Vergunning voor 100km/u op Duitse Autobahn

Gestart door Qwaqa, januari 23, 2011, 11:41:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

famahbaas

En het maakt ook nog wel wat uit wat een auto mag trekken!

Ik mag met mijn auto 1800 geremd trekken!
Dus die VW van ca700 kg dat komt wel goed! :**

Y13

Onze Cabanon Malawi heeft gewoon een Tempo 100 keuring (en schokdempers) is toch gewoon een standaard optie bij Cabanon?

Bucharestblues

Citaat van: Y13 op april 29, 2023, 08:39:16 PM
Onze Cabanon Malawi heeft gewoon een Tempo 100 keuring (en schokdempers) is toch gewoon een standaard optie bij Cabanon?
Zelfde bij ons.

muis

Citaat van: Y13 op april 29, 2023, 08:39:16 PM
Onze Cabanon Malawi heeft gewoon een Tempo 100 keuring (en schokdempers) is toch gewoon een standaard optie bij Cabanon?
Dat zou heel goed kunnen,  in die 12 jaar (topic is van 2011) is er al weer veel veranderd.

Yella

Citaat van: famahbaas op januari 28, 2011, 07:06:41 PM
En het maakt ook nog wel wat uit wat een auto mag trekken!

Ik mag met mijn auto 1800 geremd trekken!
Dus die VW van ca700 kg dat komt wel goed! :**
Wat een auto mag trekken heeft niets te maken met de Tempo 100 keuring. Het gaat om bepaalde technische aspecten van de aanhanger.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Hemertje

Citaat van: Yella op april 30, 2023, 10:54:17 AM
Wat een auto mag trekken heeft niets te maken met de Tempo 100 keuring. Het gaat om bepaalde technische aspecten van de aanhanger.

Er gelden zeker eisen aan de trekkende auto

Om voor een Tempo 100-ontheffing in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

Het trekkende voertuig moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
Het ledig gewicht, of massa rijklaar, van het trekkende voertuig mag niet meer bedragen dan 3500 kg (zie technische gegevens op het kentekenbewijs)

broodink

Wie heeft er tempo 100 op de nieuwe Trigano Odyssee en zo ja. Waar hebben jullie de 100 stikker zitten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

boswachter

Welliswaar geen trigano, maar wij hebben een metalen bordje dat aan de keuken is genageld, waar de sticker op geplakt is. Hij mag niet aan het dekzeil, moet permanent aan de wagen in principe.
We zijn mensen die hem met vleugelmoertjes vastzetten zodat hij ook weggenomen kan worden, maar verwacht dat de duitse politie vrij strikt is in het handhaven dus dat je daar problemen mee kunt verwachten.
Er zijn op andere plekken op dit forum wel foto's te vinden van de diverse constructies (pizzaplaat of onderkant van een taartblik bijvoorbeeld)

metalpe



Citaat van: Hemertje op mei 01, 2023, 07:49:46 PM
Er gelden zeker eisen aan de trekkende auto


Het trekkende voertuig moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
Het ledig gewicht, of massa rijklaar, van het trekkende voertuig mag niet meer bedragen dan 3500 kg (zie technische gegevens op het kentekenbewijs)

We kochten onlangs een nieuwe vouwwagen. De wagen kwam (was een optie) met een tempo 100 keuring. Er heeft niemand naar onze auto gekeken of gevraagd.

Onze auto heeft wel abs natuurlijk, maar daar is niet naar gevraagd. Toen we de vouwwagen gingen bestellen waren we er met onze andere auto, die heeft niet eens een trekhaak, dus ze hadden bij de VWS onze auto werkelijk nooit gezien.

Ik had gedacht dat ze die ook zouden (moeten) bekijken, maar in de praktijk gebeurt dit dus niet.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk


Marcel

Maar dat is toch ook de verantwoordelijkheid van degene die de VW achter zijn auto zet? De VW is niet getrouwd met de auto dat ik nu toevallig heb. De 100 km keuring keurt alleen de VW. Niet de auto.

xray

Onze vouwwagen is geschikt voor tempo 100 en in de NL brief staat dat de onthefifng onbeperkt geldig is voor de aanhanger/caravan (ook alleen voor deze aanhanger/caravan) Het maakt niet uit welk voertuig de aanhanger trekt indien deze ABS heeft, zwaarder is dan op het certificaat staat. Bij mij is dat de auto minimaal 816 kilo moet wegen.
Apart is wel dat er in de NL brief niks staat over het max gewicht van de combinatie. Heb even op het Duitse certificaat gekeken en idd mag de combi niet zwaarder zijn dan 3.5 ton.
Zag ook op dat certificaat dat er een minimaal gewicht is van 650 kilo van de auto als (fahrdynamischen Stabilittätssystem für den Anhängerbetrieb ausgestattet ist en op de papieren staat.....volgens mij moet de aanganger dan stabisator koppeling hebben en op de papieren staan van vouwwagen.

Onze sticker zit op de keuken net wel /net niet onder het zeil met de bovenkant dus is nét te lezen, neem aan dat dit ok is.


sanderv

Er zijn inderdaad wel degelijk massa eisen aan de auto, afhankelijk daarvan moet de aanhanger aan meer of minder eisen voldoen. Ik heb ze destijds opgezocht toen ik onze camplet ombouwde naar tempo 100. Ik weet het niet meer exact, maar het was ongeveer dat als de aanhanger maximaal 0,3 keer de ttm van de auto is, je geen rem en schokdempers nodig hebt, tussen 0,3 en 0,8 keer de massa wel een daarboven heb je dan ook nog een stabilisator koppeling nodig. Abs is altijd een vereiste.

Fred G

Er zijn idd eisen voor het trekkende voertuig, hier wordt bij de keuring niet naar gekeken maar zet je een auto voor de vw die niet aan de eisen voldoet is je keuring ( op dat moment) ongeldig.
En vwb snelheidsbekeuringen , de pakkans is zeer gering maar als je aangehouden wordt bij 100 km/u zonder tempo 100 keuring rijdt je met een ongekeurde , en dus voor de duitse wet onverzekerde , combinatie . En die bekeuringen kunnen zeer hoog zijn.

FriedelP

Hmm dat onverzekerd is niet helemaal juist. Je hebt geen verzekering in Duitsland afgesloten, dus kan men ook niet stellen dat hij niet verzekerd is op basis daarvan. Als hij verzekerd is volgens jouw verzekering kan men niet stellen dat deze niet verzekerd is.


Bij een ongeval kan men wel erg moeilijk gaan doen en stellen dat in geval dat je met een niet toegelaten combinatie voor Duidsland rijd, je volledig verantwoordelijk wordt gesteld ongeacht of je verder in fout was of niet. Ik weet niet of dat dit hier zo is.


In Duitsland mag je op sommige plaatsen zo hard rijden als je wil, maar de meeste Duitse verzekeringen gaan bij ongevallen aan snelheden boven de 140 per uur niet tussenkomen. Moeten dat ook niet volgens de Duitse wetgeving, of bijvoorbeeld wanneer je geen winterbanden hebt in de winter. De bestuurder kan dan alleen voor de kosten opdraaien. Echter met een Belgische autoverzekering zijn dergelijke uitzonderingen er niet en als de wagen in orde is volgens de Belgische reglementering moet die altijd tussenkomen.


Je kan dus wel een boete krijgen om met een aanhangwagen te rijden die niet aan de tempo 100 voldoet, maar niet omdat je niet verzekerd zou zijn, want dat ben je wel. Niet gekeurd kan mogelijk wel nog. En in dat geval zal men ook altijd het niet gekeurde en niet in orde voertuig uit het verkeer nemen.