7 polig of 13 polig

Gestart door Cadillacfreak, oktober 01, 2013, 02:50:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

KenJo

Citaat van: Cadillacfreak op oktober 01, 2013, 07:42:24 PM
De vorige eigenaren van de Kavango gebruikten de optie om de koelkast tijdens het rijden te koelen niet omdat ze bang waren dat deze de accu leeg kon trekken bij pauzes. Ook vertelden ze ons dat als je de koelkast goed gekoeld (eventueel met koelelementen) aan de wagen in de ochtend koppelt, alles nog goed gekoeld is als je 6 uur later op de volgende camping aankomt. Is dit inderdaad zo? Hier hebben we uiteraard nog geen ervaring mee.
Onze pauzes kosten geregeld een uurtje, en ik heb nog nooit mee gemaakt dat de accu leeg was. Dus dat is in ieder geval bij ons niet het geval. Ik heb geen idee wat het verbruik is van de koelkast, maar in principe zou je zo kunnen uitrekenen hoe lang het duurt voordat de koelkast de accu leeg trekt.
Nou heeft Theun1957  het erover dat de koelkast ook uit is als het contact van de auto uit is. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat niet kan ontkennen of bevestigen. Nooit op gelet.

En wat betreft die 6 uur (dat de koelkast nog koud zou blijven) is absoluut niet waar! Zoals gezegd hadden wij eerst een 7 polige aansluiting (met verloopstekker) en ik was een keer vergeten de mistlamp aan te zetten. Toen we uiteindelijk na een ritje van 4 uur op de andere camping aan kwamen, kwamen we daar achter doordat ik een lauw pilsje uit de koelkast trok en de brie zo zacht was als een marshmallow. Gelukkig hadden we geen vlees mee!
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

bosi

Ik heb onze koelbox via pin 9 en 13 via de Jagerstekkerdoos van onze skoda fabia aangesloten, en heb er ter bescherming van de accu een spanning bewaker tussen zitten (in de disselbak), deze schakelt de spanning uit zodra deze onder de start spanning van de auto dreigd te komen, ( http://www.waeco.com/nl/3665_496.php?artOrigID=236&sprID=5 ), deze zijn te koop bij vrijwel elke kampeershop.
Voordeel van het aansluiten via pin 9 en 13 is dat de bedrading op deze pin een aanmerkelijk stuk dikker is dan die via pin 10-11, de laatste bedraagd meestal niet meer dan 0.75 terwijl de bedrading via 9-13 (in ieder geval bij mij) 2.5 is. De permanemte spanning via pin 9-13 komt direct van de accu (bij de skoda zit er dan nog een apparte 25A zekering tussen), en je hebt dus geen verlies of overbelasting door te dunne bedrading. De spanning bewaker zorgt ervoor dat je nooit met een lege accu komt te staan, terwijl je koelbox toch lekker koel blijft. Je moet dan wel, zoals eerder al genoemd, de koelbox op 220V een nachtje voor koelen, dan houd hij het op 12V gedurende langere tijd goed bij. 

be081964

Er bestaat een eenvoudig toestelletje, auto accu beschermer, te verkrijgen bij Conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=MW+728
Dit plaats je tussen je auto en de koelkast, deze schakelt automatisch de koelkast uit, als de spanning onder de 11,5 Volt komt, zo zal je auto batterij niet leeg lopen, en je koelkast toch koelen als de wagen stil staat (vooropgesteld dat je 13 polig hebt met constande stroomdraad uiteraard).
Overigens koelt een electrolux zeer behoorlijk op 12 Volt, beter uiteraard op 230V en nog beter op gas.

nikkel1964

Maar wat is het verschil met het apparaatje wat Bosi al noemde, of is dit een gevalletje "dubbele informatie"?

be081964

Sorry,
Dit is inderdaad hetzelfde als Bosi meldt, ik had deze post niet gezien.

Mieke

Citaat van: Cadillacfreak op oktober 01, 2013, 07:42:24 PM
Ook vertelden ze ons dat als je de koelkast goed gekoeld (eventueel met koelelementen) aan de wagen in de ochtend koppelt, alles nog goed gekoeld is als je 6 uur later op de volgende camping aankomt. Is dit inderdaad zo? Hier hebben we uiteraard nog geen ervaring mee.
Klopt maar gebruik geen koelelementen maar ingevrozen mineraalwater liter, kleine of 1,5l flessen. Wij doen er zelfs enkele sinaasflesjes van 250ml bij. Bij ons blijft alles zeker 24u - 48u koel tot in het zuiden (ijskast in whitbox van holtkamper). Hangt er natuurlijk van af hoeveel flesjes er in steekt en wat voor eten je meeneemt. Wij nemen alleen wat koude schotels mee, fruit, belegd brood en koude koffiedrank de rest wordt opgevuld met de ingevrozen drank. De ingevrozen drank is op dag twee bij aankomst lekker gekoelde drank bij onze eerste maaltijd ter plaatse. En onderweg sneuvelt er ook wel eens eentje ;)

bosi

Citaat van: NielsP op oktober 03, 2013, 10:08:22 AM
Maar wat is het verschil met het apparaatje wat Bosi al noemde, of is dit een gevalletje "dubbele informatie"?

Is exact het zelfde, alleen ander merk/model

bosi

nog even een aanvulling, je koelbox op 12 Volt zetten in je disselbak, tijdens het rijden, heeft natuurlijk alleen zin, als de koelbox zijn warmte voldoende kwijt kan. Zoals door vele holtkamper bezitters al is aangegeven hebben zij door de bouw van hun keuken (waar de koelbox instaat) nauwelijks ventilatie mogelijkheden en zal een koelbox het dus slecht doen, de afgegeven warmte van de koelbox (of dit nu een verdamper of compressor model is), kan niet worden afgevoerd. Wij hebben een disselbak met ventilatie roosters achterin ter hoogte van de radiator van onze electrolux verdamperkoelbox en dan werkt het prima.

Ik heb trouwens voor als we op lokatie staan 2 langs elkaar gekoppelde stille computerventilatoren met ingebouwde thermostaat (ingesteld op 30°C) boven op het radiator rooster liggen, ik heb op de koelbox een stekker verbinding gemaakt zodat ik de ventilatoren er simpel kan aansluiten en er weer afkan halen. Deze ventilatoren zijn vrijwel geruisloos en verbeteren de koeling van de verdamper aanzienlijk als de buiten temperatuur de 35°C voorbij gaat. Kan de ventilatoren alleen gebruiken als de koelbox op stroom staat, maar ik heb gemerkt dat als ik de koelbox op gas gebruik de koeling vaak toch al beter is.

nikkel1964

Citaat van: bosi op oktober 04, 2013, 02:21:15 PM

Ik heb trouwens voor als we op lokatie staan 2 langs elkaar gekoppelde stille computerventilatoren met ingebouwde thermostaat (ingesteld op 30°C) boven op het radiator rooster liggen, ik heb op de koelbox een stekker verbinding gemaakt zodat ik de ventilatoren er simpel kan aansluiten en er weer afkan halen. Deze ventilatoren zijn vrijwel geruisloos en verbeteren de koeling van de verdamper aanzienlijk als de buiten temperatuur de 35°C voorbij gaat. Kan de ventilatoren alleen gebruiken als de koelbox op stroom staat, maar ik heb gemerkt dat als ik de koelbox op gas gebruik de koeling vaak toch al beter is.

Op gas werkt de boel inderdaad aanmerkelijk beter. Dat van die ventilatoren is een goede tip, zal eens in mijn 'magazijn' kijken of ik nog wat oude voedingen heb liggen.

Cadillacfreak

Citaat van: Mieke op oktober 03, 2013, 07:16:19 PM
Klopt maar gebruik geen koelelementen maar ingevrozen mineraalwater liter, kleine of 1,5l flessen.

Dat is een hele goede tip, bedankt. :)