Kavango uit Polen?

Gestart door En nu?, juni 22, 2014, 04:14:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frankie

Citaat van: leeuw op juni 29, 2014, 10:48:42 PM
Dat is een reactie die normaal voor een Holtkamper niet geaccepteerd wordt. Waarom voor een AK dan wel.
Ik geloof dat ik je reactie niet helemaal goed begrijp, maar ik reageer even op hoe ik je bericht lees:

Dit was mijn persoonlijke reactie op de aflevering van mijn AK via Erica. Als ik een HK gekocht had, was mijn reactie identiek geweest. alleen had ik dan voor het herstel naar Bunnik moeten rijden i.p.v. Zeist. Zoals ik al aangaf: wat je bij aflevering tolereert (vooropgesteld dat het opgelost wordt) verschilt n.m.m. van klant tot klant.

Wat mij persoonlijk hooguit opvalt (maar daar heb ik hier niet over gerept) is dat mensen, als ze bij HK een probleem hebben, dat (volgens de kopers zelf) nogal eens als een 'nooit eerder voorgekomen probleem' bestempeld wordt, terwijl dan blijkt dat e.e.a. in latere versies van die klapper wel structureel veranderd c.q. verbeterd is. En sommige HK kopers vinden dat op z'n minst opmerkelijk, maar niet zelden niet echt goed van HK.

Aart Kok is daar n.m.m. opener over. Die geeft gewoon toe dat een geolied beuken blad een fout was, dat dat bij meerdere wagens problemen heeft opgeleverd en dat dat opgelost wordt en is. Verder ken ik van AK eigenlijk geen structurele problemen of probleempjes.

Jerome

Een vouwwagen is niet zo'n industrieelproduct als een auto. Dat hier eens wat aan schort bij oplevering is niet meer dan normaal.
En ja, het is vervelend dat er iets niet helemaal in orde is, maar maak er geen hals zaak van als het keurig opgelost wordt. Het is wat Frank zegt, hoe wordt het opgelost.

Mocht je er wel wakker van liggen wanneer het niet helemaal 100% is in 1x, ga dan in ieder geval geen huis bouwen.

Frankie

Citaat van: Jerome op juni 30, 2014, 09:57:34 AMMocht je er wel wakker van liggen wanneer het niet helemaal 100% is in 1x, ga dan in ieder geval geen huis bouwen.
Waarbij aangetekend dat een huis bouwen al gauw 15 vouwwagens kost en in het algemeen met beproefde middelen, methoden en materialen gebeurt. :#

Theun1957

Ja en als dan iemand me nog uit kan leggen wat de transport en montagekosten eigenlijk inhouden.
Je koopt een vouwwagen in Nederland bij Aart Kok in Heemstede en haalt hem zelf op, toch betaal je transportkosten.
Dan heb ik het nog niet eens over montagekosten dacht dat ik een complete vouwwagen kocht en niet een meccanodoos.

Dezelfde idioterie zie je bij auto's en schijnbaar vindt iedereen dit normaal. Vroeger heette het volgens mij bij Aart Kok afleverinskosten.
Moesten ze hem helemaal voor van de trailer duwen en kreeg je ook nog een instructie van een uurtje.
Ik vindt de Kavango een prachtige vouwwagen en ben er erg blij mee, maar een "warm" Aart Kok gevoel heb ik er niet bij. Aart Kok is gewoon een leverancier van een product niet meer en niet minder.

Jerome

Citaat van: Theun1957 op juni 30, 2014, 09:16:27 PM
Aart Kok is gewoon een leverancier van een product niet meer en niet minder.
En ik, ik ben gewoon een klant en gun een ondernemer en zijn personeel een goede boterham. Mits ik goed behandeld wordt en het idee heb een eerlijke prijs te betalen.

Frankie

Citaat van: Theun1957 op juni 30, 2014, 09:16:27 PMIk vindt de Kavango een prachtige vouwwagen en ben er erg blij mee, maar een "warm" Aart Kok gevoel heb ik er niet bij. Aart Kok is gewoon een leverancier van een product niet meer en niet minder.
Klopt. Maar is er een reden om aan te nemen dat dat anders zou (moeten) zijn dan? Ik bedoel, is er iets op basis waarvan je zou mogen verwachten dat Aart Kok een heilige is? Of op z'n minst veel meer zou zijn dan de leverancier van een product?

Over afleveringskosten: ik kocht eerder dit jaar mijn auto. Kostte ook 15K (grijs kenteken).
Ik heb toen -omdat ik dat ook altijd zo'n overbodig bedrag vond,  gewoon gevraagd waar ik die 350,- (of iets dergelijks) afleveringskosten precies voor betaal en heb daar gewoon netjes antwoord op gekregen. Had ik ook niet kunnen betalen. Dan had ik er zelf een tank diesel in moeten mikken, de transport-beschermlaag en de stickers en de beschermhoezen en -folies eraf moeten halen, zelf de radio in moeten stellen en had ik 'm zelf de nulbeurt moeten geven.

Wil men geen afleverkosten dan gaat de prijs omhoog. Maar dat doet een verkoper liever niet. Want die prijs in de lijst is toch waar men primair naar kijkt.
Ook Aart Kok z'n boterhammetje heeft beleg nodig. En dat moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte. :)

villeke

Citaat van: Jerome op juni 30, 2014, 09:57:34 AM
Een vouwwagen is niet zo'n industrieelproduct als een auto. Dat hier eens wat aan schort bij oplevering is niet meer dan normaal.

Dat is natuurlijk niet waar. Een vw wordt gemaakt in een fabriek, in redelijk grote aantallen en is dus een industrieel product waarbij je mag verwachten dat er een gedegen eindcontrole van het productieproces is.

Jerome

Citaat van: villeke op juni 30, 2014, 10:34:18 PM
Dat is natuurlijk niet waar. Een vw wordt gemaakt in een fabriek, in redelijk grote aantallen en is dus een industrieel product waarbij je mag verwachten dat er een gedegen eindcontrole van het productieproces is.
Toch is er nogal een verschil tussen productie aantallen en methoden, of je spreekt over enkele honderden vouwwagens per jaar of enkele honderden auto's per dag. Je hoeft er geen zoekplaatje van te maken om de verschillen tussen de fabrieken te ontdekken.
Wanneer vouwwagens in zelfde aantallen als auto's gemaakt zouden worden, zou de kwaliteit en prijs heel anders uitzien. Het opbouwen van een vouwwagen en het maken van de tent blijft enigszins ambachtelijk, ook als is het een industrieel product.

Frankie

Citaat van: Jerome op juni 30, 2014, 10:51:02 PMWanneer vouwwagens in zelfde aantallen als auto's gemaakt zouden worden, zou de kwaliteit en prijs heel anders uitzien. Het opbouwen van een vouwwagen en het maken van de tent blijft enigszins ambachtelijk, ook als is het een industrieel product.
Klopt. Bij een auto is een belangrijk deel van de productielijn gerobotiseerd en is het productieproces zelf veel meer onder controle, met toepassing van veel kleinere toleranties dan bij handwerk, wat de bouw van een vouwwagen in feite is (op de productie van de toegeleverde materialen na).
Dat het vooral handwerk is, is ook ongetwijfeld de reden dat Art Kok de productie in Polen doet. Voor auto's kun je nog wel in Nederland (lees: Born) blijven.

Theun1957

Het gaat mij er niet om dat ik geen afleveringskosten wil betalen. Ik wil niet betalen voor niets.
Toen ik de vouwwagen haalde waren er na thuiskomst wel wat punten die niet 100% ok waren.
Ergste was nog wel dat de remmen niet Ok waren, dit is trouwens later wel volledig goed opgelost.
Daarnaast  zaten er aan de keukenbeugels scherpe randen waar meteen de hor aan de zijkant door scheurde. Net zoals eerder genoemd over de condor doublelock wordt wel meeverkocht maar men zegt dat de borgmoer niet nodig ipv even 2 boutjes te vervangen. Is toch zeker 15 min werk.
Het punt is dat het gewoon bij AK een verkapt deel van de prijs is. Deze lijkt lager in de prijslijst maar er komt van alles bij.
Dit geldt trouwens voor alle merken volgens mij. Hoe ze het doen maakt mij niet uit denk dat het uitgangspunt moet zijn dat als het eea doorberekend wordt de prestatie daar ook naar moet zijn en alles dan ook 100% in orde moet zijn. Foutjes maken we natuurlijk allemaal dus iets missen kan altijd maar ik had toch de impressie dat er helemaal niets gecontroleerd was.

villeke

Citaat van: Jerome op juni 30, 2014, 10:51:02 PM
Toch is er nogal een verschil tussen productie aantallen en methoden, of je spreekt over enkele honderden vouwwagens per jaar of enkele honderden auto's per dag. Je hoeft er geen zoekplaatje van te maken om de verschillen tussen de fabrieken te ontdekken.
Wanneer vouwwagens in zelfde aantallen als auto's gemaakt zouden worden, zou de kwaliteit en prijs heel anders uitzien. Het opbouwen van een vouwwagen en het maken van de tent blijft enigszins ambachtelijk, ook als is het een industrieel product.

Ik blijf er bij dat aantallen niet doorslaggevend hierin hoeven te zijn. Exclusieve producten in kleine aantallen gemaakt kunnen van zeer hoog afwerkingsniveau zijn. Aangezien de AK's en HK's tot het topsegment behoren van de VW markt mag je m.i. verwachten dat er een zeer gedegen eindcontrole is. Een ontwerpfout haal je er dan niet uit en dit geldt ook voor de auto industrie (zie bv de regelmatig terugkerende terugroepacties van verschillende automerken), maar slordigheden zouden dan niet voor moeten komen. Met de aflevering van onze combi-camp (toch ook zeker geen B-merk) was te veel mis wat puur slordige fabricage betreft zonder gedegen eindcontrole. De leverancier (de VWS in ons geval) lost alles best ok tot goed op. Wat ik echter via de VWS wel verneem is dat AK iedere keer verklaart dat wij uniek zijn in de gebreken die wij ter sprake brengen. Gezien het type gebreken, plus gedeelde ervaringen met eigenaren van dezelfde CC flexi, is dat aantoonbaar onjuist. AK weet dat en erkent dat niet. M.i. neem je de klant dan onvoldoende serieus en laten we wel wezen, de prijzen die wij met z'n allen betalen voor een nieuwe vouwwagen is nu eenmaal zeer pittig voor, en nu chargeer ik, "een tentje op wielen". Dus mag je kwaliteit verwachten.

Frankie

Citaat van: Theun1957 op juli 01, 2014, 12:03:10 AMHoe ze het doen maakt mij niet uit denk dat het uitgangspunt moet zijn dat als het eea doorberekend wordt de prestatie daar ook naar moet zijn en alles dan ook 100% in orde moet zijn. Foutjes maken we natuurlijk allemaal dus iets missen kan altijd maar ik had toch de impressie dat er helemaal niets gecontroleerd was.
Alles is in het algemeen ook in orde. Alleen niet in één keer.  :# En dat gebeurt wel in meer branches:

"Dat nieuwbouwhuizen vaak helaas niet vlekkeloos worden opgeleverd, blijkt wel uit het feit dat onze bouwkundigen gemiddeld zo'n 28 ondeugdelijke zaken aantreffen. Ook bij de oplevering kan een bouwkundige u bijstaan.

Moet je nagaan. Laat je ex. bouwgrond voor pakweg 2,5 ton een huis bouwen, moet je een bouwkundige meenemen om er gemiddeld (dus het kunnen er ook anderhalf keer zoveel zijn) 28 fouten in vast te stellen. Dat moet toch gewoon in één keer 100% goed zijn voor zo'n bedrag?

KenJo

Citaat van: villeke op juli 01, 2014, 12:05:29 AM
Ik blijf er bij dat aantallen niet doorslaggevend hierin hoeven te zijn. Exclusieve producten in kleine aantallen gemaakt kunnen van zeer hoog afwerkingsniveau zijn. Aangezien de AK's en HK's tot het topsegment behoren van de VW markt mag je m.i. verwachten dat er een zeer gedegen eindcontrole is. Een ontwerpfout haal je er dan niet uit en dit geldt ook voor de auto industrie (zie bv de regelmatig terugkerende terugroepacties van verschillende automerken), maar slordigheden zouden dan niet voor moeten komen. Met de aflevering van onze combi-camp (toch ook zeker geen B-merk) was te veel mis wat puur slordige fabricage betreft zonder gedegen eindcontrole. De leverancier (de VWS in ons geval) lost alles best ok tot goed op. Wat ik echter via de VWS wel verneem is dat AK iedere keer verklaart dat wij uniek zijn in de gebreken die wij ter sprake brengen. Gezien het type gebreken, plus gedeelde ervaringen met eigenaren van dezelfde CC flexi, is dat aantoonbaar onjuist. AK weet dat en erkent dat niet. M.i. neem je de klant dan onvoldoende serieus en laten we wel wezen, de prijzen die wij met z'n allen betalen voor een nieuwe vouwwagen is nu eenmaal zeer pittig voor, en nu chargeer ik, "een tentje op wielen". Dus mag je kwaliteit verwachten.

Hier sluit ik mij geheel bij aan. Dat bij de productie van een auto een groot gedeelte gerobotiseerd is maakt niet uit, het eindresultaat moet hetzelfde zijn: een product dat aan de eisen, die voor de productie aan het product gesteld zijn voldoet. En als ik die redenering volg accepteren de genoemde vouwwagen producenten kennelijk een behoorlijke afwijking aan die eisen of er is geen (goede) eind controle.

Nou wil ik n.a.v eerdere opmerking (Frankie en Jeromme) wel aangeven dat ik (wij) zeer blij zijn met onze klapper en daar geen problemen mee/ klachten over hebben. De zaken die ik genoemd heb, zijn voor mij geen zaken waarmee ik naar Heemskerk ga rijden om die op te laten lossen.
Ik geef alleen maar aan dat in mijn ogen de verwachting die een klant mag hebben bij een AK of HK en Combi-Camp niet waar gemaakt worden. Het product is prima maar de manieren waarop een fabrikant de (fabrikage)fouten eruit haalt zijn niet voldoende en de service die geboden wordt n.a.v. geconstateerde fouten ook niet.
En daarom haal ik ook steeds de vergelijking aan met een personenauto: iedereen heeft bij een bepaald merk een bepaalde verwachting van die auto. Datzelfde geldt ook voor de vouwwagen merken.
En ik verwacht bij Aart Kok een bepaald product met een bepaalde service en beide van een bepaald niveau. En die worden volgens mij in de verste verte niet gehaalt. Uiteraard kan het zijn dat mijn verwachtingen te hoog zijn. Maar ik ben van mening dat de fabrikanten een groot risico nemen als ze fouten accepteren en daarbij ook accepteren dat die fouten er pas uitgehaald worden als de klant dat aangeeft. Klanten kunnen dan gaan klagen waardoor je meer moeite moet gaan doen om de klant tevreden te stellen. Voorkomen is beter dan genezen
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theun1957

Het belangrijkste is dat de "wil"er is om alles zo goed mogelijk af te leveren. Is die wil er niet om wat voor reden dan ook (motivatie, financieel) dan kan je wel 1000 euro afleverkosten betalen maar het wordt hem nooit.
Begin dit jaar heb ik een nieuwe auto gekocht en hoewel het geen Rolls Royce is maar slechts een Dacia deed mijn garage er alles aan om de auto perfect af te leveren, ze wilden zelfs niet eerder afleveren omdat ze de tijd wilde hebben om alles goed te controleren. Om deze reden heb ik ook deze garage gekozen, je hebt er gewoon een goed gevoel bij. Dit zoals eerder gezegd had ik bij Aart Kok totaal niet.

Frankie

Citaat van: villeke op juli 01, 2014, 12:05:29 AMde prijzen die wij met z'n allen betalen voor een nieuwe vouwwagen is nu eenmaal zeer pittig voor, en nu chargeer ik, "een tentje op wielen". Dus mag je kwaliteit verwachten.
Als je die prijs 'zeer pittig' is, moet je ook kunnen aangeven wat een prijs is die niet pittig is en waarvoor je geen kwaliteit hoeft te verwachten. Probleem is dat je dat dus niet kunt, als je niet aan kunt geven uit welke componenten de prijs opgebouwd is. 'Pittig geprijsd' is in absolute zin een volkomen slag in de lucht.

Zoals al aangegeven met het voorbeeld van het huis is het absolute bedrag dat je betaalt geen maat. Hooguit de prijs ten opzichte van hetzelfde product bij een ander. maar zelfs daarover kun je discussieren.  Als we de prijzen van Aart Kok afzetten tegen de prijzen en de horrorverhalen over  Holtkamper die hier de ronde gedaan hebben, dan doet Aart Kok het m.i. echt zo slecht nog niet.

Citaat van: Theun1957 op juli 01, 2014, 08:01:58 AMOm deze reden heb ik ook deze garage gekozen, je hebt er gewoon een goed gevoel bij. Dit zoals eerder gezegd had ik bij Aart Kok totaal niet.
Dus om een of andere reden vind je dat je bij Aart Kok hetzelfde gevoel moet hebben als bij je garage. Zonder dat je weet wat de winstmarge op één van beide producten is en of voor de service die voor die marge geboden kan worden wel ruimte is.
"Nou, dan maakt hij het product maar een beetje duurder" zullen mensen dan zeggen. Probleem daarvan is dat zijn wagens dan minder makkelijk concurreren en gezien worden als duur, waardoor men een intrinsiek hogere productkwaliteit verwacht, die vervolgens weer meer kost om te maken, waardoor de prijs weer omhoog moet om een winstmarge te behalen etc. etc.