Livingstone voor het eerst opgezet.

Gestart door Corien, september 21, 2013, 09:39:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corien

Vanmiddag hebben we onze Livingstone Tent&trailer voor het eerst opgezet. Hiervoor hadden we een combi camp en die hoef je alleen maar open te klappen. Dus we zagen er een beetje tegenop, vooral omdat we niet echt een uitgebreide instructie hebben gehad.

Gelukkig viel het erg mee. Mede door de info van dit forum en de handleiding ging het bijna vanzelf.
Meer moeite hadden we met de luifel. Het opzetten viel nog wel mee, maar het strak zetten...
Aan de rechter kant blijft er een 'kuil' zitten en met de voorwanden erin, hangen die hol, niet mooi strak. We hebben foto's gemaakt, maar het lukt me (nog) niet om die te plaatsen.
Iemand zo al een idee?

We zijn in ieder geval erg blij met onze aanwinst en kijken uit naar het eerste weekend.

Frankie

Citaat van: Corien op september 21, 2013, 09:39:39 PMAan de rechter kant blijft er een 'kuil' zitten en met de voorwanden erin, hangen die hol, niet mooi strak. We hebben foto's gemaakt, maar het lukt me (nog) niet om die te plaatsen.
Iemand zo al een idee?
Eigenlijk geef je aan dat het aan de ene kant wel goed gaat en aan de andere kant niet. Kan het zijn dat jullie de (niet helemaal symmetrische) luifel er verkeerd om ingeritst hebben? Kan het zijn dat jullie de linker en rechter windpunt met elkaar verwisseld hebben? Dat laatste is ons de eerste keer overkomen. We hadden niet door dat de windpunten een rits met een knik hebben en een rits die helemaal recht is. Je kunt ze er links en rechts verwisseld wel inritsen maar dan ontstaat er een bult tussen de luifel en de windpunt en je krijgt de voorwanden er niet mooi strak in.

Corien

Citaat van: Frankie op september 21, 2013, 10:13:05 PM
Eigenlijk geef je aan dat het aan de ene kant wel goed gaat en aan de andere kant niet. Kan het zijn dat jullie de (niet helemaal symmetrische) luifel er verkeerd om ingeritst hebben? Kan het zijn dat jullie de linker en rechter windpunt met elkaar verwisseld hebben? Dat laatste is ons de eerste keer overkomen. We hadden niet door dat de windpunten een rits met een knik hebben en een rits die helemaal recht is. Je kunt ze er links en rechts verwisseld wel inritsen maar dan ontstaat er een bult tussen de luifel en de windpunt en je krijgt de voorwanden er niet mooi strak in.

Dank voor je reactie.
De luifel zat volgens mij wel goed. Kan er ook maar op één manier in.  Dat hij niet helemaal symmetrisch is hebben we ook gezien. Ik dacht eerst dat er iets mis mee was. De luifel loopt schuin weg. Later begrepen we dat dat wel moet om de middenstok in het midden te hebben. Het hoogste punt van de wagenterugloop zit wat meer naar rechts van het midden.

Wat betreft de windpunten: dat gaan we de volgende keer eens goed bekijken. Zonder de voorwanden erin zag het er mooi uit, maar met voorwanden was het heel raar. We gaan ze volgende keer andersom doen. Kijken wat er dan gebeurt.

Jerome

De luifel ...
Ik denk dat het eventueel fout opbouwen (verwisselen) van delen niet aan de orde is. Dit valt te veel op dat er iets niet klopt. Aan de ene kant heb je rits over aan de andere kant heb je rits te kort.
Maar wat versta je onder niet strak. Heb je plooien? Of of kuilen. Onze ervaring is dat als je goed afspant geen plooien hebt en ook geen kuilen waar water in blijft staan. Je moet wel afspannen in de lijn van de stiknaden. Omdat de stiknaden van het luifel licht gebogen zijn, is het luifel ook niet vlak af te spannen , maar wel strak! Dat er een kuil/ glooiing in zit is niet erg, als er maar geen water in blijft staan.

Verder is er een verschil van opbouwen wanneer we de voortent dicht willen hebben. In dat geval spannen we niet eerst de luifel af, maar ritsen we alle delen aan de luifel en gaan daarna afspannen. Op die manier krijg je een keurig strakke voortent, zonder plooien en water dragende kuilen.

Het ligt natuurlijk wel aan de ondergrond hoe snel het afspannen verloopt. Wanneer deze veel afloopt moet je je scheerlijnen wel een paar keer verzetten om tot een mooi resultaat te komen.

Ps. Goed te horen dat het opzetten mee is gevallen!

Corien

We hebben vooral een kuil. We merkten idd dat het beter werd bij het verplaatsen van de scheerlijnen. Daar zulken we de komende kampeerweekenden dus druk mee zijn.

Bedankt voor de tip mbt de voorwanden. We hopen ze niet vaak nodig te hebben, maar als het zo is, gaan we het op jouw manier doen.


Jansje53

Nog een tip voor het voorkomen van de kuilen: speel ook eens met de hoogte van de stokken (van de luifel). Richtlijn voor de twee buitenste: net zo hoog als de hoogte aan de zijkant van de wagentent. De middelste wat lager dan de nok van de wagentent. Wij hadden de stokken eerst wat hoger/langer, maar met deze truc stond het strakker.

Hanneke

De kuil wordt vanzelf minder met een paar goede regenbuien erover heen. De voorwanden vinden wij ook een ramp. We gebruiken ze praktisch nooit en als we hem gebruiken, dan gebruiken we hem als extra luifel of maar 1 zijde dicht

Corien

Citaat van: Hanneke op mei 05, 2014, 10:19:13 AM
De kuil wordt vanzelf minder met een paar goede regenbuien erover heen. De voorwanden vinden wij ook een ramp. We gebruiken ze praktisch nooit en als we hem gebruiken, dan gebruiken we hem als extra luifel of maar 1 zijde dicht

Ik heb de luifel liever strak zonder regenbuien :J
Wat de voorwanden betreft. Ik denk dat wij die ook niet veel zullen gebruiken. We hebben het afgelopen koude weekend gemerkt dat we met z'n tweeën prima binnen kunnen zitten. Als extra luifel lijkt me vooral in ZuidFrankrijk wel prettig. Gaan we zeker uitproberen. Bedankt voor de tip.

Overigens kregen we de luifel dit weekend redelijk strak door de buitenste stokken wat lager te houden.

Hanneke



Ik weet niet of je het heel goed kan zien, maar hier hebben we beide voorwanden aan elkaar geritst en als extra luifel gebruikt.
We gebruiken hiervoor extra stokken (gekocht bij Esvo,,de luifelstokken hebben we vervangen door Esvo stokken (de waard stokken)

Frankie

#9
Citaat van: Hanneke op mei 09, 2014, 12:58:32 PMmaar hier hebben we beide voorwanden aan elkaar geritst en als extra luifel gebruikt.
We gebruiken hiervoor extra stokken (gekocht bij Esvo
Maar zaten daar dan geen  stokken voor bij de wagen? Wij hadden al bij aankoop twee extra stokken met bijbehorende scheerlijnen voor dat doel.
Citaat van: Hanneke op mei 09, 2014, 12:58:32 PMde luifelstokken hebben we vervangen door Esvo stokken (de waard stokken)
Zijn dat dan ook telescopische stokken? Ik heb even met de gedachte gespeeld om ze te vervangen door de stokken van onze eerste kleine zilvermeeuw (die ooit ex. de stokken zwaar beschimmeld de Kliko van De Waard ingegaan is en ter plekke vervangen is door een nieuwe :-( ) maar dat zijn geen telescopische stokken, dus die zou ik op maat moeten zagen. Maar daar kun je veel  minder mee 'spelen' dan met telescopische stokken.
En als je struikelt en tegen een stalen stok valt, loop je n.m.m. de kans dat je vanwege de sterkte van de stok de hele luifel uit elkaar trekt. Bij lichte aluminium stokken kost het je dan hooguit een geknakte stok (en een gedeukt ego :# ). Dus heb ik dat vervangen bij nader inzien toch maar niet gedaan. :)

Hanneke

Ja dat zijn telescopische stokken idd. 1 driedelige en 2 2-delige. Ook in de tent hebben we ze vervangen door de esvovariant. Gewoon omdat dat ons een veiliger gevoel geeft en een hoop ellende hebben gehad met die aluminium dingen.

Maar je hebt idd gelijk frankie: we kregen 2 stokken bij de luifel.