Newby met Roadmaster - praktische vragen

Gestart door hansvaessen, september 15, 2014, 10:18:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

hansvaessen

Gisteren mijn eerst VW ooit aangeschaft; een 2004 roadmaster. Pas volgend jaar gaan we er echt mee op pad, maar wil dit najaar gebruiken om, waar nodig, te optimaliseren.
Ben weliswaar geen kampeer-newby; maar tot dusverre (bijna) altijd met sta-caravan of rent-a-tent ding. Goeddeels nieuwe ervaring dus.

Heb er vannacht dan ook maar meteen in geslapen (met zomerslaapzak best wel fris, maar heerlijk geslapen) ;)

Loop tegen enkele praktische vragen aan (en er volgen er vast nog wel meer). Sta me toe dat ik er jullie mee lastig val.

We gaan met z'n vieren (waarvan twee kids, 12 & 15 jr) slapen in deze tent. Op het deksel zit een vaste 'bagage-opbouw' dus de ondertent daar is niet bruikbaar (zit er ook niet bij). Zoonlief gaat in de ondertent rechts. Dochterlief (vermoedelijk) daarboven.

Slaapcomfort:
a. mijn indruk is dat het deksel de 'zwaardere' slaapplek is en daarom veelal de 'ouder-zijde'. Is dat juist?
b. of is jullie ervaring veelal dat die 1.40 in de praktijk zodanig smal is dat je als ouders sowieso liever de 'hele bovenetage' bezet? (Al was het maar omdat de een over de ander moet kruipen? ;))
c. Maar ook: in het linker-bed ligt een, wat dikkere, ikea-matras. Desondanks vind ik het nog best een lastig geklim om uit bed te komen (nee, geen 20 meer). Zeker ook vanwege de bak ervoor. Is dat met bijv. een luchtbed onder het matras beter? (zie foto)
d. wat me opvalt is dat bij het linkerbed, met de ikea-matras, het matras mooi in de binnentent past. Aan de andere kant ligt een, naar ik aanneem origineel, foam matras - en ik heb de indruk dat dat echt niet gaat passen in die binnentent.... (zie foto). Hoe doen jullie dat? Matras in of onder de binnentent? (of is die tent gewoon te warm gewassen?? ...)
e. overweging is ook een soortgelijk matras erbij te kopen, maar weet niet of de klep dan nog dicht kan. Kwestie van proberen allicht; maar mòcht iemand ervaring hebben??

Vloer:
Ik heb bij de tent vooralsnog geheel geen zeil. We staan meestal in midden Frankrijk. Er kàn een keer een flinke bui vallen. Op de tent-plek desondanks niet heel veel gras; veeleer hard zand/gravel. Afwatering meestal prima, maar niet altijd.
Ik ben voornemens 'gaatjes tapijt' te leggen in zowel voortent als onder de luifel. Heb een hele dialoog gelezen over vloerbedekking, maar zie vooral dat er héél veel verschillende meningen zijn.
Voor mij geldt dat ik de 'gaatjes' lekker aan de voeten vindt en dat het handig is dat veel troep er niet op blijft liggen maar weg zakt. En eenzelfde tapijtje onder de luifel voorkomt dat er (bij nat weer) onnodig veel gravel naar binnen wordt gelopen. Dilemma is of ik er in de voortent al dan niet ook nog worteldoek/plastic onder wil leggen.
Ervaring/advies meer dan welkom!

Verlichting:
Ik overweeg in zowel voortent als onder de luifel een dimbare LED strip op te hangen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zo'n strip wordt bijvoorbeeld geleverd met dubbelzijdig tape; ik vermoed dat dat wel tegen het doek blijft hangen; maar of dat het jaar erna nog zo is? Misschien kan het zelfs wel mee opgevouwen worden? Of roep ik juist hele domme dingen en zal een dergelijke tape de waterdichtheid beïnvloeden en kan ik de verlichting dan beter op de stang of een apart latje plakken? Ook hier: het is een beetje hardop denken...
Wat ik uiteindelijk wil is een sfeervolle verlichting, zowel binnen als buiten. En dan zodanig dat, als papa tot diep in de avond wakker blijft de rest van de tent c.q. camping daar geen last van heeft. (En papa niet van allerlei vliegend ongedierte). (leeslicht is overigens ondergeschikt; daar zorgt de e-reader voor).

Enfin, hieronder paar prentjes:
- mijn aller-aller eerste VW opzetresultaat; nog zonder haringen etc.
- de wat lastig te verlaten 'slaapbak'
- het niet in de binnentent passende foam.

Drikusniet

Citeer
Slaapcomfort:
a. mijn indruk is dat het deksel de 'zwaardere' slaapplek is en daarom veelal de 'ouder-zijde'. Is dat juist?
b. of is jullie ervaring veelal dat die 1.40 in de praktijk zodanig smal is dat je als ouders sowieso liever de 'hele bovenetage' bezet? (Al was het maar omdat de een over de ander moet kruipen? ;) )

Voor beide geldt dat het erg persoonlijk is. 1.40 hebben wij ook, en is prima. Bij veel vouwwagens heb je wel een breder bed, maar is een deel op de lattenbodem, en een deel op de bankjes. Dit is ook niet altijd even fijn, zowel door de spleet, als door het verschil. De roadmaster heeft geen lattenbodem, maar de spleet natuurlijk wel.

Citeerc. Maar ook: in het linker-bed ligt een, wat dikkere, ikea-matras. Desondanks vind ik het nog best een lastig geklim om uit bed te komen (nee, geen 20 meer). Zeker ook vanwege de bak ervoor. Is dat met bijv. een luchtbed onder het matras beter? (zie foto)
Of een trapje ervoor? scheelt veel in de klim.

Citeere. overweging is ook een soortgelijk matras erbij te kopen, maar weet niet of de klep dan nog dicht kan. Kwestie van proberen allicht; maar mòcht iemand ervaring hebben??
Gewoon proberen, leg bijvoorbeeld extra slaapzaken ertussen en kijk of hij nog goed dichtklapt.

CiteerDilemma is of ik er in de voortent al dan niet ook nog worteldoek/plastic onder wil leggen.
Hangt vooral af van wat je wilt:
- Worteldoek houdt geen water tegen, maar wel vuil vanaf de onderkant.
- Plastic houdt het meeste water tegen, maar niet alles
- Kuipzeil houdt al het water tegen (hieronder weer een worteldoek tegen het vuil, is makkelijker schoonmaken en beschermt het kuipzeil.)
Hangt dus af van: is water in de voortent een probleem of niet voor jullie, en heb je geen problemen met het schooonmaken van het extra (grond)zeil t.o.v. het extra vuil worden van het gaatjestapijt.

CiteerVerlichting:
Ik overweeg in zowel voortent als onder de luifel een dimbare LED strip op te hangen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zo'n strip wordt bijvoorbeeld geleverd met dubbelzijdig tape; ik vermoed dat dat wel tegen het doek blijft hangen; maar of dat het jaar erna nog zo is? Misschien kan het zelfs wel mee opgevouwen worden? Of roep ik juist hele domme dingen en zal een dergelijke tape de waterdichtheid beïnvloeden en kan ik de verlichting dan beter op de stang of een apart latje plakken? Ook hier: het is een beetje hardop denken...
Wat ik uiteindelijk wil is een sfeervolle verlichting, zowel binnen als buiten. En dan zodanig dat, als papa tot diep in de avond wakker blijft de rest van de tent c.q. camping daar geen last van heeft. (En papa niet van allerlei vliegend ongedierte). (leeslicht is overigens ondergeschikt; daar zorgt de e-reader voor).

Enfin, hieronder paar prentjes:
- mijn aller-aller eerste VW opzetresultaat; nog zonder haringen etc.
- de wat lastig te verlaten 'slaapbak'
- het niet in de binnentent passende foam.
Plakstrip op het tentdoek gaat niet werken. Ze zijn nog redelijk stug, en bewegen absoluut niet genoeg mee. Daarnaast weet je niet wat de lijmsoort is op die strips, en kan het tentdoek onherstelbaar beschadigd raken. Bevestig ze op de buizen, daar kun je ze op laten zitten. Ik ben daar ook mee bezig, een goede optie is om bijvoorbeeld ze met doorzichtige krimpkous om de strip + buis definitief te bevestigen én te beschermen. Bij mij past dat helaas niet op alle buizen waar ik het wil. Ik gebruik (nog) geen dimmer, maar ik heb de strip bij het testen afgelopen zomer uiteindelijk opgeknipt in stukjes van 6 lampjes (warmwit). Geeft meer dan genoeg licht, en stoort niet.

olaf

Citaat van: hansvaessen op september 15, 2014, 10:18:06 PM
Heb er vannacht dan ook maar meteen in geslapen (met zomerslaapzak best wel fris, maar heerlijk geslapen) ;)
Probeer eens een dekbed bevalt ons goed nooit koud gehad. Met een slaapzak wel heb ik het ook koud gehad.

Loop tegen enkele praktische vragen aan (en er volgen er vast nog wel meer). Sta me toe dat ik er jullie mee lastig val.

We gaan met z'n vieren (waarvan twee kids, 12 & 15 jr) slapen in deze tent. Op het deksel zit een vaste 'bagage-opbouw' dus de onder tent daar is niet bruikbaar (zit er ook niet bij). Zoonlief gaat in de onder tent rechts. Dochterlief (vermoedelijk) daarboven.

Slaapcomfort:
b. of is jullie ervaring veelal dat die 1.40 in de praktijk zodanig smal is dat je als ouders sowieso liever de 'hele bovenetage' bezet? (Al was het maar omdat de een over de ander moet kruipen? ;))
c. Maar ook: in het linker-bed ligt een, wat dikkere, ikea-matras. Desondanks vind ik het nog best een lastig geklim om uit bed te komen (nee, geen 20 meer). Zeker ook vanwege de bak ervoor. Is dat met bijv. een luchtbed onder het matras beter? (zie foto)
d. wat me opvalt is dat bij het linkerbed, met de ikea-matras, het matras mooi in de binnentent past. Aan de andere kant ligt een, naar ik aanneem origineel, foam matras - en ik heb de indruk dat dat echt niet gaat passen in die binnentent.... (zie foto). Hoe doen jullie dat? Matras in of onder de binnentent? (of is die tent gewoon te warm gewassen?? ...)
e. overweging is ook een soortgelijk matras erbij te kopen, maar weet niet of de klep dan nog dicht kan. Kwestie van proberen allicht; maar mòcht iemand ervaring hebben??
Kinderen (willen misschien wel) in een bijzet tentje? En jullie allebei een slaapgedeelte

a. is volgens mij wel vaak zo
b. bij ons wel :)
c. Dat hoor je vaker dat men een luchtbed onder de matras doet. Wij doen een Ikea topdek van 2 cm er overheen.
d. Nooit warm wassen, koud spoelen. Matras hoort er wel in. Je kunt kijken of het andere matras wel past.
   Op de foto lijkt het wel of de foam matras groter is dan de plank is dat zo? Dan lijkt het mij geen origineel matras en zal deze niet passen in de binnentent. (in korten?)
e. Wij hebben een wagen bak uit 2000 daar horen 5 cm matrassen in. Roadmaster Goirle heeft er 6 cm matrassen in gedaan. De deksel gaat wat moeilijker dicht. Gaat deze weer open is de spanning er wel af en lijkt het wel mee te vallen.
   Als advies van een voormalig Roadmaster dealer kregen we de tip om bij de sloten een spanband om heen te doen om de sloten (o.a voor lekkage) te ontlasten. Let wel op de rem.

Vloer:
Ik heb bij de tent vooralsnog geheel geen zeil. We staan meestal in midden Frankrijk. Er kàn een keer een flinke bui vallen. Op de tent-plek desondanks niet heel veel gras; veeleer hard zand/gravel. Afwatering meestal prima, maar niet altijd.
Ik ben voornemens 'gaatjes tapijt' te leggen in zowel voortent als onder de luifel. Heb een hele dialoog gelezen over vloerbedekking, maar zie vooral dat er héél veel verschillende meningen zijn.
Voor mij geldt dat ik de 'gaatjes' lekker aan de voeten vindt en dat het handig is dat veel troep er niet op blijft liggen maar weg zakt. En eenzelfde tapijtje onder de luifel voorkomt dat er (bij nat weer) onnodig veel gravel naar binnen wordt gelopen. Dilemma is of ik er in de voortent al dan niet ook nog worteldoek/plastic onder wil leggen.
Wij gaan voor een air barrier http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/tenttapijt-grondzeil/airbarrier-dry-camper.html
Met daar op/in een gaatjes tapijt
Onder de klapper gebruiken we de methode van AD.
Zet de klapper op een stuk landbouwplastic van 6 x 6, bouw de klapper op en rol voor het afspannen de over gebleven delen onder het tentzeil. Fixeer het een beetje met de buizen.
Werk het wel goed weg anders loopt er water via het doek als nog in (ervaring :() tent.

The need for the many outweigh the needs of the few

olaf

Verlichting:
Geen tape aan het doek plakken. Lijm is niet goed voor het doek. Wij hebben een soort zelf gemaakte voortent lamp met een dun klittenbandje aan de buis vast gemaakt. In de keuken hebben we een magneet spot.
The need for the many outweigh the needs of the few

Taan

D: Dat matras op de plank ziet er niet uit als het origineel daar zit namelijk een overtrek omheen. Gekrompen binnententjes komen echter ook veel voor. Ze hadden die stof voor moeten wassen voordat ze die tentjes in elkaar gingen zetten.

C: Het bankje in de wagenbak is ook niet origneel. dat lijkt wel lager waardoor het uit bed klimmen moeilijker wordt. Je kunt daar een kussen opleggen, zodat je die kant redelijk gelijk hebt met de dekselrand.

A: het deksel is inderdaad de zware kant. Mag geloof ik 400 kilo hebben, dus daar kun je ook "oefeningen" op doen.
B: 140 is voor ons voldoende. Dan kom je elkaar nog eens tegen.

E: ik denk dat je 2x 6cm matras kwijt kunt en dan nog een klein beetje. 1 of 2 cm. onze wagen is ook uit 2004. Als je een dekbed erbij doet wordt het echt al krap. Hangt er ook vanaf hoe netjes je de tent opvouwt, want die komt ook op de plank.

Vloer: Wij gebruiken wegwerpfolie onder de hele wagen en voortent (zoals Roadmaster voorschrijft) en gaatjestapijt. Als je dan een foutje maakt met opzetten, dan blijft wel het water op de folie staan. Dat gaatjes tapijt is heel prettig. Zand en kruimels vallen er doorheen dus je hoeft nooit te vegen o.i.d. Het ligt stevig en het is lekker zacht aan je voeten.
Bij een vochtige ondergrond zou ik wel een waterdichte laag gebruiken anders krijg je natte sokken als je erop loopt.

Als er mooi gras op de camping is leggen we niks in de voortent of onder de wagen. Dan moet je wel goed ventileren onder de wagen anders krijg je last van schimmel.

Verlichting: http://www.conrad.nl/nl/010604a-lichtslang-warmwit-6-m-679465.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CjwKEAjwheqgBRD5vOfR45az5AESJABy4m8-L7C0UdCp_SllKGybG2FTRi5vA97Btai8EVDYveBKVBoCqDfw_wcB&WT.srch=1
Geeft gezellig en genoeg licht. Die slingeren wij om de middelste dakligger en dan ook onder de luifel. Daar ben je vrij snel mee klaar.

wegbaas

Qua verlichting; ik heb bij IKEA ledleeslampjes met knijper gekocht met een flexibele zwanenhals en 3 (!) meter snoer met aan/uit schakelaar.
In de keuken heb ik er 2 op de poten van de uitbouw; 1 bij/in het ondertentje en in iedere slaaptent ook 1.
Aan het plafond (dakligger) heb ik een zg. heksenhoed hangen met lang snoer naar beneden via de liggers.
Het hele "lichtplan" werkt prima en is snel te instaleren en veranderen dankzij de lange snoertjes....
Op de grond heb ik een canvas grondzeil, waaronder schildersplastic ligt.
gr.

hansvaessen

Dank voor alle reacties. Ik zal het geheel in het voorjaar nog eens opnieuw gaan opzetten en dan aan een vloerbedekkings- en lichtplan gaan werken!