Malawi 1.0: banden alleen leeg te wisselen?

Gestart door Koenta_kinte, juli 17, 2024, 10:26:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koenta_kinte

Onze Malawi was toe aan nieuwe banden. Dus vandaag met de kar naar de bandenspecialist. Daar kwamen we erachter dat de banden er alleen af kunnen als ze leeg/slap zijn. Nou zal dat in de praktijk ook de situatie zijn waarin je gaat wisselen maar...ze kunnen er ook alleen slap op  :X Dat lijkt me dan weer bijzonder onhandig want dan moet je niet alleen een band wisselen maar ook nog met een slappe band naar een tankstation. Hebben wij nou een maandagochtend modelletje of is dit typisch Frans design?

Overigens bleek ook nog dat een band lek was geweest of dat de velg vanuit de fabriek niet oke was. Er zat van dat spul in de band om gaatjes te repareren. Op de een of andere manier zat er ook water in de band en daardoor was de velg gaan roesten. De bandenspecialist heeft de velg geschuurd maar durfde niet te beloven dat ie luchtdicht was. Die gok hebben we niet genomen, de tweede nieuwe band zit op het reservewiel en de velg die geroest was is mee naar huis. Als ie hard blijft wordt dat het nieuwe reservewiel en zo niet moeten we daar dus nog een oplossing voor vinden. Volgens de bandenspecialist hebben we geluk gehad met deze velg, meestal houdt dat reparatieapul het geen tien jaar (de wagen is van 2014 maar wij kochten hem in 2015, de eerste eigenaren zijn er maar 1 keer mee weg geweest)

Jon

Ik begrijp het niet helemaal. Banden gaan er altijd slap af en op, kan niet anders. Hebben we het hier over wiel wisselen?
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Tago Herman

Ik heb jaren bij een bandenboer gewerkt, maar nog nooit meegemaakt dat een band  er niet zo vanaf kan. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Ik vermoed een andere bandenmaat opgezet dan oorspronkelijk hoort. En waarschijnlijk dan ook andere velgen.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Koenta_kinte

Het hele wiel moest er af, er kwamen nieuwe banden op. Dat gaat alleen als je lucht uit de banden haalt. De enige keer dat je zelf een wiel wisselt is als je met pech (kapotte band) langs de weg staat. Dan krijg je dus het kapotte wiel er wel af maar het reservewiel er niet op. Het zijn originele velgen en banden, zo vanuit de fabriek geleverd voor zover wij weten. Raar toch?

Albert83

#4
Bij onze Camplet had ik er ook wat moeite mee om de wielen te wisselen, vanwege het spatbord. Het hielp ook niet mee dat de beide banden die erop zaten een andere bandenmaat had dan voorgeschreven. Hierdoor waren de banden qua diameter een stuk groter.

Ik zie dat bij een Malawi 1.0 de wielen behoorlijk verstopt zijn. Lijkt me inderdaad raar, als het de voorgeschreven wielen en banden zijn, dat je ze er niet opgepompt op kan zetten.

Drikusniet

Ik heb een Malawi 1.0 gehad en daar was dat ook zo bij. En die had de  originele banden en velgen. Enigste oplossing is als je de vouwwagen aan beide kanten / in zijn geheel omhoog doet door het neuswiel laag te zetten, dan aan de achterkant de beide steunen uit te zetten, neuswiel omhoog, dan ontstaat er net genoeg ruimte voor zover ik het mij kan herinneren.

Theu

Als de torsieas rubbers al wat km's erop hebben zitten is dit zeker de beste kans op succes.  Met een jonge vw / as is het rubber nog wat stugger en dan zakt de as minder ver als deze vrij komt te hangen.

Drikusniet

Citaat van: Theu op juli 19, 2024, 06:00:29 PM
Als de torsieas rubbers al wat km's erop hebben zitten is dit zeker de beste kans op succes.  Met een jonge vw / as is het rubber nog wat stugger en dan zakt de as minder ver als deze vrij komt te hangen.
Het is vooral om het indrukken van de as op te heffen. Dan heb je net de extra ruimte die je nodig hebt ook bij een jonge wagen.

paul.verhoef

Wij kwamen er bij onze Cabanon Imperia ook achter. Je moet, als je veringen hebt, de hele as uit de vering tillen en dan kan (met wat wrikken) de velg met de lekke band eruit... we hadden gelukkig een reservewiel, maar ook deze band hebben we eerst leeg moeten laten lopen om de reserve velg te kunnen plaatsen. (En als het reservewiel zit, kun je hem weer oppompen).. top Frans ontwerp😬

sammyvannorel

Beste oplossing is gewoon niet lek rijden   ::) Maar het lijkt mij toch wel de moeten kunnen met een krik onder het chassis (achter de as), aangekoppeld aan de auto dat je de boel ver genoeg omhoog krijgt? Niet dat ik een krik in de auto heb maar dat is een ander probleem  :O
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven