Nieuwe banden 10"voor Jamet Arizona (2001)

Gestart door SpeedyG, juni 20, 2018, 02:41:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyG

We hebben een Arizona (2001) gekocht.
We wisten dat deze de laatste 4 jaar niet is gebruikt.
Controle van de baanden leert dat deze uit 2006 komen.

Nu gaan we 'maar' naar Friesland op vakantie. Maar bandjes van 12 jaar oud waarvan de laatste 4 jaar stil staand, geeft geen goed gevoel.

Dus op zoek naar nieuwe bandjes, schrik alleen van de prijzen:

Stalling zelf vraagt er € 190,00 voor.
DeJongrecreatie  vraagt er € 120,00 per band dus € 240,00 totaal voor.

Als ik echter online zoek is de keuze beperkt.
Zie wel bij autobandenmarkt.nl een prijs voor losse band van € 49,80 . Komt nog wel montage kosten bij.

Andere optie is 2 complete wielen aanschaffen en deze zelf vervangen....

Iemand nog tips voor mij regio Hollands-Midden ofwel Groene Hart.

PenH

De Maxxis bandjes van autobandenmarkt zijn prima banden volgens mij. Komt er nog zo'n 15Euro per band bij voor montage (laat ook de ventielen meteen vervangen!), ben je voor 130Euro klaar.
Je kunt ook hier naar kijken:
https://www.aanhangwagendirect.nl/banden-velgen/complete-wielen/10-inch/
Geen idee wat de kwaliteit van deze banden is.

SpeedyG

Heb nog goedkoper adres gevonden:
autobandencollectief.nl
Maxxis CR966 145/80 R10 N74  € 42,18

Met € 15,00 voor montage komt totaal prijs op rond de € 115,00 uit.

Vindt de prijsverschillen wel opvallend van laag € 40,= tot boven de € 50,=

Overzicht prijzen Maxxis CR966 145/80 R10 N74
https://banden.autoweek.nl/maxxis/cr-966/145-80-r10-74n-32896/

eriktiel

ik ben naar een gewone autobanden garage geweest. Rekenen normalere prijzen dan bij zo'n caravan dealer.
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

Lars

Ik heb ook het e.e.a. bij mijn normale garage laten doen.
Was voor 3 nieuwe banden met montage en onderhoudsbeurt zon 150 euro kwijt. Waren ook maxxis banden.

sanderv

Absurde prijzen in de openingspost. Gezien de maatvoering is de kans ook nog eens heel groot dat het ouderwetse diagonaal-banden zijn. Hoe is de maatvoering op de band? Zoiets als "5.00-10 4PR"? Of "145 R10"? In het eerste geval zijn het diagonaalbanden. Die zou ik echt niet willen hebben, ook niet nieuw. Ze worden soms standaard op velg geleverd en met een beetje pech zit er nog een binnenband in ook. Diagonaalbanden lopen veel sneller heet met een grotere kans op stuklopen. Daarom moeten eigenlijk snoeihard worden opgepompt. Als je in de C-merken terecht komt, heb je ook nog kans op recover-banden.

In het tweede geval zijn het radiaalbanden. Die wil je. Vervolgens zijn er twee smaken, hoge load-index bij relatief lage snelheid of vice versa (74N vs 69S). Ik weet niet wat een Jamet maximaal beladen mag wegen, maar als dat 650 kg of minder is, is 69S een optie en zou ik deze nemen:

https://www.bandenleader.nl/auto-band/falken/sincera-sn-807/145-80-r10-69s-741037?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw9qfZBRA5EiwAiq0AbbvtQCosLYElH_V60z9tOYUrtEGg4-9N_rK5Ecsh6uSuLEdkty7HaRoCFO4QAvD_BwE

Is de kar tot 750 kg, is 74N een betere optie:

https://www.bandenleader.nl/auto-band/maxxis/trailermaxx-cr-966/145r10-74n-802425?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw9qfZBRA5EiwAiq0AbXtQhA1bRFLmrux5U01_hwNEe1yCUNH0g44sjuSNMok6dOaSoa-zWRoCGNkQAvD_BwE

Er is een nog zwaardere variant:

https://www.banden.nl/banden/bestelwagen/zomerbanden/maxxis-cr966-trailermaxx-145-r10-84-82n__16093267?rows=20&ID=sea_tnet_nl_Google_Shopping&s_kwcid=AL!682!3!145238022419!!!g!!&ef_id=WtefMwAAALFsZxAl:20180620221658:s

Maar die lijkt me erg stug voor een vouwwagen. Zwaarder dan 750 kg is die toch niet, de Jamet heeft geen eigen kenteken.

Monteren op een stalen velg komt op ongeveer een tientje. Aanhangerwielen worden doorgaans niet gebalanceerd, dus als de monteur dat inderdaad nalaat, hoeven die kosten ook niet in rekening. Reservewiel zou ik voor die 5 tientjes ook meepakken. Tenslotte, als je banden zelf gaat bestellen of de garage voor je laat bestellen: vraag even naar de productiedatum van de band (de DOT code). Omdat het niet de meest gangbare band is en deze vaak door de fabriek een poosje in een bepaalde batch geproduceerd wordt, is de kans aanwezig dat ook een nieuwe band al 1 of 2 jaar oud is. Zeker als je een tempo 100 keuring hebt even iets om rekening mee te houden. Soms heeft een andere leverancier voor een paar euro meer een veel versere band op voorraad.

SpeedyG

Iedereen bedankt voor hum bijdrage. Ter afsluiting zal ik hier neerzetten wat ik uiteindelijk heb gedaan.

Ik heb de banden uiteindelijk online besteld.
Nadat ik en keuze had gemaakt voor type en merk band, met hulp van jullie tips.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Maxxis CR966 145/80R10 74N.
Weg met de diagonaal bandjes en gaan voor de radiaal bandjes.

Bij autobandencollectief kreeg ik de beste prijs. Bovendien konden ze geleverd worden bij een bandenbedrijf bij mij om de hoek.

Bestelling verliep vlotjes en na een paar dagen werd ik gebeld door het bandenbedrijf om een afspraak te maken. Afgelopen middag langs gegaan bij banden bedrijf, en voor € 29,50 is mijn Jamet voorzien van 2 nieuwe bandjes.

Heb naar aanleiding van bericht op dit forum ook de DOT code bekeken:

Week 8 van het jaar 2018.  Nieuw genoeg voor mij. Wij kunnen weer 6 jaar vooruit.
Volgend jaar toch ook de reserveband maar vervangen.