Opzettijd Aart Kok Livingstone

Gestart door Lebbink, juni 11, 2014, 07:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frankr

Hoi,

Wij hebben afgelopen zomer ook getwijfeld tussen de ccc en de Livingstone GD. We zagen op een camping in Frankrijk een ccc en waren daarvan erg gecharmeerd, zeker gezien de "eenheidsworst" (no offence) die je over het algemeen ziet.  Toen de caravan eenmaal was verkocht zijn we ons gaan verdiepen in deze vouwwagen. We kwamen toen in Roden ook de Aart Kok Livingstone tegen waar we beide wagens goed konden vergelijken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de sfeer (waren vroeger "de Waard" kampeerders), ruimere bagage (AK 1500 liter tegen 1265 ccc) en de variatiemogelijkheden voor wat betreft zijwanden, luifels en windschermen van de Livingstone. Daarnaast vind ik het panoramadak echt geweldig. Daar hebben we in het afgelopen hemelvaartweekend echt van kunnen genieten! Ik vergeet dan nog bijna de keuken van de AK, die is echt geweldig!

Voor wat het opzetten en inklappen betreft. We zijn er nu 2 keer mee weggeweest en de 2e keer ging al een heel stuk sneller dan de eerste. Komende zomervakantie gaan we drie keer een week op een camping staan en kunnen we dus weer veel oefenen. De opzet- en afbreektijd van de AK zie ik daarbij niet als een belemmering.

Het blijft een lastige keuze die je volgens mij ook deels gewoon op het gevoel moet doen.

Succes met de keuze!

mvg,
Frank

Theun1957

Er is al veel gezegd en ook veel ware woorden in dit topic.
Waar ik me wel elke keer over verbaas dat snelheid zo'n hot item is. Er zijn natuurlijk  verschillende soorten vouwwagens echt langzame en de snellere klappers. Maar een kwartiertje verschil tussen 2 vouwwagens maakt toch geen moer uit. Het is vakantie en dan is juist het sleutelwoord onthaasten, stressen kan wel weer na de vakantie.

KlapJoeri

Opzetten is nu eenmaal vaak geen hobby, zeker niet na lange autorit.
En voor mensen die regelmatig willen verkassen is klapsnelheid zeker van belang.
Ik zit zelf ook liever met een  bier onder de luifel dan dat ik hard aan het werk ben met bouwen....
The cold never bothered me anyway.....

villeke

Citaat van: KlapJoeri op juni 13, 2014, 10:35:16 PM
En voor mensen die regelmatig willen verkassen is klapsnelheid zeker van belang.
Ik zit zelf ook liever met een  bier onder de luifel dan dat ik hard aan het werk ben met bouwen....

Opzetten prima! Maar afbreken vind ik niks. Duurt ook gerust 2 keer zo lang.

Frankr

Citaat van: villeke op juni 14, 2014, 01:27:00 AM

Wat wij altijd doen is, indien het weer het toelaat, al zoveel mogelijk de dag voor vertrek opruimen. Denk aan zaken als windschermen, luifels etc. Dat scheelt op de dag van vertrek al aardig wat (schoonmaak)werk.

MJB

Wij ruimen ook vaak een dag voor vertrej veel op, maar dat doet wel af aan het vakantiegevoel. Overigens, als er geen kinderen in de vouwwagen slapen zou ik de River Camp van Aart Kok ook nog willen adviseren (in Zambesi of in Livingstone/Flexi), deze is wat compacter.

Opbouw- en afbreektijd is toch echt persoonlijk. Sommigen zijn een eeuwigheid bezig met een snelklapper, anderen niet.

Qwaqa

Citaat van: villeke op juni 14, 2014, 01:27:00 AM
Yep, weggaan duurt over het algemeen langer. Niet het opvouwen, dat valt eigenlijk altijd mee, maar het opruimen....

Frankie

Citaat van: KlapJoeri op juni 13, 2014, 10:35:16 PM
Als dat prio1 heeft, dan moet je een Zambezi Original kopen. Maar dan moet je je ook aanwennen om de luifel er af te laten en je klapstoeltjes, tafel, bier en alle andere essentiƫle accessoires in de klapper te laten. Ik bedoel: hoe je het ook draait: hoe meer troep je uit de klapper haalt hoe meer je er weer (netjes, efficiƫnt) in moet stoppen voor je weer kunt vertrekken.

Terugkijkend naar het voorjaarsweekend, zijn de meeste mensen meer tijd kwijt aan het inpakken van 'het gedoe eromheen',  dan aan het inklappen van de klapper zelf.
Als je dat dan de dag tevoren doet, scheelt dat op de vertrekdag zelf wel, maar in essentie ben je er overall niet korter mee bezig.

Theun1957

Frankie heeft wel gelijk.

Als wij onderweg met de Kavango klappen is alles eigenlijk al voorbereid.
Alleen de bak waterpas zetten, daarna openklappen en wat haringen op de essentiele punten, daarna ritsjes vast en klaar.
Koelkast naast de keuken zetten en stekker id 220V, keuken blijft aan de bak.
Met zen 3'en zo'n 20 minuten werk. Slaapzakken en verlichting bij de bedden zitten al op hun plek. Eten in een restaurant.

Wat doen we niet. Alle kleren uitpakken (we hebben een gezamelijke overnachtingstas), grondzeil, luifel, keuken loshalen,restant haringen en scheerlijnen (op 2 na). Dit gaat natuurlijk niet ad kust maar wel midden in Frankrijk.

abbes008

Laat die uit en opklaptijd toch zitten, ga voor kwaliteit en charme. Ik het begin wilde ik ook zo snel mogelijk klappen, maar lekker boeien. We hebben een snelle klapper, maar we doen het op onze eigen tempo. Moet zeggen dat bevalt het best.
Groeten,

Erik

KlapJoeri

Het komt ook niet op een kwartiertje, maar het scheelt nogal of je een heel frame in elkaar moet puzzelen en daarmee uren bezg bent - of je hebt een snelklapper.
Als ik net 10uur gestuurd heb in de auto, en op de camping is het bijna 40graden dan ben ik blij dat we redelijk snel staan.
Daar komt bij dat mijn wederhelft de kids in de gaten moet houden terwijl ik dan  het grootste deel van het klapwerk alleen moet doen...
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

Citaat van: KlapJoeri op juni 15, 2014, 11:18:31 AMAls ik net 10uur gestuurd heb in de auto, en op de camping is het bijna 40graden dan ben ik blij dat we redelijk snel staan.
Wij hebben, ondanks de Livingstone als relatief snel klappende wagen, mede naar aanleiding van het weer tijdens het pinksterweekend (en de drijfnatte rug die dat met zich meebracht) dan ook besloten om zeker geen 10 uur te rijden (als we dat al ooit deden) en niet naar een gebied te gaan waar het meer dan 30 graden is. I:
De afgelopen paar dagen vonden wij het ideale klapweer. Mooi zonnetje, niet te warm zodat je ook nog wat kunt doen...
Dat betekent dus niet te laat weg en dan twee dagen te doortrek-klappen in pakweg Dole.
En -om weer on topic te komen- dan maakt in tegenstelling tot de situatie die jij schetst, de klapsnelheid ook niet zo heel erg veel uit. Maar inderdaad, zelfs dan moet het wat mij betreft geen complexe Meccano-doos met uitbreidingssets zijn.

spaansworrell

Door verkopers worden steeds weer op het verkeerde been gezet. We willen steeds snellere tijden scoren in het opzetten van vouwwagens.
Wij vragen altijd maar "snel??" of bedoeld u "gemakkelijk, gebruikersvriendelijk??". Want zoals we vaak lezen op deze site het klappen is een stap, maar het zorgvuldig afspannen, opzetten van luifels, en eventueel inritsen van grondzeil maakt het geheel toch tenslotte HET IS WAT WERK, maar het mag onder het genot van een lekker drankje.
Kamperen doe je tenslotte voor je plezier. een fijne zomer.

bert m

Citaat van: spaansworrell op juli 24, 2014, 12:31:23 PM
Wij vragen altijd maar "snel??" of bedoeld u "gemakkelijk, gebruikersvriendelijk??". Want zoals we vaak lezen op deze site het klappen is een stap, maar het zorgvuldig afspannen, opzetten van luifels, en eventueel inritsen van grondzeil maakt het geheel toch tenslotte HET IS WAT WERK, maar het mag onder het genot van een lekker drankje.

De termen 'snel - gemakkelijk - gebruiksvriendelijk' dekken m.i. helemaal de lading van het bedoelde.
Mijn CC heb ik snel, gemakkelijk en gebruiksvriendelijk helemaal staan, ruim binnen het half uur.
Dit jaar een inritsbaar kuipzeil er bij gekocht. Maar om dit netjes neergelegd te krijgen zijn we zeker een kwartier of wat verder.
Om dan alles in te richten naar mijn zin kost ook gauw een uur of wat. En dan ben ik de dag(en) er na nog bezig om alles 'achter de komma' naar mijn zin te maken.

Voor een enkele overnachting pakken we dus niet alles uit. Wagenbak open en luifeltje is alles. Dan zitten we dus al na 10 minuten aan het  bier of  W:

Daarom lijkt het mij en velen met mij, belangrijker om een profiel van je wensen op te stellen en daarna pas hier een kar bij uit te zoeken.

Frankie

Zojuist aangekomen op doorreiscamping. 15:25 aangekomen. 15:35 plek gevonden en gestart met afhaken. 16:10 klaar maar zonder kuipzeil. Was met kuipzeil 16:20 geweest.
Toen ik aankwam stond er een Cocoon (je weet wel, zo'n grondzeil op wielen :H ) uit te klappen. We waren tegelijk klaar. :)

Meer hoef ik niet. :#