Stabilisator Al-ko AKS 1300

Gestart door Cobrakever, augustus 14, 2010, 08:36:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cobrakever

Hallo,

helemaal nieuw hier en maar eens een lekkere "technische" vraag.
Wie heeft er ervaringen met een stabilsator op zijn vouwwagen. iet van dit type Al-ko AKS 1300 of ander merk.
Ik ben van plan deze te monteren op onze Raclet Jade met 10" bandjes.

alvast bedankt voor de reacties en vooral de waarom wel en waarom niet antwoorden.

even een opmerking: de belading/ gewichtsvedeling is super.

greetz

Rogier

Alex

Even een tegenvraag?
Wat wil je ermee bereiken?

De wagen ligt toch al goed neem ik aan.:?
Zie zo 123 niet de meerwaarde.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

jari

Ik las deze vraag maar is dat nodig een stabilisator??

Mag ik even hier gelijk iets anders bij vragen?
Een disselslot wat is een goedgekeurde disselslot eventueel die je er ook tijdens het rijden op kan hebben.
Jevipro

CEO

Het is handiger om voor je vraag een nieuw topic te openen. Anders snapt niemand er meer iets van...

@ topicstarter: als je hem nodig heb om met normale snelheden de klappert stabiel te houden is er iets anders aan de hand. Ik sluit me aan bij Alex: wat wil je bereiken.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Sidecarmaniac

Citaat van: Cobrakever op augustus 14, 2010, 08:36:07 AM
Hallo,

helemaal nieuw hier en maar eens een lekkere "technische" vraag.
Wie heeft er ervaringen met een stabilsator op zijn vouwwagen. iet van dit type Al-ko AKS 1300 of ander merk.
Ik ben van plan deze te monteren op onze Raclet Jade met 10" bandjes.
alvast bedankt voor de reacties en vooral de waarom wel en waarom niet antwoorden.
even een opmerking: de belading/ gewichtsvedeling is super.

greetz
Rogier
Ik heb geen ervaring met stabilisator stangen tussen de vouwwagen wielen maar wel bij zijspancombinaties.
Hier wordt het gedaan om bij het inveren van het achter- of zijspanwiel de gehele combinatie wat rechterop te houden. Als één van deze niet symmetrisch staande wielen inveert wordt de ander ook wat tot veren gedwongen. Maar het inveren per wiel wordt ook wat beperkt door deze stabilisatorstang.
In feite maak je dan de onafhankelijke vering weer wat afhankelijker.
Bij zowel motor als zijspan zijn schokdempers met ingebouwde veren aanwezig. Bij vouwwagens is dat vaak torsievering.
Volgens mij hebben torsiegeveerde wielen een mindere uitslag (veerweg) dan wielen met schokbreker. Daarom denk ik dat in het geval van torsievering het weinig zin heeft om een stabilisator te monteren.


meeder

Stabilisator is bij vouwwagens compleet overbodig, tenzij het trekkende voertuig minder zwaar is dan de vouwwagen en dat lijkt me redelijk onmogelijk.
Ik zou niet weten welke auto inclusief belading minder dan 750kg weegt.

Een vouwwagen is lager, smaller en lichter dan de auto dus dan heb je geen last van instabiliteit. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de bandenspanning goed is enzo.