Ik kan me de eerste keer ook nog goed herinneren. Wat een gepuzzel .... Inmiddels hebben we onze Kyte een keer of 10 opgezet en ingevouwen en hebben we routine opgebouwd. En echt, dan staat de tent met luifel in 15 minuten (kindertent S). De handelingen zijn stuk voor stuk eenvoudig en kosten nauwelijks tijd. Het nadenken over 'wat nu ook al weer?' wel...
De stok met de vork is ook te gebruiken bij extreem harde wind. Je kunt hem dan in combinatie met een scheerlijn gebruiken om de carbonmast een beetje op z'n plek te houden. Gebruik aan het uiteinde van de scheerlijn dan wel een stuk of 3 van de witte haak-elastieken, zodat er wel enige flexibiliteit in het geheel blijft. Ook blijkt deze stok door zijn lengte zeer geschikt om badmintonshuttles uit bomen te halen!
Het membraan dak opzetten is inderdaad een kwestie van losritsen en klittenband los. Het makkelijkst vind ik het om alleen één of twee van de achterste hoeken van het membrane dak los te halen en daar dan één of twee van de andere losse lange stokken onder te zetten. Geeft ruim voldoende airco effect. Je kunt ook gebruik maken van de korte alu stokjes met punt, deze kunnen in zakjes geschoven worden.
De stormband loshalen gaat heel gemakkelijk door de schuifpal van de ratel uit te trekken. Ik begrijp dat dit een beetje kryptisch klinkt, maar kijk maar eens goed naar de ratel. Er zit een pal die zich normaal gesproken met een veermechanisme vastzet op de rol. Door de pal tegen de veer in uit te trekken, zet je de rol vrij. Je kunt dan door aan de band te trekken hem er zo uit halen.
De gasfles bewaren wij in de disselbak. Als we geen disselbak zouden hebben, dan denk ik dat ik hem in de trailer zelf of in de auto zou vervoeren.
De kleine kuiltjes bij de zwarte ring van de roofextension herken ik. Vormen geen enkel probleem. Als het regent krimpt het doek sowieso behoorlijk, waardoor plooien en onverhoopte kuiltjes veelal verdwijnen. Wel moest ik in het begin even wennen aan het feit dat je de roofextension stokken behoorlijk op spanning moet zetten om een beetje strak resultaat te kriigen.
Andere tips:
- zet geen spanning op het grondzeil. De ogen schijnen gemakkelijk stuk te gaan en het voegt in mijn ogen weinig toe om het grondzeil strak te spannen. Ik plaats zelf helemaal geen haringen aan het grondzeil, behalve dan de twee op de hoeken direct bij de trailer die je nodig hebt voor de positionering. direct na het uitklappen van de tent (dus voor het op spanning zetten van de stokken) kruipt mijn vrouw de tent in om van binnenuit het grondzeil even netjes uit te leggen voordat ik de haringen van de tent in de grond sla.
- waterpas zetten: eerst met het neuswiel de trailer in de lengterichting waterpas zetten. Daarna met de steunen bij de keuken de trailer in de breedte-richting waterpas zetten. De steunen aan de disselzijde hoeven dan alleen nog maar uitgedraaid te worden totdat ze vaste grond onder de voeten hebben. ik heb een 'plakwaterpasje' op de dissel en nog eentje los bij de keuken. Scheelt zoeken naar de waterpas.
- spanning op de 'band' zetten: ratel aantrekken totdat je het tentdoek van de slaaptent een klein beetje ziet reageren op het aantrekken van de ratel. Behoorlijk strak dus.
- truukje om de groene zijflappen van de luifel mooi strak te krijgen: trek de zijwand strak door aan het eerste elastiekje van de groene wand (kant van de luifelpunten) te trekken en zet deze met een haring vast. Daarna de andere haringen van de zijwand plaatsen.
- wij hebben een bestekladeinzet gezocht (en gevonden), die precies past onder het linker luik in de keuken. De inzet rust precies op de latten waar anders de grootste opbergbakjes op blijven hangen. Past prima onder het luik. Toch net iets praktischer dan alle bestek door elkaar in één grote box.
- je kunt de lengte van de verticale stokken (die je op spanning brengt), aanpassen. Normaal gesproken niet nodig, maar bij ongelijk terrein soms handig.
- zorg ervoor dat aluminium zaken niet teveel kunnen rammelen/schuiven tegen elkaar of het holtkamper (grond)zeil materiaal. Geeft al gauw lelijke grijze vlekken die je er maar moeilijk af krijgt.
- ik heb op het chassis van de trailer een vaste stroomaansluiting gemaakt. De kabel via een dek-doorvoer (botenspul) goed waterdicht naar binnen gebracht en daar een goed beveiligde 'stekkerdoos' aangesloten. Hierdoor hoeven we niet iedere keer te vogelen om de stroomkabel ergens naar binnen te brengen.
- Holtkamper verkoopt een heel handig kapstokje dat je met klitteband zo om de carbonmast vastmaakt. Precies bij de deur waar je het wil hebben.
- ik laat bij het invouwen de onderste rits die de 'keukenafdichting' verbindt met de trailer altijd al los. Scheelt weer een rits losmaken met de Pack-n-Go.
- de boogstuk voor binnen heb ik nog nooit gebruikt. Ben 1,92 en ervaar meer dan genoeg stahoogte. Scheelt weer een handeling.
- de twee losse lange stokken die bedoeld zijn voor het membrane dak, gebruik ik regelmatig om een waslijn te maken.
- het luchtbed van de kinderen leggen we bij het verkassen, opgeblazen en wel, gewoon op ons bed.
- bij het uitvegen van de tent maken we altijd even de rits van het kuipgrondzeil los aan de voorzijde. Voorkomt dat je alle rommel precies in het klittenband onder de deur veegt.
- als je bij het invouwen een klein beetje oplet, kun je ervoor zorgen dat grondzeil alleen op grondzeil ligt. Zodat de rest van de tent daar niet vies van wordt.
- het dichtritsen van de hoes gaat net iets makkelijker (minder moeilijk dus) als je eerst de hoes aan alle vier de zijden over de hoeken heen trekt en dan pas gaat ritsen
- aan het einde van het seizoen probeer ik de tent altijd te stofzuigen. De buitenkant wel te verstaan! Ik doe dit met de zuigmond op stand 'harde vloer', zodat je borstelt en zuigt tegelijkertijd. Veel modder- en zandvlekken verdwijnen dan weer en het schijnt dat je dan ook minder snel schimmelvorming krijgt als de tent een keer wat langer nat blijft.
Veel plezier met de Kyte!