Aart Kok Zambezi Fietsen drager

Gestart door Wezenbeek, mei 28, 2020, 05:02:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wezenbeek

Hallo beste lezer,

Wij zijn nieuw op dit forum dus misschien plaats ik dit bericht op de verkeerde plaats.
Wij hebben een fraaie Aart Kok Zambezi waar wij graag fietsen op mee willen kunnen nemen.

Is er iemand die hier zelf iets voor gemaakt heeft wat goed werkt?

Ik zie uw reactie graag tegemoet bij voorbaat dank.

Fam. Wezenbeek

Johan

Om welke Zambezi gaat het. Original, River Lodge, River Camp, of River Lodge hardtop?
Johan ZRL 2020

Handre

Wij zijn ook op zoek naar zoiets voor op de Zambezi Riverlodge softop. We twijfelen om ze het toch op het dak vd auto te vervoeren of iets te monteren op de Zambezi zelf. We namen nooit te fietsen mee, maar nu we in Nederland blijven wel.

barryvl

Voilà, kwam 'm toevallig tegen (verstopt) in een andere post op dit forum.

Wij hebben zelf de fietsendrager door Aart Kok er op laten zetten voor de hoofdprijs. Achteraf had ik zoiets dat had ik eigenlijk zelf ook wel gekund (lees: gedurfd).

Ebk71

Citaat van: barryvl op juni 06, 2020, 05:23:06 PM
Voilà, kwam 'm toevallig tegen (verstopt) in een andere post op dit forum.

Wij hebben zelf de fietsendrager door Aart Kok er op laten zetten voor de hoofdprijs. Achteraf had ik zoiets dat had ik eigenlijk zelf ook wel gekund (lees: gedurfd).

Hoe heeft Aart Kok dan bij jullie de drager gemonteerd? Ak rekent nu maar liefst 1450 voor het monteren en ik vraag mij af of zij nu een andere (steviger?) Constructie maken? En vervoer jij 2 of 3 fietsen?

barryvl

Citaat van: Ebk71 op juli 11, 2021, 01:18:35 PM
Hoe heeft Aart Kok dan bij jullie de drager gemonteerd? Ak rekent nu maar liefst 1450 voor het monteren en ik vraag mij af of zij nu een andere (steviger?) Constructie maken? En vervoer jij 2 of 3 fietsen?

De versteving zit 'm in een aluminium L-profiel aan de binnenzijde van de bak waar de 2 bovenste bevestigingspunten op worden gemonteerd. De prijs is al 5 jaar het zelfde volgens mij. Standaard wordt de drager met 2 rails geleverd maar je kan een losse rails bijbestellen en die eenvoudig op de reeds voorgeboorde gaten monteren. Zolang je maar onder de maximum draaglast van 60KG blijft.

Ebk71

Met dank ook aan @barryvl heb ik mijn constructie voor de fietsendrager aangepast en daarop ook de handleiding aangepast: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=dlattach;topic=23670.0;attach=30311
Zie ook het bijbehorende topic:https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23670.0

.johnny

Ik overweeg om dit ergens te laten doen, ook omdat inderdaad de 1450 euro wel erg veel is voor een fietsendrager. Wat ik me afvraag: hoe worden de onderste buizen verlengd? ik kan dat niet terugvinden in de omschrijving.
zie trouwens ook hier wat van Aart Kok zelf: https://www.facebook.com/watch/?v=534487030789544

.johnny

Citaat van: .johnny op april 21, 2024, 03:55:52 PM
Ik overweeg om dit ergens te laten doen, ook omdat inderdaad de 1450 euro wel erg veel is voor een fietsendrager. Wat ik me afvraag: hoe worden de onderste buizen verlengd? ik kan dat niet terugvinden in de omschrijving.
zie trouwens ook hier wat van Aart Kok zelf: https://www.facebook.com/watch/?v=534487030789544
Zelf maar beantwoorden: die onderste buizen moet je dus zelf met passend aluminium verlengen, krijg ik door van Ebk71. "buitendiameter buis van fiamma: 35 mm en de binnenmaat 30mm" (even nameten).
Inmiddels is de prijs bij AK opgeschroefd naar 1580. Verder doen ze dit alleen in het winterseizoen.

alord

Afgelopen zomer door Noorwegen getrokken met onze Zambezi Original. Ik heb 'af-fabriek' een fietsendrager op mijn Zambezi Original. Twee elektrische fietsen (zonder accu's samen 47,4 kg.) Volgens AK is 60 kg. de max. Verder de normale belading zoals we dat al 8 jaar doen.  De polyester bak is nu dusdanig gescheurd (zi fotoos) dat de Zambezi door de ANWB is gerepatrieerd. Ik verklaar dit 'defect' door het feit dat de bak zonder (voldoende doorgetrokken) ondersteuning van het Alko frame het gewicht bij schokken niet kan opvangen. De constructie met de fietsendragers is van voor de tijd dat elektrische fietsen op grote schaal gebruikt werden.
Aart Kok zegt met dit probleem niet te herkennen en rekenen € 16.000 voor reparatie en adviseert een nieuwe Zambezi aan te schaffen. Dat wordt hem dus niet. Ik overweeg de polyester bak te versterken en te repareren. Maar ook wil ik het frame versterken door het te verlengen zodat de bak in het geheel wordt ondersteund.
Graag hoor ik tips en is mijn vraag:
Heeft iemand:
1. vergelijkbare ervaring
2. ervaring met het ingrijpend repareren van de polyester bak?
3. versterken van frame

alord🆎

poldertoerist

zou je eens wat meer plaatjes willen plaatsen?  polyester is goed te repareren  16.000 euro lijkt me nogal met een vork geschreven.

ik ken de Zambezi niet. maar ben wel benieuwd naar de fietsendrager en hoe die is bevestigt.

Edit: mss beter in een ander topic
Adventure Awaits

md_rebel

Ik weet niet welke Zambezi je hebt, maar ik doe het al weer 6 jaar op de manier zoals in de bijlage. Thule fietsendrager op de dissel.

Jerome

Citaat van: poldertoerist op augustus 22, 2024, 05:52:56 PM
zou je eens wat meer plaatjes willen plaatsen?  polyester is goed te repareren  16.000 euro lijkt me nogal met een vork geschreven.

ik ken de Zambezi niet. maar ben wel benieuwd naar de fietsendrager en hoe die is bevestigt.

Edit: mss beter in een ander topic
Polyester is goed te repareren, maar niet zo eenvoudig om het ook weer sterk / sterker te maken. Daar moet je wel even over nadenken. Maar zeker niet onmogelijk.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

alord

ik zal idd een nieuwe topic  met meer foto's plaatsen. Bedankt voor de tip
alord🆎

Johan

Ik zou advies vragen bij een scheepsreparateur. Zij kunnen veel meer met polyester en hebben daar veel ervaring mee. En voor stevigheid hoef je dan ook niet bang te zijn, want polyester voor schepen is erg sterk. Maar je moet de kunst beheersen wat betreft laagjes en matten.
Johan ZRL 2020