravan forum. Het kan in één behoorlijke en lange afdaling klaar zijn als je de rem onvoldoende kan lossen.. Vorig jaar in de Pyreneeën, dit jaar Alpen.. Maar goed, moet ie kunnen hebben denk je dan.. Caravans zijn nog zwaarder..

Krizz

Mijn ervaring is dat bij mij de remmen van de vw warmer worden bij zachtjes remmen omdat dan mn op de VW wordt geremd  en bij harder remmen de auto het meer over neemt. Blijft wel heel snel hoor...

The KubbKing is dead... long live the New King

Drikusniet

Die zwaardere caravans hebben dan natuurlijk ook een as die daarvoor geschikt is. Maar je hebt inderdaad van die stukken die alleen maar afdalen. Dan krijgen de remmen natuurlijk wel op hun donder.

mar-ine

Het beter weten dan de aanhangerboer. Mmm.
Je zegt dat je pompend remmend de berg afkomt? Niet in een lage versnelling? Remmend op de motor?
Uk gebruik bergaf zo min mogelijk de rem, juist in verband met overmatige slijtage.

Theu

Dan nog zal de aanhanger, vouwwagen of caravan remmen. Het is een oplooprem wat inhoud dat de desbetreffende aanhanger door zijn eigen gewicht bergafwaarts zijn eigen remmen zal blijven activeren. Ook als je afremt op de motor. Waarschijnlijk wel minder hard doordat het geleidelijker gaat dan bij gewoon remmen.