Jerrycan buiten bermkeuken

Gestart door NienkevdV, september 23, 2025, 01:29:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

NienkevdV

Beste leden,

Misschien kan iemand ons hier helpen.

Wij hebben een bermkeuken met kraan en dompelpomp met omvormer zodat hij op gewoon netstroom kan.
Alles werkt perfect, maar we zitten met het volgende: Wij willen de schoon water jerrycan buiten de keuken plaatsen (via een gat in de onderkant van de bermkeuken). Met zo'n gele dop erop waar de schoon waterslang en elektra draad door past. Maar als je gaat rijden, waar laat je dan de pomp (die door de dop zit)? Want in de keuken is het aangesloten op de omvormer en kraan. En de pomp past niet door de deksel van de jerrycan. Ik neem aan dat je niet elke keer het elektra opnieuw gaat aanleggen.

Hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel :) . We hebben net de vouwwagen 2e hands aangekocht en willen er volgend jaar voor het eerst mee weg.

Groetjes,
Nienke

JanJD

Ik zie dat dit je eerste bericht is; welkom op het forum :-)

Wat is precies het probleem?

Mijn interpretatie is dat je de jerrycan met dompelpomp er in, die nu in de bermkeuken zit, buiten onder de bermkeuken wilt gebruiken.
Dat kan door de slang en snoer naar dompelpomp door een gat in de onderkant van de bermkeuken te voeren.

Mijn interpretatie is dat je een probleem hebt met waar de pomp te laten tijdens het rijden. Je wilt of kan niet telkens de deksel van de jerrycan verwijderen om de pomp er uit te halen. Het is mij ook onduidelijk hoe groot de opening in de onderkant van de bermkeuken is, kan hier de pomp ook door?

Een mogelijke oplossing is om de pomp in het vat te houden en de slang en bedrading los te nemen voorafgaand aan het inklappen.
Dit is eenvoudig te doen door een steker en koppeling toe te voegen. Deze monteer je aan de buitenzijde van de keuken op een geschikte plek en aan het snoer en slang van de pomp. Binnenin de keuken sluit je dit natuurlijk aan de omvormer en kraan aan.

Een voorbeeld van geschikte koppeling en stekker staan op de foto's (te koop bij resp. de Wit in Schijndel / modelbouwwinkel)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

NienkevdV

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie en je welkom!

Nou, we hebben indd een gat, of twee in de onderkant van de keuken voor de slangen en draad van de pomp.
Nou wilden wij de jerrycan afsluiten met zo'n stofkap dop (zie foto"s). Om het water vrij te houden van ongedierte en prutteltjes wat erin kan vallen omdat we de keuken buiten willen neerzetten onder de luifel en niet in de tent. Daar kan de waterslag doorheen en het draad van de pomp. Maar die doe je eerst van onder door de dop heen en dan pas sluit je het electra aan. Dan kun je de jerrycan vullen en de pomp erin laten zakken en dan schroef je de deksel erop.

Mij leek het een beetje onlogisch om elke keer als je ergens staat of de boel weer in gaat pakken voor vertrek, je opnieuw de electra draad af moet koppelen omdat pomp door zelf niet door de dop kan. (Ik hoop dat het duidelijk uitgelegd is zo.
We hebben het gat aan de onderkant wel zo graag gemaakt dat de pomp daardoorheen past.

Nou hebben we inmiddels wel iets bedacht: het binnenste van de gele dop van de jerrycan (waar die gaatjes zitten) vervangen voor een stuk rubber met een kruis erin waar je de pomp door steekt.
Zo houd je het water toch een beetje vrij van stof en ongedierte wat er evt in zou kunnen komen.

Beetje lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is zo :)

NienkevdV

Hier de fotos van de dop...

JanJD

Nog wat alternatieve ideeën voor het rubber met een kruis erin:

Is het middelste witte deel met 2 gaten er in enigszins soepel?
Zo ja dan zou je een sleuf er in kunnen snijden of zagen vanaf de rand, door het buitenste gat naar het gat in het centrum. Met een beetje buigen kan de pomp en het snoer er uit.

Als het niet soepel is zou je dit deel ook volledig door het midden, door de gaten heen kunnen zagen. Je plaatst dan de 2 delen om de kabel en slang heen om vervolgens ze te fixeren met de gele ring.

Mocht 2 delen niet stabiel liggen of niet goed gefixeerd worden met de gele ring dan zou je ook een sleuf met de breedte van de slang tot het midden kunnen zagen waarin je het snoer erin kan schuiven. Een stuk rubber kan je eventueel in de sleuf klemmen om het gaat te dichten tegen stof, mieren of ander ongewenste binnendringers.

Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

tvanveldhuizen

Onder het kopje Holtkamper staan ook wat twee beschrijvingen van een watervoorziening die buiten de keuken zijn geplaatst. Ik heb de gehanteerd voor het ombouwen bij onze keuken.

Voor de jerrycan heb ik een gat in de gele deksel geboord, daarin een doorvoer bij deWildkamp gehaald. Hier heb ik de slang en kabel doorheen gestoken. Er zit nog een beetje open ruimte in de doorvoer tbv de beluchting.