Alpen Kreuzer Parade 2018 informatie gevraagd

Gestart door StefanM, oktober 16, 2019, 06:38:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

StefanM

Beste leden
Met grote interesse struin ik al enige tijd op dit forum rond.

In onze zoektocht naar een nieuwe klapper is ons oog gevallen op de  nieuwe Parade uit 2018. Zijn er al leden die ervaringen kunnen delen? Er is online weinig te vinden over het vernieuwde merk en dit type vouwwagen.

Voorbeeld van een vraag:
Hoe is de ventilatie in de slaaptentjes?
Hoe houdt de tentstof dikte zich 280g/m2?
Hoe bevalt de wagen in het algemeen?

Vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen van dit type wachten.

Vr groet

poldertoerist

In weze is dit de opvolger van de Teun TTT4. Zelfde fabrikant, andere naam en iets aangepast model. En ook een mooie wagen!

Ik beperk me even tot de overeenkomsten:
Volgens mij is het tentdoek hetzelfde en dat is echt prima! Ik ben echt tevreden over de wagen. Staat snel, staat stevig is net wat ruimer dan de andere 123 wagens. DE bak is altijd goed bereikbaar van binnen als de wagen staat en van buiten als ie ingeklapt is. De Bedden zijn wel hoog, maar ruim en de lattenbodems zijn nogal nadrukkelijk gevormd. Kan zijn dat je daarom een ander matras wenst op termijn.

Wat betreft de ondertent (die altijd blijft zitten) daar zit mss wel een verschil.. want bij de PArada valt het tentdoek daar overheen. Dat heeft voordelen (op een warme dag) maar of het van invloed is op de ventilatie weet ik niet.  wat ventilatie betreft in de TTT4 geen klachten!  Voor de hele tent niet trouwens. gezien de plaatsing van de ramen in de slaapcabine is het in de Parade denk ik zelfs nog beter!

ander verschil is het onderstel. DE Parade staat op een Alko onderstel. Maar ik verwacht dat dat voor de prima rijeigenschappen niet zo veel uit zal maken.

mss help ik je zo een beetje!

Adventure Awaits

Pleistersmurf

Dit jaar voor het eerst gekampeerd met de nieuwe Parade 2018. Prima wagen. Ligt stabiel op de weg. Laadruimte viel wat tegen door de hoogte van de wagenbak en de uitsparingen voor de verlichting, de wielkasten en de ruimte van de grote gasveren... en de enorme zooi die we zelf meenemen natuurlijk. Verlengd dekzeil op laten zetten en dit probleem was snel opgelost. De eerste keer opzetten ging redelijk, kar klapt snel uit en grondzeil wijst zich voor zich. Tenstokken was een ander verhaal. Hier hebben wij wel even mee lopen tobben omdat de tentstokken met de klem 3 verschillende soorten lengtes hebben en niet echt duidelijk is welke waar moeten. Gelukkig had ik het schema van de wagen gevonden achterin de gebruiksaanwijzing. nu zijn de stokken gemerkt en gaat het de volgende keer twee keer zo snel :).
Ruimte voortent is ruim voldoende en de bedden zijn groot en liggen goed. Voldoende ventilatiemogelijkheden. Opklappen ging vlot. Al met al een fijne nieuwe wagen.

6ink

Een al wat ouder topic, ik ga er vanuit dat TS inmiddels is gestopt met struinen en lekker aan het klappen is. Ik kon ook weinig reviews vinden over de Alpenkreuzer Parade 2019. Inmiddels enige ervaring met deze wagen en ben zo vrij geweest een nieuwe, uitgebreide review in dit topic te plaatsen. Wellicht heeft een potentiele eigenaar er wat aan.

In één zin; wat een heerlijke wagen!! In alle opzichten. Wij hadden hiervoor een 'probeerwagen/bouwwagen (Conway Mirage) van een paar 100 euro. Het klappen vinden we geweldig, maar na twee jaar bouwen en stuntelen met extra toppers en luchtbedden, zijn we verder gaan kijken. Nav ons wensenlijstje, kwamen we uit op een 2e hands AK Parade uit 2019. Enige relevante informatie: wij hebben twee kinderen (5 en 7) en een hond. Wij reizen graag. In het voorseizoen gaan we weekendjes weg en in de 'grote vakantie' doen wij het liefst meerdere campings en landen aan. De AK wordt momenteel getrokken door een Opel Astra Tourer, maar bij de aanschaf hebben wij rekening gehouden met een eventuele overstap naar elektrisch of hybride. Wil je meer weten? Lees gerust verder  :J

Door het zgn easyload systeem is het inpakken eenvoudig. Wij hebben een aantal bakken in de garage staan en als we weekend gaan kamperen, zetten we klep open en gaat alles erin. De ruimte is gigantisch. Voor een lange trip klappen we de wagen open en maken we de bedden alvast op. Daarna vouwen we hem weer in. Omdat de hond meegaat, hebben wij nauwelijks ruimte in de kofferbak. Wij hebben een dakkoffer, die is niet meer nodig, omdat we alles in de Parade kwijt kunnen. Onder het afdekzeil zit namelijk ook nog flink wat ruimte voor tafels, stoelen, wasrek, etc. Je kan flink stapelen. Onderaan het afdekzeil zit een soort extra bescherming met een eigen touw waardoor er nooit vuil en regenwater tijdens het rijden in de wagen komt. De dissel is in vegelijking met andere VW's wat kort. Wij hebben daar nu een fietsendrager (2 goten) op bevestigd (zie ander topic). Ik heb daar twee elektrische fietsen op gehad; dat ging goed. Een kleine disselbak zou ook kunnen. Omdat de Parade grotere banden heeft, ligt hij goed achter de auto. Hij is van zichzelf niet zwaar en volgt netjes. Je hebt nauwelijks door dat hij er achter hangt. Hij heeft bij ons een tempo 100 keuring.

Eenmaal aangekomen, staat hij afgespannen en ingericht (inclusief luifel) binnen een uur. Dit gaat volgens het 1-2-3 principe, waarbij de voortent vast zit aan de wagenbak. De Parade heeft geen bermkeuken, dat was voor ons een bewuste keuze. Wij doen er niks mee en hij staat bij het opzetten en afbreken van de VW constant in de weg. Voor ons is het ballast. Bij de Parade zat een opklapkeukentje. Ingeklapt zit in hij in een tas van ongeveer 100 x 50 x 10. We hebben een twee pits gastoestel die daar op kan en dat is voor ons meer dan voldoende. We doen veel op de welbekende Skottel. Het 'keukentje' staat naast de koelkast in de voortent. Wij hebben extra kastjes verkocht; de Parade heeft genoeg geintegreerde opbergvakken. Daarnaast kan je eenvoudig de lattenbodem omhoog zetten en in de wagenbak. Dit is de grootste opbergruimte. Overdag staat hij altijd open. Enige planning voor de volgende ochtend is wel belangrijk; het bed omhoog duwen wanneer er iemand in ligt is onmogelijk. Het inritsbaar grondzeil is tegenwoordig standaard bij alle relatief nieuwe vouwwagens. Voor ons is dit belangrijk; het houdt de ongewenste dieren buiten en het gewenste dier binnen. De wagen en tent staat stevig en robuust. De stormbandenset hebben we nog niet nodig gehad. Mocht het nodig zijn, klik je ze eenvoudig in de daarvoor bestemde adapters.

De voortent is minder ruim dan vouwwagens met een aparte voortent. Maar op een regenachtige dag kunnen er prima 4 stoelen, een ruimte tafel (180cm lang) en een hond in. Onder de luifel kan hetzelfde gezelschap ook uitstekend droog zitten. Door de zijwanden die optioneel geplaatst kunnen worden, zit je droog en windvrij. Meer dan 4 personen wordt zowel binnen als onder de luifel wat krap verwacht ik. De bedden liggen bijzonder comfortabel. De latenbodem (2x) en de dikke matrassen (2x) liggen, in vergelijking met onze andere VW, echt heel lekker. Dit was voor mij een belangrijk punt op de wensenlijst. De eerste keer voor de zekerheid nog een topper meegenomen; die bleek gelukkig niet nodig. Onze kinderen slapen bij elkaar in het tweede bed. De oudste begint te twijfelen of hij toch in het ondertentje wil slapen. Het tentje is behoorlijk ruim en in vergelijking met universele ondertentjes, voelt hij robuust aan door het zeil aan de onderkant, het meshpaneel en de afsluiting. Vooralsnog houdt het het fijne matras op de lattenbodem hem nog tegen.

Gezien het een review betreft, wil ik ook nog een aantal min punten benoemen. Het is ook nooit goed.. De slaapcabines zijn van lichte stof. Ik heb er geen ervaring mee, maar de donkere cabines die je tegenwoordig ziet, lijken mij bijzonder prettig. De tent heeft ook een fris wit/blauw Ten Cate doek. Ik vraag mij of hoe fris wit dit over een paar jaar nog is. Ik verwacht dat de 'all season' hier minder last van heeft. Ik weet niet wat de nadelen van dit type tentdoek zijn. In de slaapcabine zit één opbergvakje. Dat is wat weinig. De slaapcabines zijn vrij hoog; de kinderen klimmen met een krukje het bed in en uit, maar voor volwassenen is een krukje ook prettig. De Parade heeft, net als andere snelklappers, geen gangpad tussen de slaapcabines. Overdag je zwembroek aan trekken kost dus wat meer energie als de voortent openstaat. Daarnaast kan je, in ons geval, in de nacht wat minder makkelijker naar de kinderen toe wanneer dit nodig is. Tot slot vind ik het persoonlijk jammer dat Alpenkreuzer opnieuw de naam 'Parade' heeft gebruikt. Daar is namelijk nogal eens misvatting over. Blijkbaar kent men de AK Parade nog van 'vroeger'.  Campfire en Waterfront klinkt een stuk beter. Maar in mijn comfortabele bed slaap ik daar niet minder om. Wij zeggen geregeld; wat hebben we toch een fijne vouwwagen.

Alex

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alpenklapper

Wij krijgen zaterdag een Parade 2020, bewust een met lichte cabines. In een zwart hok heb ik het gevoel onder het gras te liggen i.p.v. er op.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen achter de auto, vorig jaar met de tent weggeweest naar Noorwegen. Nu iets meer comfort en minder tijd bij het opbreken hoop ik.

Alex

Als je hier instructies digitaal hebt houden we ons natuurlijk aanbevolen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alpenklapper

6ink

Hopelijk heb je wat aan mijn review gehad en ben je net zo enthousiast als wij!  :>

Alpenklapper

Ik had hem inderdaad gelezen voor de aanschaf, gaf al een goed beeld van de wagen. Ik hoop dat hij gaat bevallen.

Alex

poldertoerist

Citaat van: De klapkar op juni 19, 2024, 05:35:43 PM
Wij krijgen zaterdag een Parade 2020, bewust een met lichte cabines. In een zwart hok heb ik het gevoel onder het gras te liggen i.p.v. er op.
:# :#
Adventure Awaits