Keukenvergrendeling verbuigt totaal, keuken hing los!

Gestart door NNNils, februari 03, 2014, 02:25:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

NNNils

Er is me iets vreemds gebeurd, ik heb een Trigano Vendome Deluxe gekocht tweedehands, ik rij ermee van Brabant naar huis, in de stalling. Paar maanden later eruit voor servicebeurt tegen goedkoop wintertarief. Niks aan de hand alles piekfijn in orde.

Ik rij exact dezelfde route van het onderhoud naar de opslag terug (4-5 km slechts), en aldaar aangekomen constateer ik dat mijn keuken alleen nog in de steunen en de afdekzeil hangt, de klemmen zijn totaal uit hun verband gebogen.

Bij mijn weten geen drempels oid meegepakt met de keuken. Wel wat drempels tegengekomen onderweg maar met dezelfde aangepaste snelheid genomen als altijd.

Het onderhoudsbedrijf staat voor een groot raadsel, dit hadden ze nog nooit gezien.

Ik kan enkel 2 dingen bedenken:

- Ik heb toch een drempel of oprit verkeerd gepakt, maar zo'n klap moet je toch voelen en ook zien aan de onderkant van de keuken. Nog geen krasje, het stof zit er nog op zeg maar.

- Bij het onderhoud is de boel niet/verkeerd afgesloten door het bedrijf, maar ik kan geen manier van sluiten bedenken met dit tot gevolg

Iemand hier een idee hoe dit kan komen?

Op de foto heb ik de keuken even op de pootjes gezet zodat je op de foto niet meer kan zien hoe hij enkel nog schuin naar achteren in het afdekzeil hing en in de steunen.

villeke

Welkom!

Hmmm...vreemd. Gezien de "stand" van de klemmen kan het haast niet anders dan dat ie een flinke douw neerwaarts heeft gekregen, bv inderdaad bij een drempel o.i.d. maar je verwacht dat te merken. Ik ben niet bekend met de vendome, maar staat de keuken op twee balken of op twee "doppen" kort bij de wagen? Indien op 2 balken, bij de roadmaster moet je die er uit trekken om de keuken er op te hangen/leggen. Ik kan mij voorstellen als je dat "vergeet" er een probleem kan ontstaan. Gelukkig istie blijven hangen. Ik zou er goed naar laten kijken en de klemmen vervangen/repareren zodat je zeker bent dat zoiets niet nog een keer gebeurt. Gelukkig heb je een dekzeil  :# Dan kukelt ie niet direct de weg op....

cewi

Zoals ik het zie is de beugel met geweld uit elkaar gedrukt. Dit zou volgens mij alleen kunnen als de keuken achterover hangt. Een verkeersdrempel kan volgens mij niet de oorzaak zijn, of je moet de keuken vol geladen hebben. Wij hebben jaren een Jamet gehad, met eenzelfde sluiting. In de keuken mocht maar maximaal 15-20 kg.
Ik denk als je met je gewicht achterop de keuken gaat hangen, je deze vergrendeling wel zoals op de foto krijgt. Wij hebben in al die 10 jaar met de Jamet dit nog nooit gehad.

NNNils

Dit was inderdaad ook de reactie van de verhuurder, met een overvolle keuken kan dit gebeuren.

Maar de keuken was leeg.

Ik vind de keuken overigens wel aan de zware kant maar neem aan dat ie dat af fabriek zo is.

C5CCV

Op zich zeer vreemd;

Enige wat ik me voor kan stellen is dat 'iemand' de keuken met de beugel naar de wagen toe heeft willen trekken; dus de beugel vast gezet terwijl de keuken nog iets van de wagen af staat. Als je dan de zaak forceert dan is de beugel zijn sterkte kwijt en gaat hij snel verder opennstaan als er wat kracht op komt.

Yella

waarschijnlijk is 1 beugeltje toch iets minder geweest en wellicht uit het gaatje geschoten en dus nog aan 1 kant vast zat.  Zo'n beugeltje hoort op 2 plekken te scharnieren als deze om welke reden dan ook los schiet kan er zoiets gebeuren. de beugel aan de andere kant van de keuken moet dan alle gewicht houden en krijgt het dan ook flink voor z'n kiezen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

klapkei

Ik heb dezelfde vouwwagen en de vergrendeling op de foto ziet er verder origineel uit (niet aan geklust). De keuken weegt inderdaad best wel wat maar leunt eigenlijk volledig op de 2 rubber doppen onderaan de vouwwagen, de vergrendelingen hoeven de keuken alleen maar rechtop te houden, wat hier dus met bruut geweld tegengewerkt is. Misschien heeft het verbogen gedeelte van de vergrendeling al tijden niet helemaal lekker gezeten, en is hij nu ineens te ver verbogen? Maar dit euvel aan 2 kanten tegelijk blijft een vreemd verhaal. Ik zou de metalen pen weer terugbuigen in de originele positie en de uiteinden even aan elkaar laten lassen, dan kan dit nooit meer gebeuren. Mijn vergrendelingen zal ik ook zeker even controleren als de vw weer uit de stalling komt. Dank voor deze melding!

NNNils

Thanks voor alle goede reacties!

Mocht iemand nog suggesties hebben wat het brute geweld geweest kan zijn...... 

Zoals gezegd van de oprit afgereden en paar soepele drempels gehad, maar die had ik op de heenweg ook en kan me niet voorstellen dat die met mijn snelheid dit konden veroorzaken.

Puur het op en neer deinen lijkt me niet voldoende voor zoiets of wel?

En als echt de keuken op de oprit zou smakken dan denk ik dat ik dat zou merken incl sporen en dan zou ik eerder verwachten dat de klemmen in verticale richting ontzet zouden raken oid dan dat de beugels op deze manier verbuigen.

Blijft toch wat raadselachtig wat er nou precies gebeurd is.

De vergrendeling heb ik weer teruggebogen en alles zit weer netjes maar van dat heen en weer buigen zal die ook zeker niet sterker worden dus ik ga nog wat piekeren over wat extra steun hier of daar. 

Paulvh

For the time being. Wellicht extra ondersteuning met spanbanden?

olaf

Zou het kunnen dat dit eerder ook al eens gebeurt is en dat de vorige eigenaar dat provisorisch gemaakt heeft?
Waardoor het nu weer begeven heeft.

Heb je verder nog schade?
Ik zou er iig andere, betere/zwaardere klemmen opzetten.
The need for the many outweigh the needs of the few

Drikusniet

Als ik zo naar de foto kijk, zie ik een verbuiging die alleen kan komen als de keuken wordt opgetild. Daarnaast zie ik duidelijk slijtsporen op 1 plek, en voor de rest geen sporen. Dus het is niet langzaam gebeurt, maar in 1 keer. De beugel op de wagen zelf is ook totaal niet uitgebogen, dus de kracht is van onderen naar boven of andersom geweest, want alleen in die richting is hij veel sterker dan de verbogen beugel. Volgens mij blijft als enigste optie over dat de vouwwagen opgetild is via de keuken. Misschien wel tijdens de beurt, door iemand die niet weet dat dit niet kan?  ::)

Yella

Citaat van: klapkei op februari 03, 2014, 07:31:00 PM
Ik heb dezelfde vouwwagen en de vergrendeling op de foto ziet er verder origineel uit (niet aan geklust). De keuken weegt inderdaad best wel wat maar leunt eigenlijk volledig op de 2 rubber doppen onderaan de vouwwagen, de vergrendelingen hoeven de keuken alleen maar rechtop te houden, wat hier dus met bruut geweld tegengewerkt is. Misschien heeft het verbogen gedeelte van de vergrendeling al tijden niet helemaal lekker gezeten, en is hij nu ineens te ver verbogen? Maar dit euvel aan 2 kanten tegelijk blijft een vreemd verhaal. Ik zou de metalen pen weer terugbuigen in de originele positie en de uiteinden even aan elkaar laten lassen, dan kan dit nooit meer gebeuren. Mijn vergrendelingen zal ik ook zeker even controleren als de vw weer uit de stalling komt. Dank voor deze melding!
Niet gaan buigen en lassen, maar vervangen. Dat is steviger.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mars

Citaat van: klapkei op februari 03, 2014, 07:31:00 PM

Uit jouw tekst begrijp ik dat de keuken alleen maar rust op 2 rubber doppen? Dus geen fixatie aan de onderzijde van de keuken? ( links/rechts)
Met uitschuifbare rails kun je de keuken zowieso beter ondersteunen.

En zit er maar 1 klem aan iedere zijde van de keuken?
Ik zou iig aan iedere zijde 1 klem boven én onder maken. Ik zou de huidige klem weghalen en hoger plaatsen. En met dit soort klemmetjes misschien wel 2 stuks boven, 10 cm uit elkaar. Better safe than sorry.
Of een zwaardere (sterkere) klem nemen.
Weet niet hoe de keuken constructie is om e.e.a. aan te bevestigen?

C5CCV

Een klem aan de onderzijde voegt niets toe, dan kun je beter 2 klemmen aan de bovenzijde plaatsen.

Maar de klem is m.i. niet de oorzaak, maar een gevolg. Bijna alle keukens op de meeste vouwwagens van dit type zitten zo vast en ik heb nog ooit gehoord of gezien dat daar iets mis is gegaan.

Frankie

Citaat van: nunogconway op februari 04, 2014, 09:15:36 AMMaar de klem is m.i. niet de oorzaak, maar een gevolg. Bijna alle keukens op de meeste vouwwagens van dit type zitten zo vast en ik heb nog ooit gehoord of gezien dat daar iets mis is gegaan.
Precies. Het feit dat deze beugel losgetrokken is, is het gevolg van een (te) grote kracht. Die kracht is de oorzaak en moet weggenomen worden.

Wat me wel opvalt is dat de kracht zo op het oog  geen enkele schade veroorzaakt heeft aan de bevestiging van de spansluiting aan de keuken en de bak zelf. Daar was de kracht dus kennelijk niet groot genoeg voor.

Het enige wat ik me daarom nog kan voorstellen is dat de beugel al een beetje uitgebogen geweest is en bij het sluiten een beetje scheef gezeten heeft. Als dat het geval is is er mogelijk maar relatief weinig kracht nodig om de beugel uit de spansluiting te laten springen. En zodra hij niet meer aan twee kanten in het gaatje zit wordt hij vrij gemakkelijk uitgebogen.

Het gevaar van het terugbuigen en vastlassen van de twee eindjes aan elkaar is dat als de krachten toch groter blijken te zijn dan verondersteld, de beugel sterker is gemaakt dan de kracht en de bevestiging van de spansluiting aan de keuken en de bak de zwakke (of liever: zwakste) punten worden en die bevestiging aan flarden getrokken wordt. En als er iets is wat je niet wilt dan is het dat wel.