Conway Canterbury nieuw doek of Holtkamper?

Gestart door Chantal, augustus 27, 2024, 01:20:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chantal

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb al veel gelezen hier. Maar graag zou ik jullie advies willen inwinnen. Al diverse zeilmakerijen gecontact, maar we vinden de keuze lastig.

Het verhaal: onlangs terug van vakantie met een Conway Canterbury DL uit 1993 (overgenomen van ouders, zie bijlage). De wagen nog laten nakijken en was nog helemaal goed. Met kamperen kwamen wij erachter dat het tentdoek toch wel op is. Er ontstaan scheuren in.

Er zijn mogelijkheden om een heel nieuw tentdoek te laten maken (ook met bijv. meer ventilatie wanden). Behoorlijke kosten, want we hebben geen bedrijf kunnen vinden die een 'mal' heeft van dit type omdat deze al zo oud is. We hebben ergens gelezen dat het merk is overgenomen door Pennine.
Ook reacties gehad dat ze het juist niet doen, wegens o.a.: Conway tenten werden destijds bij Cabanon in Frankrijk geproduceerd. Vervangen van het gehele doek zal kostbaar worden. Wij voeren dit ook niet uit omdat het lastig is om exacte afmetingen te meten vanaf tent die al diverse keren heeft opgestaan en gekrompen is.

Ook wegens omstandigheden zijn wij wel gaan kijken naar andere merken die makkelijker (en ook alleen) op te zetten zijn. We zijn heel enthousiast geworden van Holtkampers.

Wij zitten nu eigenlijk met de grootste twijfel, voor dat geld investeren in een heel nieuw doek of voor die prijs kijken naar een (tweedehands) Holtkamper.
We hebben voor de zomervakantie nog wel in de Conway twee passende (comfortabele) matrassen laten maken, daar balen we wel van. Maar wellicht dat we deze (zelfs gestapeld) in de Holtkamper kunnen plaatsen (ze zijn maar 10cm korter). We vonden wel de ruimte in de Conway heel fijn, we merkten wel dat de binnentent (met verlenging) erg groot was en we juist onder de luifel zaten. Ook kookten we liever buiten. Daarnaast was het heel warm in de vouwwagen, wellicht ook nog een ouder/dikker doek met weinig ventilatie.

We horen heel graag jullie tips/ervaringen! Zeker aangezien we zelf wel van vroeger kamperen zijn gewend, maar nu voor het eerst met ons eigen gezin met twee jonge kinderen zijn gegaan en we vinden het alle vier geweldig, met name het buitenleven!

Groetjes,
Chantal

OhPeeCee

Tja keuzes. Als je andere vw koopt, ongeacht merk, hoeveel meer ben je kwijt, dan als je een nieuwe tent laat bouwen bij ESVO (daar zit Atomatent tegenwoordig bij). Of is dat bedrag om het even. Hoelang verwacht je dat het tentdoek tegenwoordig mee gaat? Het is een kostenplaatje. Je kan je ook afvragen, wat heeft de vw die je nu gebruikt voordelen tov de vw die je in gedachten hebt.
Succes

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

poldertoerist

Een nieuwe tent laten maken is eigenlijk gewoon maatwerk.  Dat heeft een aantal voordelen. Want je kan de tent perfect voor jou laten maken. Dakramen wel of niet, een luifel die beter bij je gebruik past noem maar op.

Maar omdat het een one-off is zal je die uren moeten betalen. Wat je daarvoor terugkrijgt is wel uniek.

Een andere tweedehands vouwwagen kopen heeft dat allemaal niet. Dus biedt die dan wel genoeg om dat te compenseren. En het is ook niet de wagen van je ouders, voor zover je daar waarde aan hecht.

Wel heel leuk om over na te denken eigenlijk.. Hoe zou de conway er uitzien als jij hem had bedacht..

Adventure Awaits

Alex

Het speelt natuurlijk ook mee dat als je een Holtkamper koopt hoe oud hij dan is.

Dus nog een keuze erbij.
Voor dat geld een nieuw doek of een al wat ouder doek.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

C5CCV

Voor zo'n oude wagen een nieuw tentdoek laten maken? Ik zou het nooit doen, tenzij je hele speciale gevoelens bij de wagen hebt. Die investering ga je niet meer rendabel krijgen. Ook al lijkt de wagen nog prima, de as, remmen e.d. hebben hoe dan ook hun beste tijd gehad.

Jon

Ik sluit me bij dat laatste aan. Een holtkamper is in mijn beleving nogal prijzig, ik zou in ieder geval de Smitveld in overweging nemen.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Ebbingnl

Een gebruikte is inderdaad een optie, maar ook een Holtkamper heeft niet het eeuwige leven! Dat doek is na x aantal sta weken net zo goed af. Dus nieuwe tent vergelijken met gebruikte Holtkamper gaat mijn inziens een beetje mank. Dan moet je het gaan vergelijken met een nieuwe vouwwagen, en er zijn genoeg, kwalitatief zeker zo goed, andere merken en types, soms nog eenvoudiger op te zetten en/of ruimer.

Chantal

Goedemorgen allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties en informatie en tips!
Hier hebben we echt heel veel aan, bedankt!

Op dit moment hebben we inderdaad een Kyte op het oog uit 2012 maar dit betreft een Green Edition. De eerste eigenaar heeft nog het reserve tentdoek in originele verpakking er bij zitten. Dit vonden wij inderdaad interessant, mocht deze dus toch (al) toe zijn aan vervanging, deze erop gezet kan worden.

cahummel

Wij zijn nog verder gegaan dan alleen de tent vervangen, wij hebben onze hele wagen gerestaureerd, helemaal uit elkaar en alles opnieuw gespoten, gecoat, stickers nieuw laten maken, en voor dat geld hadden we waarschijnlijk een hele mooie tweedehands Holtkamper kunnen kopen (schat ik in, we hebben tamelijk bewust nooit de eindafrekening opgemaakt). We hebben dit gedaan omdat we de Alpen Kreuzer echt heel fijn vonden, hij was precies wat we zochten.
Ga dus eerst eens na: wat zijn de nadelen van de Conway, en de voordelen (en daar mag sentimentele waarde ook ingerekend worden). Kijk ook hoe de Conway er verder technisch aan toe is, is er ergens roest, is het tentframe nog stevig, hoe staat het met de oplooprem, en de wiellagers, etc. Doe datzelfde bij een gebruikte Holtkamper, ga desnoods een keer proef kamperen en kijk wat je van de Holtkamper vindt. Uiteindelijk blijft het een gevoelskwestie of je de Conway wel of niet van een nieuwe tent voorziet.

Chantal

Bedankt voor alle info en advies! Mag ik vragen waar jullie dit hebben gedaan de hele restauratie?

cahummel