bedden waterpas

Gestart door Dennis Janine, augustus 12, 2012, 10:05:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis Janine

Hallo,

Had dit jaar een probleem met de bedden van onze Jamet Arizona, had deze eerste waterpas gezet en daarna het tentdoek er over heen gedaan.
Die avond bleek dat we helemaal niet recht lagen rolde steeds naar mijn vrouw, heb toen dag later de pootjes iets verschoven en dat stond beter,

Hoe doen jullie dit, het stellen ?

Dennis

bosi

Zo zetten wij onze trigano waterpas.
De klapper op de van te voren bedachte plaats zetten. Wij hebben 2 touwtjes gemaakt, de eerste is net zolang als de klapper met voortent en luifel lang is de tweede net zo breedt als de uitgeklapte VW, beide voorzien van een haring. Hiermee kun je simpel weg bepalen of je klapper op de beschikbare plaats past.
Handrem aantrekken, daarna eerst het dekzeil en de keuken van de wagenbak afhalen, zodat je bij de randen van de bak kunt.
Daarna mbv van het neuswiel de wagen bak van voor naar achter water pas zetten, hiervoor leggen we een kleine waterpas (ca 25 cm lang) op de randen van de bak (dus niet op de bedplanken), zowel links als rechts controleren. De steunpoten uitdraaien (wel even een plankje  onder de uitdraaipoten leggen om verzakken te verkomen). Daarna de wagenbak in de breedte waterpas zetten mbv de uitdraaipoten, zowel voor als achter (in de breedte) controleren met de waterpas (bij de disselzijde op de rand van de bak en aan de keukenzijde op de onderrand bij de vloer). Dan ook nog een keer met de waterpas controleren of de wagenbak ook nog in de lengte waterpas staat en eventueel corrigeren met de uitdraai poten. Is even een werkje en kan even duren bij een ongelijke ondergrond (half uurtje).
Daarna de bedplanken openklappen en de poten ervan uitklappen (onder de poten zo wie zo een plankje leggen om verzakken te voorkomen). de bedplanken ook weer controleren met de waterpas maar nu op de rand van de bedplank (voor/achter/zijkant), je kunt de poten induvidueel verstellen door deze een gaatje hoger of lager te zetten, eventueel met 1 of twee extra plankjes opvullen (vaak zitten de stelgaatjes in de poten net niet helemaal goed). Dit doen we voor allebei de bed planken.
Zo wie zo, heb ik in alle plankjes een gaatje (8 mm) geboord zodat ik ze kan vastzetten met een haring, dit voorkomt dat de plankjes weg kunnen schuiven.
Sta je zo scheef dat een wiel los komt van de grond vul ik dit ook op met plankjes want een deel van de stabiliteit komt van de steun van/op de wielen.
Daarna pas halen we de tent van de wagenbak omlaag en zetten deze op de hoeken vast en gaan daarna verder met de bouw van de voortent en luifel.

Wat wij wel hebben ervaren is dat goed waterpas ztellen, soms wat meer tijd kost, maar de ergenis van scheef liggen etc. voorkomt.

Van_looney

Citaat van: Dennis Janine op augustus 12, 2012, 10:05:27 AM
....
Die avond bleek dat we helemaal niet recht lagen rolde steeds naar mijn vrouw, heb toen dag later de pootjes iets verschoven en dat stond beter,

....

Of ik nu waterpas sta of niet, ik rol ook steeds naar mijn vrouw.. Zal wel iets biologisch zijn ofzo  8)

Dennis Janine

Maar als het meer dan 30 graden is, is het toch al warm genoeg

peertjes

#4
citaat: Handrem aantrekken, daarna eerst het dekzeil en de keuken van de wagenbak afhalen, zodat je bij de randen van de bak kunt.
Daarna mbv van het neuswiel de wagen bak van voor naar achter water pas zetten, hiervoor leggen we een kleine waterpas (ca 25 cm lang) op de randen van de bak (dus niet op de bedplanken), zowel links als rechts controleren. De steunpoten uitdraaien (wel even een plankje  onder de uitdraaipoten leggen om verzakken te verkomen). Daarna de wagenbak in de breedte waterpas zetten mbv de uitdraaipoten, zowel voor als achter (in de breedte) controleren met de waterpas (bij de disselzijde op de rand van de bak en aan de keukenzijde op de onderrand bij de vloer). Dan ook nog een keer met de waterpas controleren of de wagenbak ook nog in de lengte waterpas staat en eventueel corrigeren met de uitdraai poten. Is even een werkje en kan even duren bij een ongelijke ondergrond (half uurtje).
Daarna de bedplanken openklappen en de poten ervan uitklappen (onder de poten zo wie zo een plankje leggen om verzakken te voorkomen). de bedplanken ook weer controleren met de waterpas maar nu op de rand van de bedplank (voor/achter/zijkant)


>Zo werkt het bij onze Conway ook.

gaan

1. De as waterpas zetten met een plankje of een kuiltje onder de wielen.
2. Met het neuswiel de boel in de lengte waterpas.
3. Alle poten uitdraaien totdat ze net de grond raken.
4. De poten allemaal 2 slagen extra geven waardoor ze goede steun geven

Nu de basis goed is kun je met gemak de planken uitklappen en met een waterpas op de plank staat ook deze in een oogwenk waterpas.

Wel plankjes onder de uitdraaipoten en onder de bedpoten.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Frankie

Citaat van: peertjes op augustus 29, 2012, 02:08:43 PM
Zo werkt het bij onze Conway ook.
Daarbij zij dan wel aangetekend dat als je zoals beschreven, na het stellen met het neuswiel met de waterpas zowel op de linkerkant als de rechterkant meet en je daar verschillende standen uit krijgt, je er goed aan doet om naar je dealer te gaan omdat dan je wagenbak getordeerd is. Anders gezegd: het horizontaal zetten met behulp van het neuswiel hoef je in principe slechts aan één kant van de wagen te controleren.

peertjes

#7
@Frankie
dat krijg ik ervan als ik een ander te ruim citeert, je hebt gelijk over dat extra/dubbele waterpassen wat niet hoeft en ook niet gebeurd. Op dissel de lengte richting en op de bakinstap voor de dwarsrichting.

heb net nog even voor je gekeken .. maar deze -sterke- Conway is niet getordeerd :I , ook 't bedklep niet :Z

wagen1234

Bij ons (Conway) lijk het wel wanneer de vouwwagen uitgeklapt is en de vw verder leeg is dat dan na een dagje of zo de vering helemaal bok gekomen is van de belasting. De wagen veert dan verder omhoog en moet je de pootjes verder naar beneden draaien. Gen probleem je moet het wel ff weten anders rol je verder naar buiten:-)

mischa72

Citaat van: gaan op augustus 29, 2012, 02:35:07 PM

4. De poten allemaal 2 slagen extra geven waardoor ze goede steun geven


Dat vraag ik me nu af, zijn die poten nu om de VW een klein beetje op te tillen of hoeven ze alleen maar te steunen?

Groeten,
Mischa

bosi

Bij de meeste vouwwagen steunt de VW mede op de wielen, dus als deze loskomen van de grond omdat het terrein erg ongelijk of scheef loopt dan ondr het wiel opvullen met plankjes of een oprij plaat.

Kimen

Hallo,

Een vraagje... Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze vouwwagen (jamet Louisiana ) op vakantie? Nu heb ik van mijn ouders een droogrek gekregen die je kan monteren op de plek waar normaal je neuswiel zit. Kan ik het neuswiel vervangen voor dit droogrek of is de stabiliteit van mijn vouwwagen dan weg? Er zitten vier verstelpoten onder de bak die toch zorgen voor de stabiliteit en dat de wagen waterpas staat?

Ik hoop op een snel antwoord want we vertrekken bijna.....

Alvast bedankt!

abbes008

Volgens mij geen probleem. De verstelpoten houden de bak prima in balans. Je kunt het zelf testen door het neuswiel omhoog te draaien.

Wij hadden bij de louisiana altijd een droogrek met een hulpstuk erbij die aan het neuswiel wordt gezet en aan de droogmolen.
Groeten,

Erik

Kimen

Hoi Eric,

Bedankt voor je snelle reactie! We gaan het proberen en anders hebben we altijd nog een waslijntje die we kunnen spannen... 8)

Gr. Kim

CJZ