vergrendeling schuifstokken Mercury

Gestart door Zerox, augustus 06, 2012, 10:34:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zerox

Voor het eerst met een vouwwagen op pad geweest. Na een paar dagen weer verder getrokken en op die manier een aantal malen de tent ingeklapt en weer uitgevouwen. Wat me opviel was dat de verbindingsstokken tussen de twee wagentent-gedeelten (ben ik nog te volgen ?) erg moeizaam in elkaar en uit elkaar te halen zijn. De vergrendeling zit aan de binnenkant van de stokken en is lastig te bereiken omdat je bij het opzetten aan de buitenkant staat. Aleen met veel kracht en ritsen openzetten van de wagententstokken zijn de vergrendelingen in te drukken en de stokken uit elkaar te halen.
Als cabanon die vergrendeling nu aan de onderzijde van de stokken gemaakt zou hebben zou het een stuk makkelijker gaan.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

sannie75

Wij doen deze pas losmaken als we de wagenbaktent op het frame gegooid hebben. Die aan de voorkant doet mijn man  en dieaan de achterkant doe ik. Ik ga dan altijd op de disselbak zitten anders kan ik er niet bij.  Ik snap eerlijk gezegd niet welke ritsen je dan open zet want  op deze manier heb je geen last van enig tentdoek...

Qwaqa

Als het frame op zijn laagste punt staat kan je goed bij deze verbindingsstukken. Ik maak ze meestal los als ik de bedden opklap, dan zit ik toch er vlak bij om het frame in hoogste te verstellen. Veel kracht lijkt mij niet goed, en welke ritsen je open zet is mij niet duidelijk.

Zerox

Het zijn de ritsen om het buisframe die ik eerst zo'n 20 cm openrits, zodat er meer ruimte ontstaat. De methode om eerst het frame te laten zakken en dan pas de verbindingsstukken los te maken kost meer kracht dan wanneer het frame nog op hoogte staat is onze ervaring. Volgens De Wit uit Schijndel komt dat omdat het tentdoek nog nieuw is. Na een paar weken kamperen zou het doek wat meer oprekken (ook al vanwege de dauw) en zou het makkelijker moeten zijn om de verbindingsstukken los te krijgen. Maar hiervan hebben we nog niks gemerkt.

sannie75

Citaat van: Zerox op augustus 06, 2012, 12:52:23 PM
Het zijn de ritsen om het buisframe die ik eerst zo'n 20 cm openrits, zodat er meer ruimte ontstaat. De methode om eerst het frame te laten zakken en dan pas de verbindingsstukken los te maken kost meer kracht dan wanneer het frame nog op hoogte staat is onze ervaring. Volgens De Wit uit Schijndel komt dat omdat het tentdoek nog nieuw is. Na een paar weken kamperen zou het doek wat meer oprekken (ook al vanwege de dauw) en zou het makkelijker moeten zijn om de verbindingsstukken los te krijgen. Maar hiervan hebben we nog niks gemerkt.

De ritsen waarmee de wagenbaktent aan de buizen zit heb ik nog nooit opengeritst, lijkt me ook echt niet nodig! Juist wel eerst het frame laten zakken en dan de bewuste buizen losklikken is de beste manier lijkt mij. Zo is het ons bij de Wit ook uitgelegd. Dat het doek nog moet oprekken heeft hier m.i. niets mee te maken want op het moment dat je deze buizen inelkaar  of juist uitelkaar wilt klikken ligt de volledige wagenbaktent bovenop het frame en staat daar totaal geen kracht op ::)

Ericsw

Ik heb er bij onze Mercury ook geen problemen mee gehad. Alle ritsen gewoon dicht laten zitten.
Het klopt wel dat de mechanismen als ze nieuw zijn nog wat 'losser' moeten worden.

veldhuiss

Het gaat bij ons ook redelijk moeilijk. Wat goed werkt is dat je bij het in elkaar schuiven de stokken van boven naar beneden in elkaar zet(als het ware van een puntdakje naar vlak).  Als je de tent inklapt andersom, van vlak naar puntdakje.

boer

goeiemorgen,

na een paar keer opzetten met in- uit elkaar klikken gaat 't steeds soepeler. Ik zou je tent niet losritsen van de buizen, het doek staat immers niet onder spanning.

het is wel een supervouwwagen trouwens we hebben een nieuwe mercury gekocht en bevalt prima.