Fietsen op vouwwagen

Gestart door Pmverhoef, maart 02, 2014, 02:53:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EriLin

een CCC mag 50 kg op de deksel hebben volgens de vws.

op de vouwwagen:
- mijn mtb van 12kg
- fiets van dochter (6j) 13kg
- 2 loopfietsen (liggend aan het imperial geknoopt)

op de auto:
- dakkoffer

Ik wou de electrische mama fiets van vrouwlief ook meenemen (27kg ongv.) dus dat zou net kunnen op de vw, ik kan alleen geen fietsdragers (voor op dakliggers) voor electrische fietsen vinden, alle zware electische fietsen lijken alleen op de trekhaak/dissel te kunnen.


Ik kan alleen race/mtb bikes of kinderfietsen op de dakdragers van de auto hijsen. Zal ook van de hoogte van de auto liggen. Die van ons is vrij hoog.

sammyvannorel

#16
Ik zelf zet mijn fietsen op het dak van de auto: ik denk altijd maar twee assen (auto) is toch altijd stabieler dan één as (vouwwagen). Daarnaast verhoog je het zwaartepunt van je vouwwagen aanmerkelijk wat tot een instabielere wagen kan leiden. Voor wat betreft de hoogte op de auto te tillen: ikzelf heb een hybride van circa 12 kilo en een racer van 9 kilo en mijn vrouw een stadsfiets van 15 kilo: alledrie zijn ze voor mij goed te tillen. Voordeel is wel dat ik THULE 591 fietsendragers heb: deze kun je op 'dakniveau' aandraaien en de stang waarmee het frame vast wordt gezet blijft omhoog staan zonder fiets.

Ik heb nog niet met de vw erachter een foto maar op het dak van mijn Megane ziet het er alsvolgt uit (twee fietsen).

dat van dat zwaartepunt blijkt te kloppen, getuige mijn auto die nu op zijn kant ligt  ::)
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jerome

Citaat van: sammyvannorel op april 23, 2019, 12:54:03 PM
Ik zelf zet mijn fietsen op het dak van de auto: ik denk altijd maar twee assen (auto) is toch altijd stabieler dan één as (vouwwagen). Daarnaast verhoog je het zwaartepunt van je vouwwagen aanmerkelijk wat tot een instabielere wagen kan leiden.[/sub]

Daar zou ik ff aan moeten reken, wat betreft het zwaartepunt en de stabiliteit. Mijn gevoel zegt dat de stabiliteit op de vouwwagen beter is omdat de hoogte veel lager is dan op het dak van de auto. Je hebt het gewicht graag zo dicht mogelijk bij de as.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

KampeerFan

Altijd 3 fietsen op de vouwwagen mee gehad met de kinderfietsjes daar nog bij. Nooit een centje pijn gehad. Gewoon het gewicht goed verdelen, genoeg kogeldruk en de fietsen zoveel mogelijk boven de as.

Je kan dissel en caravanwegers aanschaffen als je zeker wilt zijn.

Drikusniet

Fietsen zijn in verhouding zeer licht tov een beladen VW en zeker ten opzichte van de gemiddelde auto. Je zwaartepunt zal dus niet merkbaar verschuiven.

xray

Hier met en zonder fietsen gereden op de Odyssee en je merkt wel wat verschil, zeker met wind, maar de volwassen fietsen in het midden en de kinderfietsen aan de zijkant gaf geen problemen. Hebben wel Tempo 100 keuring dus schokdempers dat kan wat schelen misschien?

Een vraag hier maar misschien moet ik een apart topic maken??
De dragers die ik kan vinden en heb zijn vooral voor de dunnere buizen van de fietsframes. Heeft er iemand hier ervaring met een fietsendrager die een 'moederfiets' frame beter kan klemmen? Dus een echt dikke buis an het frame waar de klem makkelijk om kan nu moet ik een beetje 'proppen'.......
Van thule zijn het vooral racefiets dragers dus dunnere frames.....


sammyvannorel

Ik heb thule proride 591 https://www.decathlon.nl/p/fietsdrager-dak-proride-591/_/R-p-X8541213?mc=8541213&gclid=EAIaIQobChMI6tLsq7Ho4QIVxZ3tCh1Jrgh4EAQYASABEgJaQ_D_BwE: is de voorloper op de 598. Dit past op erg dikke buizen: zelfs op de dubbele buis waar hij bij de fiets van mijn vrouw omheen moet. Het fijne aan deze drager is, is dat hij op dakniveau wordt aangedraaid, en altijd goed zit, door de kromming waar het voorwiel op staat.

Ze zijn goed op MP te vinden, ik was voor drie stuks in totaal 110 euro kwijt.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

xray

dank jullie wel hier kan ik wel wat mee!

EriLin

Wie o Wie weet of er zulke dragers (als de Thule 591) zijn voor elektrische fietsen van +25kg ? Ik kan ze zo snel niet vinden.

defke

heb er eentje gekocht bij obelink


Ceel

Wij gaan voor de fietsen op de vouwwagen. Lekker stabiel en niet te hoog. Ze gaan er gemakkelijk op en af. Ook de elektrische fiets (waarvan de accu in de auto gaat) van m'n vrouw! Prima oplossing voor ons  I:

Stefaan

Ik heb de tandem plat op de vouwwagen gelegd. Past er in de lengte overheen. 2 spanbanden en hij lag muurvast.