Welk type accu-schroefboor voor pootjes en schroefharingen?

Gestart door mpostma, december 18, 2021, 02:32:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

mpostma

Ik vraag me het volgende af, aangezien ik geen ervaren klusser ben en dus het verschil niet echt weet tussen de verschillende types accuboor/schroef machines. Gebruiken jullie voor het indraaien van de schroefharingen een "gewone" accuboormachine of een zogenaamde "draaislag" accu schroefmachine? Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n draaislag schroefmachine de heavy duty schroeven goed in harde grond krijgt, maar dat bijvoorbeeld de nylon schroeven dit geweld niet aankunnen. Ook lijkt het mij dat je deze niet voor het uitdraaien van de wagenpootjes kunt gebruiken. Maar ja om nou twee soorten accu machines mee te nemen gaat nogal ver. Ik heb helemaal geen ervaring met een draaislag schroefmachine. Kan het zo zijn dat je de "stoot-functie" uit kunt zetten? Bij harde ondergrond lijkt ie me toch het handigst.

sanderv

Een slagschroevendraaier lijkt me hier echt niet geschikt voor. Het koppel van die dingen is wel heel hoog en geen slipkoppeling. Zou een gewone accuboor gebruiken.

Tago Herman

Ik heb hiervoor een goedkope schroef/boor machine gekocht bij de Ac..., werkt prima.

Laat deze ook gewoon in de caravan liggen tijdens de winterstalling.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

peter123456

nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

mpostma

Citaat van: peter123456 op december 18, 2021, 07:44:06 PM
koop bij voorbeeld voor 80 euro de accuboormachine van de lidl, is 20 v uitvoering, er is ook een uitvoering die kan kloppen, er zit een instelbare slipkoppeling op, bij consumentenbond als best getest en buiten inschroeven van haringen kan je er ook gewoon mee klussen, indien gewenst.

https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-schroefboormachine-20v/p100272168#searchTrackingId=Product.100272168&searchTrackingChannel=NL&searchTrackingEvent=click&searchTrackingOrigPageSize=24&searchTrackingOrigPos=5&searchTrackingPageSize=24&searchTrackingPos=4&searchTrackingTitle=PARKSIDE+PERFORMANCE+Accu-schroefboormachine+20V&searchTrackingMasterId=Product.100272168&searchTrackingSimi=89.67&searchTrackingPage=1&searchTrackingQuery=accuboor+20v&list=search

suc6

Die heb ik inderdaad gekocht, ik vaag me echter af of die ook (heavy duty-) schroefharingen in de harde Spaanse grond krijgt. Mijn spijkerharingen moet er behoorlijk hard in rammen. Er uit krijgen is helemaal een uitdaging, maar dat schijnt met de schroefharingen heel goed te gaan...

Yella

Citaat van: peter123456 op december 18, 2021, 07:44:06 PM
koop bij voorbeeld voor 80 euro de accuboormachine van de lidl, is 20 v uitvoering, er is ook een uitvoering die kan kloppen, er zit een instelbare slipkoppeling op, bij consumentenbond als best getest en buiten inschroeven van haringen kan je er ook gewoon mee klussen, indien gewenst.

https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-schroefboormachine-20v/p100272168#searchTrackingId=Product.100272168&searchTrackingChannel=NL&searchTrackingEvent=click&searchTrackingOrigPageSize=24&searchTrackingOrigPos=5&searchTrackingPageSize=24&searchTrackingPos=4&searchTrackingTitle=PARKSIDE+PERFORMANCE+Accu-schroefboormachine+20V&searchTrackingMasterId=Product.100272168&searchTrackingSimi=89.67&searchTrackingPage=1&searchTrackingQuery=accuboor+20v&list=search

suc6
Dit is ook meteen het duurste model. Ik gebruik voor hobby al jaren de groene modellen. Die zijn goedkoper en de kwaliteit is prima.
Maar een slagboor zoals op de foto is bedoelt om te hameren, om in steen etc. te boren,. Als je een draaislag wilt dan zou ik voor een ander model gaan. Kost 35 euro zonder accu en lader. Accu en ladersetje kosten 28 euro. Plus 5 euro verzenden. Die zijn bedoeld om schroeven in te draaien/trillen. https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-draaislag-schroefmachine-20-v/p100331896
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

Pas op, er zit een verschil tussen een accuboor, accuklopboor, een accuboorhamer en een accuslagschroevendraaier.. De eerste drie draaien met een  constant toerental. De tweede kan tijdens het boren de punt laten trillen middels vertande platen. De accuboorhamer doet dat ook, maar dan middels een slagmechanisme dat veel hardere klappen op de boorpunt geeft (het hameren, in de lengterichting van de boor, om steen te vergruizen). De accuslagschroevendraaier werkt volgens een heel ander principe. Deze draait belast niet met een constant toerental, maar draait met korte slagjes. In feite hamert dat ding ook, alleen niet in de lengterichting van de boor, maar in de draairichting. Voor boren ongeschikt, maar wel bruikbaar met bouten, moeten of sterke schroeven. Afhankelijk van de machine kan het draaimoment daarmee enorm oplopen. Waar accuboren ergens tussen de 30 en 80 Nm zitten, halen die slagmachines 80 tot 400 Nm. Ik vraag mij af of die haringen daarvoor geschikt zijn. Bovendien heb je geen gewone boorkop, maar een hexagonaal of 1/2 duims.

peter123456

Citaat van: Yella op december 21, 2021, 07:42:01 AM
Dit is ook meteen het duurste model. Ik gebruik voor hobby al jaren de groene modellen. Die zijn goedkoper en de kwaliteit is prima.
Maar een slagboor zoals op de foto is bedoelt om te hameren, om in steen etc. te boren,. Als je een draaislag wilt dan zou ik voor een ander model gaan. Kost 35 euro zonder accu en lader. Accu en ladersetje kosten 28 euro. Plus 5 euro verzenden. Die zijn bedoeld om schroeven in te draaien/trillen. https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-draaislag-schroefmachine-20-v/p100331896
Helemaal mee eens, heb net zelf na vele jaren afscheid genomen van de "gewone"groene accutol van de lidl.
Heb dit model net van de Sint gekregen als vervangend type en kan je dus ook hobby matig prima gebruiken.
De  "slagboor" slaat niet zoals een hamerboor hoor, is meer een tril/klopboor....  :)
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Yella

Citaat van: sanderv op december 21, 2021, 11:40:30 AM
Pas op, er zit een verschil tussen een accuboor, accuklopboor, een accuboorhamer en een accuslagschroevendraaier.. De eerste drie draaien met een  constant toerental. De tweede kan tijdens het boren de punt laten trillen middels vertande platen. De accuboorhamer doet dat ook, maar dan middels een slagmechanisme dat veel hardere klappen op de boorpunt geeft (het hameren, in de lengterichting van de boor, om steen te vergruizen). De accuslagschroevendraaier werkt volgens een heel ander principe. Deze draait belast niet met een constant toerental, maar draait met korte slagjes. In feite hamert dat ding ook, alleen niet in de lengterichting van de boor, maar in de draairichting. Voor boren ongeschikt, maar wel bruikbaar met bouten, moeten of sterke schroeven. Afhankelijk van de machine kan het draaimoment daarmee enorm oplopen. Waar accuboren ergens tussen de 30 en 80 Nm zitten, halen die slagmachines 80 tot 400 Nm. Ik vraag mij af of die haringen daarvoor geschikt zijn. Bovendien heb je geen gewone boorkop, maar een hexagonaal of 1/2 duims.
De Parkside die ik bedoel geeft 180 Nm. Er zitten een paar adapters bij. Ik heb zelf ooit een doosje met 3 of 4 6 kant adapters gekocht bij de Action, voor iedere maat dopsleutels. grijp ik nooit mis.  :#
De andere van de Action voor wielbouten zou ik niet gebruiken. Die geeft 400 Nm en draait denk ik zo de haringen kapot.

Yella

Citaat van: peter123456 op december 21, 2021, 11:46:47 AM
Helemaal mee eens, heb net zelf na vele jaren afscheid genomen van de "gewone"groene accutol van de lidl.
Heb dit model net van de Sint gekregen als vervangend type en kan je dus ook hobby matig prima gebruiken.
De  "slagboor" slaat niet zoals een hamerboor hoor, is meer een tril/klopboor....  :)
Ik vind het nog ietwat prijzig om de groene weg te doen en de Performance serie aan te schaffen. Wel vorig jaar een Performance reciprozaag gekocht in een Lidl aanbieding voor 45 euro.  :# En onlangs een slijptol. Mijn boortol doet het prima en is erg sterk, dus die blijft voorlopig. Ook erg handig dat de accu's op alle machines passen.

sanderv

Wat werkt zou ik ook niet wegdoen. Het voordeel van die Performance serie is dat ze brushless motoren gebruiken.