Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: stroom in de vouwwagen  (gelezen 15431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: september 05, 2013, 05:44:03 pm »

Volgens mij kun je beter eerst gaan berekenen wat je nu eigenlijk verbruikt...
Ik zat met dezelfde gedachte, maar na berekening kom ik bij lange na niet aan de 6A qua verbruik, dus ik heb nu alleen een aardlekautomaat van 6A aangeschaft en ga deze van de winter inbouwen.
Tenzij je van plan bent om veel zware gebruikers tegelijk aan te zetten natuurlijk...
Gelogd

erikkoo

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: september 05, 2013, 07:14:19 pm »

Volgens mij een aardlekautomaat is het zelfde als een aardlekschakkelaar met een installatie automaat van 6 amp

En dat wil ik dus ook maken
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: september 05, 2013, 08:05:16 pm »

even wat feiten:

Een installatieautomaat is een beveiliging voor overbelasting en kortsluiting van het daar achter gelegen netwerk. (je beveiligd dus de bekabeling niet de apparatuur)

Overbelasting is afhankelijk van het amperage van de automaat 6A=1380W, 10A=2300W. Bij meer verbruik (W) schakelt dus de automaat uit. Op een camping bestaat dus ook de kans dat de automaat van je aansluiting eruit gaat en vooral als deze lager is dan in je eigen groepenkastje.

Kortsluiting is niet afhankelijk van het amperage maar van de kortsluitstroom. Ook hier kan de automaat van de camping er eerder uit klappen. (Dit word echt technisch; dit heeft te maken met de kortsluitstroom die een automaat aan kan (4000, 6000 of 10000A)) Is jouw automaat geschikt voor een kortsluitstroom van 6000A en die van de camping 4000A dan gaat die van de camping er als eerste uit.

Wat je dus eigenlijk wil is dat van jouw automaat het amperage en kortsluitstroom altijd lager zijn dan die van de camping. Dat is dus een utopie.

Waarom dan toch automaten toepassen? Zoals al in de eerste regel geschreven beveilig je de bekabeling. Je voorkomt dus dat er een onveilige situatie ontstaat in je netwerk.

Het ongewenst uitschakelen ivm overbelasting zal toch vooral met gezond verstand of met techniek moeten worden opgelost.

dan nog even een aardlekschakelaar

Een aardlekschakelaar beveiligd de mens tegen ongewilde elektrocutie door onder spanning staande delen. Een aardlekschakelaar meet of er stroom (groter dan 0,03A) weg lekt via defecte apparatuur of bekabeling. Lekt er meer stroom dan schakelt hij uit.

Een aardlekschakelaar word altijd gebruikt in combinatie met 1 of meerdere installatieautomaten

Een aardlekautomaat is een combinatie van aardlekschakelaar en installatie automaat





Gelogd

erikkoo

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: september 06, 2013, 12:07:24 pm »

Maar michielwoerden is het wel aan te raden om je binnenkomde stroom te beveiligen met een aardlekschakkelaar en dan een 6amp "zekering"

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: september 06, 2013, 12:54:31 pm »

Maar michielwoerden is het wel aan te raden om je binnenkomde stroom te beveiligen met een aardlekschakkelaar en dan een 6amp "zekering"

Dat hangt o.a. van de soort campings af die je bezoekt. Op de meeste campings in NL zal de boel wel aardig voor elkaar zijn en is een eigen beveiliging niet nodig. Maar op bijvoorbeeld de kleinere Franse (boeren)campings vind ik het wel een veilig idee om zelf met name een aardlekschakelaar te hebben.
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: september 06, 2013, 07:48:31 pm »

Dat hangt o.a. van de soort campings af die je bezoekt. Op de meeste campings in NL zal de boel wel aardig voor elkaar zijn en is een eigen beveiliging niet nodig. Maar op bijvoorbeeld de kleinere Franse (boeren)campings vind ik het wel een veilig idee om zelf met name een aardlekschakelaar te hebben.

Dat hadden mijn woorden kunnen zijn
Gelogd

erikkoo

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: september 06, 2013, 08:20:08 pm »

oke ga wel vaak in frankrijk op vakantie

heb nu al wel voor 15 euro een aardlekautomaat en een installatie automaat en een oude groepenkast gekocht dus kan aan de slag :)
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.445
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: september 06, 2013, 08:24:17 pm »

Ik zou zeggen maak er een mooie topic van in de projecten onderdeel van Jamet.
We houden van foto's. ;)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

erikkoo

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: september 06, 2013, 08:31:42 pm »

oke zal ik doen
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #24 Gepost op: september 06, 2013, 08:57:24 pm »

oke ga wel vaak in frankrijk op vakantie

heb nu al wel voor 15 euro een aardlekautomaat en een installatie automaat en een oude groepenkast gekocht dus kan aan de slag :)

als je een aardlekautomaat hebt kan je de installatieautomaat laten zitten.

Mijn advies, neem een kastje met een deurtje/deksel
Gelogd

erikkoo

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #25 Gepost op: september 06, 2013, 09:16:05 pm »

aardlekautomaat is 16 amp en zat er dan aan te denken om een installatieautomaat van 6 amp er naast er zetten

was wel aan het kijken voor een kastje met een klepje maar als ik hem inbouw in de vouwwagen doe ik het mssn met een houten plank en dan van mijn werk van een oude systeemkast een deurtje van gebruiken 
Gelogd

Dammetje

  • Gast
stroom in de vouwwagen
« Reactie #26 Gepost op: september 06, 2013, 10:56:12 pm »

Op de Nederlandse camping zal een installatie automaat echt niet nodig zijn. De normen in Nederland zijn erg streng. Meerdere automaten is helemaal zinloos en zonde geld! Immers je hebt van de camping maar 1 aansluiting, welke altijd beveiligd is met het vermogen wat wordt aangeboden. Het verhaal met de kortsluitstromen klopt! Het zal op de camping bijna altijd 6kA of meer zijn. Tevens is dan ook nog van belang welke karakteristiek een automaat heeft (B,C of D) 95% is Allemaal B.
De karakteristiek is de traagheid waarmee een automaat reageert en B is de snelste.
Het heeft dus geen zin om achter een beveiliging van de camping van 6A nog eens een automaat te zetten. Mits dat je een 4A neemt maar ben je dief van je eigen portomonee!
Ook campings beschikken over aardlek. Zelf eentje plaatsen kan nut hebben en alleen maar veiligheidsverhogend maar ik doe het niet.
Kijk in ieder geval naar je materiaal. Ik zie vaak genoeg mensen met goedkope haspels met 3x1,5mm2 vinyl snoer. Dit is niet geschikt om in nat gras te liggen.
elf gebruik ik geen aardlek of automaat, maar wel neopreen snoer (H07rnF of H05rnF)
Dit snoer is geschikt voor vochtige omgeving en is tevens hufter proof voor bijv autos etc die er over heen gaan. Verder zorg dat de contactdoos van de grond is op plaatsen waar vocht kan optrekken.
Zou allemaal zonde van je geld zijn als je dit niet voor elkaar hebt.
Vaak genoeg Ie ik mensen met tuinsnoeren en dat is levens gevaarljik. Dit is 2x 1,5mm2 en GEEN aarde!
Met elektra moet je het goed voor elkaar hebben. Gebruik goed materiaal, maar je kunt overdrijven. Gebruik je gezond verstand. Een aardlek en een automaat is naar mijn mening (in Nederland) niet nodig als je veilig kampeert!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #27 Gepost op: september 06, 2013, 11:41:07 pm »

@Dammetje:

Helemaal eens met je verhaal, het is soms tenenkrommend en huiveringwekkend om te zien wat er hier en daar als 'verlengkabel' door het leven (mag) gaan.

Je opmerking over NL klopt ook, maar de vraagsteller geeft aan vaak naar Frankrijk te gaan. En daar (is mijn ervaring) is een aardlek helaas niet altijd een onderdeel van de installatie. Of ze hebben 'm h??l erg goed verstopt!
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 03, 2013, 11:06:56 am »

Ik heb ook zo'n crusader gekocht, zekeringen met aardlekschakelaar en bij die van ons zit een snoer van 30 meter met zo'n blauwe stekker. Is 30 meter prettig of veel te lang waardoor het in de weg ligt?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stroom in de vouwwagen
« Reactie #29 Gepost op: oktober 03, 2013, 11:14:15 am »

Ik heb ook zo'n crusader gekocht, zekeringen met aardlekschakelaar en bij die van ons zit een snoer van 30 meter met zo'n blauwe stekker. Is 30 meter prettig of veel te lang waardoor het in de weg ligt?

Dat is afhankelijk van de soort camping waar je komt. De ANWB adviseert geloof ik 40 meter mee te nemen. Veel campings hebben een stroompaal per standplaats of meerdere verdeelkasten per terrein en dan is 30 meter voldoende. Maar bijvoorbeeld veel natuurkampeerterreinen hebben één of twee stroompalen en dan vaak niet op de plek waar jij wilt staan... In Lettelbert had ik laatst 70 meter nodig, in Wijnjewoude 60. Ik gebruik meerdere snoeren die ik kan koppelen, zo ben ik wat flexibeler. Het teveel aan snoer leg ik onder de wagen of aan de rand van het veld, zo ligt het niet in de weg.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal