Advies voor uw aanhanger of vouwwagen

Gestart door mvdkant, april 13, 2012, 07:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdkant

ondanks dat er meer is geschreven over onderstaande zaken, zet ik ze er toch even bij, handig overzicht

Verlichting:

Het kan iedereen gebeuren; de aanhanger afkoppelen, maar de stekker vergeten.... en vervolgens weet u niet hoe de bedrading heeft gezeten! Daarom hieronder nog even het verlichtingsschema voor de 7-polige ANWB aansluiting, de 13-polige Multicon West aansluiting en de Jeager-aansluiting. Op deze manier zijn alle aanhangwagens van Jozua aangesloten.





Banden:

Net als bij de auto, zijn ook de banden van een aanhanger van levensbelang voor een goed contact met de weg. Zorg daarom dat de banden altijd op de juiste spanning zijn. Zo zal de aanhangwagen beter remmen, minder slingeren, minder kans hebben op een klapband of slijtage en bovendien zuiniger rijden. Want een auto of aanhanger met een te lage bandenspanning verbruikt meer brandstof dan nodig is.

De juiste bandenspanning van uw aanhanger staat in het instructieboekje. Overigens zal de bandenspanning van uw aanhanger vaak aanzienlijk hoger liggen dan bij een autoband, omdat deze zwaarder wordt belast. Hieronder vindt u een handige tabel....




Belading:

Een goed beladen aanhanger of trailer vergroot uw rijplezier. U kunt vlot optrekken en zult merken dat de aanhangwagen goed reageert op uw manoeuvres. Bovendien neemt u zo veilig deel aan het verkeer, want uw remweg blijft normaal en de kans op een klapband of een slingerende aanhanger is klein.

Met de volgende tips gaat u veilig op pad:
- Verdeel de lading gelijkmatig.
- Plaats zware lading zoveel mogelijk in het midden.
- Let op de kogeldruk, die moet tussen 45 en 75 kg liggen.
- Zet de lading goed vast met deugdelijke spanbanden of touw.
- Houd u altijd aan het maximale laadvermogen
- Controleer geregeld uw bandenspanning van de aanhanger en de auto.


Wat te doen bij slingeren:

Als u (iets) te abrupt van rijbaan wisselt zal de aanhangwagen altijd (een beetje) kwispelen. Dat is niet erg en kan zelfs geen kwaad als de uitzwaai maar direct gedempt wordt (u rijdt immers onder de kritische snelheid). Strak rechtuit sturen - niet proberen te corrigeren - en gas loslaten is de remedie waarna het kwispelen snel ophoudt.. Wordt echter het uitzwaaien niet direct minder, maar juist erger dan is er maar een remedie: ONMIDDELLIJK HARD REMMEN! Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit. Rap snelheid verminderen is dus de enige remedie om de combinatie weer onder de overschreden kritische snelheid te brengen. Ga niet proberen tegen te sturen om de slingering op te vangen, maar blijf strak rechtuit sturen. Gasgeven is wel het laatste wat u in dat geval moet doen.

Heeft uw combinatie last van instabiliteit (licht slingeren - te lang nakwispelen na een stuurbeweging) pas dan de belading en bandenspanning


Tempo 100 keuring en ontheffing:



De Duitse Autobahn kan ontzettend lang zijn als je er met je aanhangwagen maar 80 km/uur mag rijden. Onder bepaalde voorwaarden kun je echter ontheffing krijgen en mag je in Duitsland op de Autobahn met de aanhangwagen 100 km/uur rijden.

Tempo 100 ontheffing
Deze ontheffing, Tempo 100 genaamd, kun je verkrijgen als je je auto-aanhangwagen combinatie door TÜV Nord in Vaassen, of door DEKRA in Uden en Hoogeveen, hebt laten keuren.

Als je combinatie aan onderstaande eisen voldoet mag je na de keuring de felbegeerde Tempo 100 sticker op de caravan of vouwwagen plakken:
- De auto moet voorzien zijn van een ABS remsysteem

De caravan / aanhangwagen moet voorzien zijn van:
- Een oplooprem
- Hydraulische schokdempers
- Banden voorzien van de juiste loadindex
- Banden voorzien van de juiste snelheids codering
- De banden van de caravan/aanhangwagen mogen niet ouder zijn dan 6 jaar
- Eventueel anti slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk)
 
Indien er géén anti-slinger koppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
 
Indien er wel een anti-slinger koppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 100% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.


bron, www.jozua-aanhangwagens.nl


Even schreeuwerige onderwerp aangepast.

Frankie

Citaat van: mvdkant op april 13, 2012, 07:32:31 PMIndien er géén anti-slinger koppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
 
Indien er wel een anti-slinger koppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 100% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.

Ehmm... volgens mij staat hier in beide gevallen tweemaal iets anders bij dezelfde veronderstelling m.b.t. de antislingerkoppeling. Of lees ik ergens overheen?

leeuw

#2
Citaat van: Frankie op april 14, 2012, 01:11:08 AM
Ehmm... volgens mij staat hier in beide gevallen tweemaal iets anders bij dezelfde veronderstelling m.b.t. de antislingerkoppeling. Of lees ik ergens overheen?

Er is wel een verschil. Namelijk wel of geen anti slinger koppeling aanwezig. Dat is de nuance 1
De tweede nuancu betreft cara..kuch of aanhanger. En dat zie je niet terug

Zie onderstaande link naar tuv nord die oa de tempo 100 uitvoeren
http://www.tuv-nord.nl/tempo-100-ontheffing/tempo-100-ontheffing-/voorwaarden

Maar ook Dekra kan dit doen. Komen zelfs thuis langs.

Frankie

Citaat van: leeuw op april 14, 2012, 06:13:03 AM
Er is wel een verschil. Namelijk wel of geen anti slinger koppeling aanwezig. Dat is de nuance 1
Nee die had ik wel opgemerkt. Maar inderdaad, die sleurhut vs klapper miste ik.
Bij Erica in Zeist http://www.kampeerzaken.nl/article.php/zeist-tempo-100-keuringen-180210 wordt er op bepaalde dagen overigens ook gekeurd.