Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: De fiets voor of achterop de vouwwagen.  (gelezen 12166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #15 Gepost op: november 16, 2013, 07:21:59 pm »

Ik wacht ook lekker op reacties van Cocoon bezitters want die weten het uit ervaring.
Want als je de Cocoon goed bekijkt zie je dat het spul niet zover naar achteren steekt dus we kunnen er wel allemaal theorieën op los laten.
Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Jammer genoeg duurt die voor mij nog veel te lang. :(

En Holtkamper zal er zelf ook wel over nagedacht hebben. ;)
Nagedacht of niet. Holtkamper weet niet wat een koper op de knobbel gaat hangen. Je hebt grapjurken die er rustig 3 fietsen op plaatsen. Holtkamper kan de wagen niet voorbereiden op dergelijke variaties, tenzij er een verplaatsbare as wordt gebruikt. Feit blijft dat je een "hefboom" maakt door er iets achter te hangen buiten de oorspronkelijke constructie om. Dat geeft per definitie andere rij eigenschappen. Zelfs een lichte fiets kan je vw aan het slingeren maken middels een hefboom. Daarnaast denk ik dat Holtkamper de trekhaken levert met in het achterhoofd de NL wetgeving omdat we tenslotte in NL wonen. In bijv. Frankrijk waar je 130 mag met je aanhanger ligt het verhaal heel anders. Ik heb eens die slingertest van de ANWB gezien. Hoe verder je gewicht van de as plaatst, hoe sneller een combinatie uit balans kan raken. Heeft niets te maken met de gewichtsverdeling. Men adviseert ook om zware dingen zoveel mogelijk boven de as te leggen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #16 Gepost op: november 16, 2013, 08:51:41 pm »

Holtkamper weet niet wat een koper op de knobbel gaat hangen.
In eerste instantie natuurlijk het liefst een tweede Holtkamper. :#
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.447
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #17 Gepost op: november 16, 2013, 09:04:02 pm »

Kunnen we wel door blijven gaan.
Ik sluit internet aan en weet ook niet wat mijn klanten ermee gaan doen.
Maar weet wel dat je er vervelende dingen mee kunt doen.

Hele verhaal Holtkamper.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #18 Gepost op: november 16, 2013, 09:49:36 pm »

Ik wacht ook lekker op reacties van Cocoon bezitters want die weten het uit ervaring.
Want als je de Cocoon goed bekijkt zie je dat het spul niet zover naar achteren steekt dus we kunnen er wel allemaal theorieën op los laten.
Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Jammer genoeg duurt die voor mij nog veel te lang. :(

En Holtkamper zal er zelf ook wel over nagedacht hebben. ;)

Ik kan zeggen dat ik best ervaren ben met het rijden van een fietsenrek achter op de cocoon.
zie topic: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=7312.msg87683#msg87683

zelf heb ik een trekhaak gemaakt, maar weer verkocht maar dás een andere reden. Zie topic: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12049.0

het rijden is goed gegaan, moet wel erbij vertellen dat onze cocoon schokbrekers heeft.
een kennis van ons heeft ook een cocoon, heeft samen met mij een trekhaak geplaats (ik op die van ons, hij op die van hun) zij hebben een cocoon zonder schokbrekers en hadden aanzienlijk meer last van trillingen en zelfs zwiepen (door verkeerde belading).
nu ze het evenwicht hebben gevonden met laden is er niet veel te merken met het rijden met fietsen achter op. bij abrupte beweging als slingeren of hobbels "springt" de cocoon meer dan die van ons.

weet wel te vertellen dat het rijden met de fietsen óp de dissel rustiger rijdt en laad volgorde minder storend is. we hebben nu de fietsen op de dissel.
de keuken achterop, de fietsen zijn tevens een "contra gewicht"

dus je keuze kan ik niet maken..... voor beide valt iets te zeggen....

Gelogd

Henkvb

  • Gast
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #19 Gepost op: november 16, 2013, 09:59:51 pm »



Maar lees trouwens nu pas dat de topic starter dit eigenlijk helemaal niet bedoelde.
Ligt er trouwens aan of je nog een goede drager hebt of niet.
Die van mij was niet geschikt voor mijn mtb dus moest een andere hebben.
Maar kan me voorstellen dat als je een goede hebt gaat voor een adapter.

Dat klopt
Voordeel van disseladapter is het ter plaatse kunnen beschikken over eigen fietsenrek op de auto
Nadeel lijkt mij het gewicht en/of stabiliteit.
Ben erg benieuwd over er ervaringen zijn met beide opties in combinatie met een cocoon
Gelogd

H Poulssen

  • Gast
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #20 Gepost op: november 17, 2013, 08:14:16 am »

Ik heb geen ervaring maar zoals Franky al aangaf denk ook ik dat gewicht verder naar achteren plaatsen sneller tot slingeren zal leiden. In weze plaats je daarmee de positie van de as in verhouding tot gewicht meer naar voren. Je ziet dat de bij de constructie van de Combicamp en de Zambezi en zeker ook andere VW bewust deze as al meer naar achteren hebben geplaatst. Volgens mij zit de as bij de cocoon meer in het midden....waar zeker over zal zijn nagedacht!
Ik denk dan ook dat indien je een fietsenrek gebruikt de gewicht- asverhouding moet aanpassen door ook op de dissel iets te plaatsen. Heb je die mogelijkheid niet zou ik altijd enkel op de dissel plaatsen.

Omdat ik net als velen hier geen ervaring heb maar mijn buikgevoel laat spreken zou ik Holtkamper een duidelijke uitspraak laten doen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #21 Gepost op: november 17, 2013, 08:29:29 am »

Omdat ik net als velen hier geen ervaring heb maar mijn buikgevoel laat spreken zou ik Holtkamper een duidelijke uitspraak laten doen.

Het toch origineel Holtkamper!
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #22 Gepost op: november 17, 2013, 09:51:07 am »

wij hebben een cocoon aero, met keuken op de dissel en de knobbel met fietsendrager achterop, van de zomer het rondje slowakije gedaan, en geen last gehad van slingeren of iets dergelijks.
De cocoon lag er prima achter, ook bij 130 km per uur.
Het voordeel van de keuken op de dissel is dat je de fietsen thuis kan laten, met de keuken achterop (mtt)
moet je altijd extra gewicht plaatsen op de dissel om de vouwwagen in balans te houden.
Misschien is de ervaring van een mtt bezitter  heel anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #23 Gepost op: november 17, 2013, 11:21:12 am »

wij hebben een cocoon aero, met keuken op de dissel en de knobbel met fietsendrager achterop, van de zomer het rondje slowakije gedaan, en geen last gehad van slingeren of iets dergelijks.
De cocoon lag er prima achter, ook bij 130 km per uur.
Het probleem (als daar al sprake van is) doet zich ook helemaal niet voor onder normale omstandigheden, maar bij uitwijkmanouvres. Pas dan maakt de aanhanger een slinger, die verergerd kan worden door een massa die ver van de as geplaatst is. Hier zie je een test met en cara :ca, waarbij de auto een plotselinge, maar best vrij matige stuurbeweging maakt, bij voor zover dat te beoordelen is, geen bijzoner hoge snelheid:

Unstable caravan-auto jack-knife. Test by Olle Nordström.

Maar laten we wel wezen. Het gaat hier ten opzichte van de eerste de beste vouwagen wel om een extreme, twee assige sleurhut, met ongetwijfeld een verkeerd geplaatste massa die ver uitstijgt boven die van twee fietsen op een rekkie.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2013, 11:25:17 am door Frankie »
Gelogd

H Poulssen

  • Gast
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #24 Gepost op: november 17, 2013, 12:41:27 pm »

Yup...zo zie je ze wel eens "geparkeerd" staan tegen de vanggrail.
Aan de andere kant mogen we hier niet vergeten dat de Caravan waarschiijnlijk even zwaar is als de auto en dat maakt ook veel uit. Hier hebben we het over fietsen achterop....dus 30 kg bij 3 fietsen ?

Wel heb ik al Holtkampers gezien met een bak achterop....handig maar gebruik het niet enkel als tegengewicht voor de Dissel. Teveel extra zware spullen achterop is vragen om problemen
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #25 Gepost op: november 17, 2013, 08:46:55 pm »

Denk wel dat het al snel meer is dan 30kg, de drager (die van Holtkamper) weegt natuurlijk toch ook wel wat. En wij nemen max 2 fietsen mee achterop. Dat is het advies en dat volgen we op (braaf als we zijn hahahaha). Op locatie heb je dan ook je fietsendrager bij je.
Ik snap dat een uitwijkmanoeuvre niet te vergelijken is met gewoon rijden, maar een compacte kar als de cocoon kan je toch ook niet vergelijken met een cara :X? Of zien we dat totaal verkeerd, we hopen in ieder geval het nooit in praktijk te hoeven brengen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #26 Gepost op: november 17, 2013, 10:11:45 pm »

Ik snap dat een uitwijkmanoeuvre niet te vergelijken is met gewoon rijden, maar een compacte kar als de cocoon kan je toch ook niet vergelijken met een cara :X? Of zien we dat totaal verkeerd, we hopen in ieder geval het nooit in praktijk te hoeven brengen.
Natuurlijk kan je dat niet vergelijken. De cara :ca in het voorbeeld is zoals gezegd bovendien ook niet een van de kleinsten.

Punt is dat het zonder test (of anders een computersimulatie) in feite totaal onbekend is wat de invloed is. Je kunt hooguit speculeren op basis van de factoren die een rol spelen.
De Cocoon is uit zichzelf een relatief lichte wagen. Dus hang je 50 kilo aan de achterkant van een slecht beladen wagen, dan zal dat best een probleem kunnen zijn. Zeker als dat geheel getrokken wordt door een wegluisje als een Fiat 500

Maar hang je 30 kilo aan een goed beladen cocoon achter een gewone 1000+ kilo zware wagen, dan zal het allemaal vast wel meevallen, of liever: geen enkel probleem zijn. Dat laatste is ongetwijfeld de situatie waar Holtkamper mee rekent.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2013, 10:15:06 pm door Frankie »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.447
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #27 Gepost op: november 17, 2013, 10:19:37 pm »

Dat is het zeker we speculeren er lustig oplos.

Zal het zelf meemaken als ik er zelf eens mee op de weg ga.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

H Poulssen

  • Gast
Re: De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #28 Gepost op: november 18, 2013, 07:49:24 am »

Super....dan gewoon even een uitwijkmanoeuvre maken...dan help je iedereen uit zijn dromen en maak je een einde aan het gespeculeer  :#
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.392
Re: De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #29 Gepost op: november 18, 2013, 10:11:43 am »

Grappig,

ik zit ook op het Fiets forum en daar is nu een soortgelijke discussie. Fiets in de auto of er achterop :-)

Moeten we aan deze discussie niet toevoegen fiets bovenop de wagen? en dan staand of liggend i.v.m. het zo laag mogelijk houden van het zwaartepunt?  :H

Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal