Tarp in plaats van luifel voor Trigano Odyssee 2015

Gestart door woosterhof, februari 28, 2016, 09:29:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

woosterhof

Hallo allemaal,

Uit andere discussies heb ik geconcludeerd dat het opzetten van de luifel van de Trigano Odyssee redelijk wat tijd in beslag neemt (minimaal 30 minuten). Tevens neemt de luifel relatief veel ruimte in beslag bij het vervoeren. Mijn buurman, een ervaren tent-kampeerder, vertelde me over een tarp (schaduwdoek). De buurman heeft deze tarp: https://www.obelink.nl/tarp-beige-tc.html

Volgens mij zou een tarp wel eens een goed alternatief zijn voor een luifel. Wie heeft er ervaringen met een tarp als luifel? En welke tarps zijn dan wel/niet geschikt voor de Trigano Odyssee (qua afmetingen en bevestigingspunten)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

solex

Hoi

De luifel van een odyssee neemt echt geen 30min in beslag.
10 min en het staat en vast,ook dat hij vast zit met een rits is volgens mij beter zeker bij hevige wind.
Wij hadden er ook over nagedacht maar zijn uiteindelijk toch voor een luifel gegaan.
De zijkanten kan je ook nog oprollen dus dan heb je enkel het dak.
Het geheel opgevouwen is wel een pakket maar past bij ons prima in de bak.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

boswachter

Wij gebruiken soms voor de luifel (ander merk vouwwagen) alsnog een tarp vooral als het warm is, maakt weinig uit welk merk, is altijd een beetje passen/meten.

Marinajl

Onze luifel heeft geen rits (varioluifel?) maar we gebruiken hem zelden. Wel als het erg warm is de tarp, dat bevalt goed.

weep

Er zijn drie verschillende luifeltypen, dus je krijgt verschillende antwoorden. Zelf heb ik het oudste type, die is inderdaad bewerkelijk om op te zetten maar wel groot en stevig. Met zijwanden ook erg handig als het wat regent. Ik heb ook een tarp, maar voordat ik dat ding eenmaal goed gespannen heb.... Maar waarschijnlijk ben ik er ook niet erg handig mee. Volgens mij heeft de 2015 de het nieuwste type, die lijkt me makkelijker om op te zetten en ook erg handig bij regen.

klapkei

De originele luifel van de Odyssee is dan wel een stukje duurder dan een willekeurige tarp, maar biedt mijns inziens echt wel meerwaarde. Hij vormt 1 mooi geheel met de voortent, sluit wind- en waterdicht aan op de voortent middels 1 lange rits, staat binnen 15 minuten (is echt heel simpel) en biedt meer vierkante meters met voldoende stahoogte en ruimte om te zitten dan een tarp. Zoals hier boven al aangehaald, ideaal bij regen of als het fris wordt. Met de bijbehorende scheerlijnen en wat haringen kun je hem bovendien goed vastzetten. De luifels van de laatste jaargangen kunnen aan de zijkanten opgerold worden en er zitten ramen in die je eventueel kunt blinderen.

woosterhof

OK, bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk gingen de verhalen over de Trigano luifels met name over 'oudere' luifels.
Is er een opzetinstructie van de luifel voor de Trigano Odyssee 2015 beschikbaar? Heb alleen een papieren overzicht van alle onderdelen/stokken...

G_K

solex

Citaat van: woosterhof op februari 29, 2016, 08:13:03 PM
OK, bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk gingen de verhalen over de Trigano luifels met name over 'oudere' luifels.
Is er een opzetinstructie van de luifel voor de Trigano Odyssee 2015 beschikbaar? Heb alleen een papieren overzicht van alle onderdelen/stokken...

Hoi

Even terugdenken aan  de vakantie,hoe deden wij dat ook alweer voor de eerste x.

Eerst zetten wij de vw geheel op en spannen hem af zonder de korte stukjes om de flap aan de voortent op te spannen.
Dan de dwars lopende buizen van de voortent iets lossen en de luifel aanritsen.
Op de voortent leggen en de drie buizen van de luifel insteken en de poten er onder op 3/4 hoogte.
De luifel erover trekken en de buizen van de voortent opspannen.
Vervolgens de banden om de luifel op te spannen erop en de poten van de luifel omhoog,de lengte juist zetten en haringen in de grond.

Of dit de voorgeschreven werkwijze is weet ik niet maar werkt bij ons prima.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Exode

Wij hebben een Trigano Odyssee 2015 met originele luifel. Erg fijn! Wij laten de tafel en stoelen eigenlijk altijd onder de luifel staan, scheelt ruimte in de voortent. Met een kleine van nu 2 jaar is dat handig bij slechter weer. Luifel zat er bij ons steeds zo aan en er ook weer af, zeker geen 30 minuten. Enige nadeel is dat er wel wat druppeltjes doorheen komen bij de naden/ritsen maar alleen bij behoorlijke regen en echt geen stralen zeg maar.