Koelkast aan tijdens rijden?

Gestart door CiKa, mei 17, 2014, 10:02:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

CiKa

Ik vroeg me af of jullie de koelkast op de keuken van de Kavango tijdens het reizen aan hebben staan. Je kan hem aansluiten op de 12v aansluiting in de bak.
Wij hebben het vanwege de warmteontwikkeling eigenlijk nooit gedurft. Daarnaast heeft de koelkast  best wat stroom nodig en ik weet niet of eea daar wel op berekend is.

Groet,
  Edwin.

Frankie

Citaat van: CiKa op mei 17, 2014, 10:02:18 PM
Ik vroeg me af of jullie de koelkast op de keuken van de Kavango tijdens het reizen aan hebben staan. Je kan hem aansluiten op de 12v aansluiting in de bak.
Wij hebben het vanwege de warmteontwikkeling eigenlijk nooit gedurft. Daarnaast heeft de koelkast  best wat stroom nodig en ik weet niet of eea daar wel op berekend is.
Dat valt allemaal wel mee hoor. Wat wij doen is de wagen (Livingstone, maar dat maakt voor het principe niet uit) een dag tevoren op de 230v zetten en dan bij wegrijden op de permanente 12v zetten.
De koelkast verbruikt op 12v  minder dan op 230v. Met 230v krijg je 'n koud. Met 12v hou je 'm hooguit koud. De dissipatie is dus met 12v  ook een stuk minder.
Let er wel op dat je hem er geen nacht aan laat hangen want dan is je akku echt leeg. :(

Jerome

Wij hebben een Livingstone en hebben de koelkast tijdens rit aangesloten op de 12V van de auto. Bij de vorige auto had ik een apart schakelaartje gemaakt zodat ik de koelkast aan en uit kon schakelen. De nieuwe auto heeft een constante stroomcontact. Hier staat altijd 12V op, ook wanneer het contact niet is ingeschakeld. Daarom heb ik nu een kastje tussen auto en koelkast zitten dat voorkomt dat de accu leeg getrokken wordt.
Het stroom verbruik valt wel mee, zo'n 6 Ampère / h. En ja het wordt wel wat warmer onder het dekzeil, maar hier voor in de plaats heb je een gekoeld drankje! Je moet het koel vermogen bij 12V niet vergelijken met het koelvermogen bij 230V of op gas. Op 12 V  koelt niet zo hard, maar is prima instaat alles koel te houden

Qwaqa

Andere tip: zet een aantal producten van te voren in de diepvries thuis. Ze hoeven niet bevroren te zijn, maar lekker koud. Bier, rosé, Spa rood...

Hanneke

We doen het al jaren, voortijd met de tent en de koelbox op de 12v stekker vd auto(een x is de accu leeggetrokken, maar lag aan de stekker vd koelbox(een oudje). Nu met de zambezi staat hij gewoon aan. We zetten 1 of 2 dagen van tevoren de koelbox al aan, zodat hij goed koud is. Eenmaal koud vullen we hem met de koelingsspullen (varieerd van kaas tot bier en van rosé tot spul wat in de koelkast over was en zonde is om weg te gooien). Dan is hij alvast koud en kost het ook minder energie om hem op temperatuur te krijgen.

Yella

Wij moeten het nog uitvinden, Cocoon is nog niet geleverd. De basekitchen heeft een absorptie koelbox. Maar zal wel dag voor vertrek op 230 V worden, bij vertrek de spullen er koud in zetten en op 12 V onderweg. Voorheen hadden we de oude Electrolux een dag tevoren al aan in huis op 230 V om koud te worden. Bij vertrek volladen, in de kofferbak, op 12 V en vertrekken.
Overigens vraag ik me af of het deksel van de basekitchen dicht mag als de koelbox 's nachts op 230 V staat te koelen. Er is dan geen rijwind. beter open laten staan, vw staat toch onder de carport thuis. We moeten nog veel uitvinden en doen en weinig tijd omdat de Cocoon pas vlak voor de vakantie wordt geleverd.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

jari

Wij hebben een cocoon en tijdens de reis zetten wij hem gewoon aan. Voor de zekerheid trekken we wel de stekker eruit als we ergens een pauze houden. De dag ervoor zetten wij ook de groene koelkast/box aan zodat het alvast koud is én we zetten 2 pakken jus d' oranje in de vriezer en die zetten we tijdens de reis nog voor extra in de groene koelkast/box alles is lekker koud heerlijk als je ergens moet stoppen en dan lekker kan genieten van een koud glaasje fris. Trouwens we nemen vaak ook zo gewone blauwe koelbox mee en daarin doen we ook een bevroren pak appelsap.
Jevipro

CiKa

Dank voor alle reacties!
Bij de Kavango staat de koelbox in de doorloopkeuken achter op de wagen. Hij blokkeert de doorloop zeg maar. Het afdekzeil van de wagen ligt dus ook over de koelbox. Omdat er een klein beetje ruimte zit tussen de ventilatieroosters van de koelbox en het afdekzeil ben ik er niet van overtuigd dat Aart Kok heeft nagedacht of dit voldoende ventilatie oplevert. In de file met een beetje zon kan het best warm worden lijkt me. Daarnaast zit er een 12v aansluiting in de wangenbak, die er voor lijkt gemaakt om daar de koelbox op aan te sluiten. Ik lees nergens dat dat inderdaad de bedoeling is. Omdat het hebben van een hiervoor bruikbare 12v aansluiting mij een mooi verkoopargument lijkt, maar ik vervolgens nergens lees dat je er idd een koelbox op aan kunt sluiten ga ik twijfelen. (Volgt u mij nog. :))
Gezien de reacties hier ga ik het gewoon proberen. Ik ga wel eerst even " droog oefenen" en testen of de auto-accu een tankbeurt van 10 minuten (motor uit) overleeft.
Die verstikkende lucht lijkt dus niet normaal te zijn. Hmm, eens kijken wat De Wit er van vindt dat onze koelbox op gas daar wel last van heeft.

Groet,
   Edwin.

Hanneke

Nee die verstikkende lucht is idd niet normaal! We hadden,voordat we de 'zambakkie' hadden ook een soortgelijke koelbox van mn broer mee, een oudje, maar ook die deed normaal en hadden we gewoon in de tent.

KenJo

Citaat van: CiKa op mei 18, 2014, 11:06:28 AM
Dank voor alle reacties!
Bij de Kavango staat de koelbox in de doorloopkeuken achter op de wagen. Hij blokkeert de doorloop zeg maar. Het afdekzeil van de wagen ligt dus ook over de koelbox. Omdat er een klein beetje ruimte zit tussen de ventilatieroosters van de koelbox en het afdekzeil ben ik er niet van overtuigd dat Aart Kok heeft nagedacht of dit voldoende ventilatie oplevert. In de file met een beetje zon kan het best warm worden lijkt me. Daarnaast zit er een 12v aansluiting in de wangenbak, die er voor lijkt gemaakt om daar de koelbox op aan te sluiten. Ik lees nergens dat dat inderdaad de bedoeling is. Omdat het hebben van een hiervoor bruikbare 12v aansluiting mij een mooi verkoopargument lijkt, maar ik vervolgens nergens lees dat je er idd een koelbox op aan kunt sluiten ga ik twijfelen. (Volgt u mij nog. :))
Gezien de reacties hier ga ik het gewoon proberen. Ik ga wel eerst even " droog oefenen" en testen of de auto-accu een tankbeurt van 10 minuten (motor uit) overleeft.
Die verstikkende lucht lijkt dus niet normaal te zijn. Hmm, eens kijken wat De Wit er van vindt dat onze koelbox op gas daar wel last van heeft.

Groet,
   Edwin.

Wij gaan al een aantal jaren met de Kavango (met de koelkast aan) naar Frankrijk en tot nog toe is dat is geen enkel probeel geweest: de koelkast koelt goed en ook een tankbeurt is geen enkel probleem. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik er niet opgelet heb of de koelkast blijft draaien bij een tankbeurt. Maar ook een pauze van 30 minuten waarbij de sleutel nog in het contact zit leverde geen problemen op bij ons.
Net als Frankie zetten wij de koelkast 12 uur van te voren aan op 220Volt en vullen hem helemaal met bijvoorkeur spul dat al uit de gewone koelkast komt. Een koelkast koelt het beste als er zo mi mogelijk lucht in zit.

Wat file-rijden betreft kan ik je geen antwoord geven: we nog nooit in een file hebben gestaan onder de brande zon. De files die we hebben gehad leverden niet meer dan een minuut of 30 vertraging op en bleven voldoende rijden om rijwind te geven waardoor de luchtstroom onder het zeil voldoende is. Dus wat er gebeurd met een stilstaande file.....  :**

De 12V aansluiting is inderdaad voor de koelkast. Let wel op: het is een rotplek! De 12V stekker steekt uit waardoor je er snel tegen aan stoot en de boel dus kan beschadigen. Ik kijk het dit jaar nog even aan, maar ik denk dat ik de boel ga verleggen. Ik heb alleen nog geen idee hoe en wat, ik zal daar onze komende proefweek eens over gaan nadenken.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theun1957

Tot nu toe hebben wij bij onze Kavango de absorbtie  koelkast altijd op 12V aangehad. Dekzeil wordt wel wat warm maar de koelkast blijft redelijk koel. Hij staat trouwens wel over de geschakelde 12 V, dus de accu kan nooit leeglopen.

Yella

Onze C4 regelt het zelf wel. Contact uit is 12 V uit. Laat ik contact aan, dan gaat na ca. half uur de stroom er ook af en gaat de auto in Eco modus.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

Wij hebben wel de aansluiting in de disselbak zitten. Maar de koelkast gaat in de auto en staat aan. Tijdens de pauze haal ik de stekker er wel uit.
The need for the many outweigh the needs of the few

CiKa

Nou, dank voor alle reacties!
De volgende vakantie rijden wij al koelend naar plaats van bestemming.

Groet,
   Edwin.

Frankie

Citaat van: jellejawa op mei 19, 2014, 07:30:18 PM
Onze C4 regelt het zelf wel. Contact uit is 12 V uit. Laat ik contact aan, dan gaat na ca. half uur de stroom er ook af en gaat de auto in Eco modus.
Ja vreselijk is dat. Zit je ff lekker met de autoradio aan te mijmeren, is er net een interessant programma...*plop*... Eco mode.

Het is zelfs nog erger. Het werkt ook omgekeerd. :J  De nieuwe Berlingo kun je in Eco mode laten lopen zodat de motor afslaat als je 'm in z'n vrij zet.
Dat doet-ie echter niet als de airco op vol staat omdat dat de akku te zwaar belast.

Dus wat gebeurt er als je in Eco Mode (dus motor af) bij het stoplicht staat en je drukt op de knop van de airco? Dan start automatisch de motor. :J

Heb ik dus in m'n Berlingo dezelfde startknop als een vette Ferrari. :#