Opzettijd Aart Kok Livingstone

Gestart door Lebbink, juni 11, 2014, 07:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

PetrusPaulus1972

Grondzeil op wielen?
:nl
-Briljant-  :O :O

PetrusPaulus1972

Maar nu weten we nog niet wat het geworden is. een CC een Livingstone of toch iets anders? Ik ben benieuwd

KenJo

Opzettijd is afhankelijk van een hoop factoren. Wij stonden 3 dagen terug te klooien omdat de gekozen plek heel veel deuken en boomwortels bleek te hebben. Ik kreeg de wagen niet waterpas of de haringen niet in de grond. =-O
Rust moment gepakt, biertje erbij en uurtje later stond de wagen perfect.
Totale opzettelijk? Bijna 3 uur ;-)
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

abbes008

Ik heb de opzettijd los gelaten. Lekker boeien, het gaat me persoonlijk snel genoeg,vinden we beiden overigens. Tijdens het opzetten eerst even een duik genomen wat gedronken. Broodnodige haringen erin geslagen en de volgende ochtend weer wat haringen.
Groeten,

Erik

Frankie

Citaat van: abbes008 op juli 25, 2014, 07:54:19 PMBroodnodige haringen erin geslagen en de volgende ochtend weer wat haringen.
We zijn inmiddels zover dat we de luifel eraan laten en dan toch zo inklappen dat de bak bereikbaar is. Gaat prima. De stokken van de luifel liggen dan voor het grijpen in de hoek op het naar binnen gevouwen wagenschort.
Dan blijven de benodigde haringen beperkt tot 4 voor de hoekpunten van het kuipzeil en 4 (max 6 'voor mooi') voor de luifel.

Gaat het kuipzeil er niet in (doortrekcamping) dan gaan de 4 haringen die we anders voor het kuipzeil gebruiken, op de hoekpunten van de tent (riempjes) en gebruiken we geen steunstokken (en dan laten we dus de 3e tentboog schuin voor de deur).

Jansje53

De luifelstokken op het opgerolde wagenschort: geniale plek!
Luifel op t dak en bak toch bereikbaar na inklappen is ook bij ons standaard. Door recent filmpje op AK-website gaat uitschuiven van stangen bij ons nu nog sneller/makkelijker; vanaf de buitenkant is makkelijker dan van binnenuit ieder een stang

Frankie

Citaat van: Jansje53 op juli 26, 2014, 12:14:29 AM
De luifelstokken op het opgerolde wagenschort: geniale plek!
Niet opgerold hoor. Wij klappen het wagenschort gewoon naar binnen over de kratjes. Dan klap ik het bed neer en dan leg ik de luifelstokken in de ruimte daarvoor. (omdat ik het XL bed heb rollen de stokken dan niet naar binnen maar worden ze tegen gehouden door de beugel die het dubbelgeklapte voeteneind op zijn plaats houdt)
De korte luifelstokken schuif ik niet in zodat ze hun correcte (optimale) lengte  blijven houden. Van de lange luifelstok haal ik het vaste deel af, zo dat ook die in één keer de juiste lengte weer heeft bij opzetten.
Citaat van: Jansje53 op juli 26, 2014, 12:14:29 AMLuifel op t dak en bak toch bereikbaar na inklappen is ook bij ons standaard. Door recent filmpje op AK-website gaat uitschuiven van stangen bij ons nu nog sneller/makkelijker; vanaf de buitenkant is makkelijker dan van binnenuit ieder een stang
:J :J Het filmpje van Bravo liet dat ook al min of meer zien.

Frankr

We staan nu op de derde camping (iedere week een andere camping) en hebben dus inmiddels 3 keer de Livingstone kunnen opzetten (en 2 keer inklappen). Op camping 1 moest na het uitklappen alles er nog aan, maar bij vertrek hebben we alles er aan gelaten, dus luifel, zijwanden, wagenschort en grondzeil. Het was wel een heel gedoe de rits van het afdekzeil weer vast te krijgen, met name aan de korte kant bij de keuken. Het opzetten op camping 2 ging daardoor een stuk sneller (even afgezien van die vreselijke rotsbodem waar bijna geen haring in te krijgen was). Bij vertrek op camping 2 toch weer alles er aan laten zitten en nu gezorgd dat de dikte aan de kant van de keuken minder was, door meer doek te vouwen in het midden van de bak, waar ruimte zat was. De rits ging al een stuk makkelijker vast, waarbij het hielp om even op het zeil te gaan liggen. Installeren op camping 3 ging vervolgens ook al weer makkelijker, hoe vaker je het doet hoe meer bedreven je wordt.

Jammer dat Aart Kok wat dat betreft niet als Holtkamper (bij de kyte) een ruimer afdekzeil kan leveren (door een tussenstuk ertussen te ritsen), maar dat moet volgens mij ook alsnog wel te (laten) maken zijn. Een strak zeil zit er wel mooi uit, maar voor mensen met een opdekmatras is inklappen met luifel etc er nog aan al niet meer te doen.

Verder een heerlijke vouwwagen!

Jansje53

Citaat van: Frankr op juli 30, 2014, 09:03:52 AM

Jammer dat Aart Kok wat dat betreft niet als Holtkamper (bij de kyte) een ruimer afdekzeil kan leveren (door een tussenstuk ertussen te ritsen), maar dat moet volgens mij ook alsnog wel te (laten) maken zijn.

Helemaal mee eens; paar cm meer was al handig geweest. Maar volgens mij verkoopt AK wel een tussenstuk. Hebben we bij aanschaf over nagedacht, maar niet gekozen. (Wij hebben een Zambezi RL, maar die heeft toch ook zelfde dekzeil?!). Heb 'm nooit in t echt gezien....

de Coxies

Wij klappen ook tussendoor met luifel en kuip. Op het bed (zonder dekmatras) liggen nog 3 platgemaakte selfinflatables, 4 slaapzakken en het twee persoonsdekbed ( zomerdikte). Als we de matjes en slaapzakken dan niet aan de kant van de buizen te ver doorsteken ( aan de achterzijde van het ( niet kingsize) bed, daar waar de buizen over klappen) dan lukt het allemaal net om de rits te sluiten. Wel op de punten van de wagen drukken om de spanning van de rits te halen. Wij halen de kuip aan beide deurzijde los, dan kun je de deuren wat verder over de wagen trekken en zijn de zijkanten lager. Het lukt net maar 10 cm meer zou heeeel fijn zijn!
Opzetten op de volgende camping gaat dan wel heel snel. Wij doen het ervoor maar gaan wel het dekzeil verhogen.

Frankie

Volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn om een ietsje breder (onderste) ritsdeel met pees in de bak te schuiven. Niet zo breed dat het dekzeil niet meer over de wagen valt, maar net die paar centimeters die nodig zijn. Dan blijft het zeil ook 'Aart-Kok-style' strak. en zo'n deel valt zelfs nog wel zelf in elkaar te fabrieken. :)

Als je er een breed stuk dekzeil tussen moet ritsen, rits je je te blubber en zul je bovendien al snel een langer elastiek moeten hebben.

kph

Heeft Lebbink al een keuze kunnen maken??

WimS

Citaat van: abbes008 op juli 25, 2014, 07:54:19 PM
Ik heb de opzettijd los gelaten. Lekker boeien, het gaat me persoonlijk snel genoeg,vinden we beiden overigens. Tijdens het opzetten eerst even een duik genomen wat gedronken. Broodnodige haringen erin geslagen en de volgende ochtend weer wat haringen.

Ik denk dat je toch minder makkelijk een duik en drankje doet als je weet dat je daarna nog drie á vier (in het donker?) aan het opzetten bent.

spikehome

De trigano odyssee ook wel eens opgezet in het donker.
Geen probleem.
Met de kyte zal het ook wel lukken.
Maar liever niet natuurlijk.

Frankie

Ik denk dat ik toch heel langzamerhand wel zover ben dat ik m'n Livingstone (even afgezien van het plaatsen en waterpas zetten en blauwe plekken op schenen vanwege de dissel) toch zonder veel problemen met een blinddoek in het donker op kan zetten.
Wellicht iets voor het voorjaarsweekeind? Vouwwagentje klap in plaats van ezeltje prik?