Op meerdere plaatsen stroom

Gestart door Biers, februari 03, 2019, 09:02:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

OhPeeCee

Eigenlijk zitten er al twee stopcontacten in de bak daar waar je Aero pompen hun spanning vandaan halen. Je bed moet toch omhoog om je stokluifel te pakken. Of je sloopt het stookontakt open en verlengd waar je dit wil hebben. Heb je alleen twee voeding draden nodig, een naar keuken en een naar de cee van de blaas of zuig kant

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Frank-2.0

Ik heb een CEE inbouwdoos in de bak van de roodmaster gemaakt.
hier plug ik mijn verlengkabel van 30 meter en ik heb in de hele vouwwagen stroom op drie wc's.
Ik heb voor de keuken die altijd onder de luifel staat een aparte verlengsnoer met 4 aansluitingen. Deze steek ik in een van de wc's.
De verlengkabel gebruik ik voor de voeding van de kraan en waterkoker of een lampje bij de keuken.

Naast de CEE inbouwdoos zit een kastje met twee automaten en een aardlekschakelaar.
1 automaat van 6A en een van 16A. Als ik een camping aandoe met maar 6A dan schakel ik met een schakelaar over op de 6A automaat.
Heeft de camping ook 16A dan schakel ik over naar de 16A automaat. zo hoef ik niet naar de receptie te gaan en slaat mijn eigen automaat uit.π

Afgelopen zomer voor het eerst gebruikt en het werkt goed.

OhPeeCee

Alles met meer dan 1,5 Volt kom ik niet aan. Wel gied gedaan, zeker de switch tussen 6 en 16 amp

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ron73

Citaat van: Frank-2.0 op augustus 15, 2019, 07:00:46 PM
hier plug ik mijn verlengkabel van 30 meter en ik heb in de hele vouwwagen stroom op drie wc's.
Ik heb voor de keuken die altijd onder de luifel staat een aparte verlengsnoer met 4 aansluitingen. Deze steek ik in een van de wc's.
De verlengkabel gebruik ik voor de voeding van de kraan en waterkoker of een lampje bij de keuken.

Naast de CEE inbouwdoos zit een kastje met twee automaten en een aardlekschakelaar.
1 automaat van 6A en een van 16A. Als ik een camping aandoe met maar 6A dan schakel ik met een schakelaar over op de 6A automaat.
Heeft de camping ook 16A dan schakel ik over naar de 16A automaat. zo hoef ik niet naar de receptie te gaan en slaat mijn eigen automaat uit.π

Mag ik vragen wel kastje met twee automaten en een aardlekschakelaar? Ik zie bij de Wit een Crusader Installatiekast 230 volt met aardlek en zekeringautomaat maar dat is 1 zekering van 10A en 1 aardlek.
Zoals ik het begrijp heeft het pas nut als ik de zekering kan aanpassen op wat de camping levert. Dus bijv 4A, 6A en 10A

thnx.

Frank-2.0

Citaat van: Ron73 op augustus 16, 2019, 11:22:59 AM
Mag ik vragen wel kastje met twee automaten en een aardlekschakelaar? Ik zie bij de Wit een Crusader Installatiekast 230 volt met aardlek en zekeringautomaat maar dat is 1 zekering van 10A en 1 aardlek.
Zoals ik het begrijp heeft het pas nut als ik de zekering kan aanpassen op wat de camping levert. Dus bijv 4A, 6A en 10A

thnx.
Kastje heb ik zelf samengesteld. Je kunt de componenten los bestellen.

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk

PenH

...

Maar als zowel de camping als jouw zekeringautomaat op bijvoorbeeld 6A staat. Hoe weet je dan dat jouw automaat eerder uitslaat dan die van de camping? Het zou toch net zo goed andersom kunnen zijn en dan moet je alsnog bij de receptie langs...

peter123456

mooi hoor.
het is te hopen dat je er ook aan gedacht hebt de metalen delen van de Roadmaster van een aarding te voorzien, is wel zo veilig.
ik zie alleen het nut van een aardlekschakelaar, de schakeling van 6 of 16 ampere heeft geen meerwaarde, tenzij je een snel type automaat hebt gebruikt en de camping trage.....
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Hemertje

een aardlekschakelaar is geen beveiliging tegen overstroom/kortsluiting  :)

Frank-2.0

Citaat van: peter123456 op augustus 16, 2019, 08:17:52 PM
mooi hoor.
het is te hopen dat je er ook aan gedacht hebt de metalen delen van de Roadmaster van een aarding te voorzien, is wel zo veilig.
ik zie alleen het nut van een aardlekschakelaar, de schakeling van 6 of 16 ampere heeft geen meerwaarde, tenzij je een snel type automaat hebt gebruikt en de camping trage.....
Ik heb ook automaten met een snelle karakteristiek gebruikt. Dan moet de camping inderdaad een normale trage karakteristiek hebben waar ik vanuit ga.

Ik had de spulletjes bijna allemaal liggen en vind het leuk om zo'n dingen te maken.
Of het nu meerwaarde heeft of niet...

Hemertje

Citaat van: Frank-2.0 op augustus 16, 2019, 09:44:34 PM
Ik heb ook automaten met een snelle karakteristiek gebruikt. Dan moet de camping inderdaad een normale trage karakteristiek hebben waar ik vanuit ga.

Ik had de spulletjes bijna allemaal liggen en vind het leuk om zo'n dingen te maken.
Of het nu meerwaarde heeft of niet...

een beetje elektrotechniek op de vrijdagavond  :#

wat is normaal?
wat is snel?

een normale karakteristiek is een B-karakteristiek
deze schakelt maximaal uit bij 5x de nominale stroom, dus bij een 6A automaat schakelt ie bij overstroom of kortsluiting bij 6Ax5 bij 30A uit

dit is ook de snelle karakteristiek  :P

wil je een tragere karakteristiek dan kom je uit op een C-automaat, deze chakelt maximaal uit bij 10x de nominale stroom, je moet dan al 60A maximaal trekken wil die uitgaan

de stroom is spanning / weerstand (I=U/R)

oftewel voor een dubbele stroom 10x ipv 5x dient je weerstand de helft te worden, terwijl je kabel niet verandert, die houdt natuurlijk dezelfde dikte

dan blijft over dat je kabellengte niet te lang mag zijn want je lengte bepaalt dan de weerstand van je kabel

een veel gemaakte fout in de installatietechniek bij o.a. woningbouw

een B-automaat van bv je tuininstallatie schakelt steeds uit
deze wordt simpel vervangen door een C-automaat want die klapt er niet uit, want je kortsluitstroom mag het dubbele zijn wat we net gezien hebben
maar de kabellengte verandert niet!
dus om de C-automaat uit te laten schakelen mag de kabellengte maar de helft zijn van de maximale toegestane lengte van de B-karakteristiek

let dus op bij het zomaar omwisselen van automaten door een met een andere karakteristiek!

en dan nu  bier

:P

Frank-2.0

Lars

Gelukkig is die maximale lengte met een c-karakteristiek nog steeds zodanig lang dat je dat in een normale woning niet haalt. Niet in die van mij in ieder geval  :#

Vorig jaar nog over moeten nadenken vanwege de elektrische terrasverwarming  >:(

Hemertje

Voor een B-karakteristiek maximaal zo'n 120m
Voor C zo'n 60m

Binnenshuis komt je dit niet gauw tegen idd maar voor een grotere tuininstallatie met alle aftakkingen is 60m niet zo vreemd

peter123456

nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Hemertje