Kachel vraagje

Gestart door edwin1234, maart 02, 2013, 07:56:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

edwin1234

Wij willen in de mei vakantie voor het eerst gaan kamperen met onze vouwwagen.
Nu heb ik 1 electrische kachel van 750 watt, is dit genoeg om het een beetje behagelijk te krijgen of moet ik er een gaskacheltje bij kopen?

Alvast bedankt
Groeten edwin

Qwaqa

Dat gaat natuurlijk helemaal afhangen van de temperatuur in mei. Vorig jaar zullen velen nog weten dat het met hemelvaart nog vroor 's nachts.

Dat kacheltje is waarschijnlijk niet voldoende om de hele tent op een echt lekkere temperatuur te krijgen als het koud is.

Wel genoeg om er dicht bij te zitten en dan te genieten van de warmte. Wat warmer aankleden en fleece deken helpen veel.

Ik zit ook wel eens te kijken naar een gas kachel voor die twee keer in het jaar dat we gaan kamperen bij koud weer, naar die dingen zijn groot en dan heb je weer een opslag en transport probleem. En ik weet niet of daar een campinggaz fles op past. 

papajur

Citaat van: edwin1234 op maart 02, 2013, 07:56:59 AM
Wij willen in de mei vakantie voor het eerst gaan kamperen met onze vouwwagen.
Nu heb ik 1 electrische kachel van 750 watt, is dit genoeg om het een beetje behagelijk te krijgen of moet ik er een gaskacheltje bij kopen?

Alvast bedankt
Groeten edwin

ja

Ik heb zoiets:http://www.dewitschijndel.nl/re5000-fs-infrarood-gasstraler
Let wel op het gas verbrand op het rooster het wordt letterlijk gloeiend heet.
Oppasen met kinderen.

Wij gebruiken de eletische kachel om bij te verwarmen als het net wel/niet weer is.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

nikkel1964

Let op: bij gas stoken komt veel vocht vrij, en niet iedereen houdt van de lucht die er van af komt.

Voor elektrisch geldt nog het verschil tussen een hete lucht kachel en een straalkachel. De laatste is beter geschikt voor directe verwarming, dus lekker voor dat ding gaan zitten. De hete lucht kachel is meer geschikt voor het verwarmen van de ruimte en dan zul je bij wat kouder weer aan 750W niet genoeg hebben ben ik bang.

Kien

Hebben een zibro geleend....

C5CCV

Wij hebben een kleine keramische kachel en die heeft genoeg capaciteit om de ergste koude uit de tent te krijgen. Ik meen een stand van 400Watt en en stand van 800Watt.

Yella

Wij hebben een electrische ventilatorkachel, maar is alleen geschikt als het niet te koud is. Levert weinig warmte op, tenslotte is een tent slecht te verwarmen wegens 0 isolatiewaarde. daarnaast een gasstraler die 4200 Watt levert. Compact mee te nemen en meer dan genoeg vermogen om het erg warm te stoken. Een gaskachel zou ik overigens niet stoken met CampinGaz, veel te duur gas. want een gaskachel lust wel wat. Maar dan heb je ook wat. Het nadeel van de straler is dat deze zichzelf niet automatisch regelt en eigenlijk te veel vermogen heeft en af en toe uit moet. Ben dus nog op zoek naar een kleiner model, die ik nog niet heb kunnen vinden.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tom

Wij hebben ook een kleine keramische kachel met een stand van 750 en 1500 watt, geeft een snelle en prettige verwarming. Mocht deze kapot gaan komt er weer een keramische.

Laatste keer in Duitsland toen we 's ochtends op gingen breken was het best wel fris, op z'n hoogst 10 graden. Snel het kacheltje op 1500 watt aangezet en naar de wc gegaan, bij terugkomst al een prettige warmte in de voortent.

Cdr

Picknick kleedjes(die met zo,n folie achterkant) op je grondzeil en je hebt al een stuk minder last van koude voeten. Ze kosten een euro of zeven bij de aldi/wibra/action. Met 2 kleedjes heb je  zo een paar vierkante meter warme voeten. Voordeel, het weegt niks en je propt ze makkelijk ergens tussen de bagage. En uitkloppen is een fluitje van een cent. En ze kunnen lang mee. Nadeel van een kacheltje in de tent ( we hebben er een op gas) is dat je ongemerkt toch veel gassen en minder zuurstof in je tent hebt.
Dan liever bij een kampvuurtje of vuurkorf buiten zitten als het van de camping mag. Of jezelf dik in de fleece dekens pakken

C5CCV

Citaat van: Cdr op maart 03, 2013, 09:03:05 AM
Nadeel van een kacheltje in de tent ( we hebben er een op gas) is dat je ongemerkt toch veel gassen en minder zuurstof in je tent hebt.

Dat is natuurlijk alleen bij een gaskachel;

Overigens hebben wij ons keramische kacheltje in die 15 jaar dat wij dat dingen hebben hooguit 10 keer nodig gehad; dit terwijl we ook voorjaarsvakanties in Nederland hebben gedaan en een paar keer in Zweden zijn geweest.

Theun1957

Wat een grote rol speelt is of je een vast kuipgrondzeil hebt. Dit vooral als het waait.
750 Watt is wel wat weinig als het iets kouder is maar stookt  wel het vocht weg.
Hebben zelf een 800W kacheltje en als het wat kouder was, was het net te doen, in combinatie met een coleman benzinelamp.
Heb er nu via marktplaats een zibro kachel bijgekocht om in het voorjaar te gebruiken.

jozefien

Cdr, Dat is een goed idee: van dat Picknick kleed met folie achterkant. Dat ga ik eens proberen.
Zou dat niet gaan glijden op de ondergrond?
Onze kids lopen het liefste zonder schoeisel door de tent. Maar vaak hebben ze dan van die koude voetjes.

jari

He CDR ik vind dat een goed idee met die picknickkleden. Maar dan niet in de voortent maar onder de luifel. Ik zit namelijk heel graag met blote voeten en wij hebben geen kleed onder de luifel dat wil mijn man niet. Maar zo kleed.... Dat is een goed idee oke alleen als we gaan slapen effe weg halen om nare valpartijen te voorkomen.
Jevipro

Cdr

We kamperen nu nog in een piramide tent, en ik leg die kleedjes ook onder de slaapmatjes, als gronddeken. Soms schuift het wel wat, maar bij ons rennen geen kindervoetjes rond.  De pubers hangen meer, en spelen spelletjes:)