Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: LPG gasfles 5 kilo zelf te vullen  (gelezen 15316 keer)

Eli

• Gast
LPG gasfles 5 kilo zelf te vullen
« Gepost op: november 30, 2014, 06:48:32 pm »

Vandaag was ik bij Witkamp Staalbewerking  - http://www.huisentuinwinkel.nl/lpg-gasflessen.html - en daar is per 1 december een 5 kilo/12 liter LPG gasfles te koop die je zelf aan de pomp kunt vullen. Er gaat ongeveer 9,5 a 10 liter LPG in. Er is ook een Europese vulnippel bij te koop.
De gasfles is 48 cm hoog, de kraag kan er af, dat scheelt weer een paar cm.
De fles voldoet aan alle keurmerken en veiligheidseisen.
Voor het bijvullen van de 'oude' groene flessen moest ik altijd een eindje rijden, en dan was het vulstation net dicht.. Bovendien een stuk duurder!

Yella

• Klap gek
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: LPG gasfles 5 kilo zelf te vullen
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2014, 06:44:55 pm »

Prijs is interessant. Maar mag dit zomaar? Moet zo'n fles niet vastzitten?
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2014, 07:32:27 pm »

Mijn broer heeft een paar jaar geleden al zo'n fles gekocht voor de verwarming in de garage. Niet iedere tankstationhouder is er happig op, er zit een certificaat bij dat het wel LPG geschikt is door de 80% vulstop. Of losse flessen wel of niet mogen weet ik niet, maar heftrucks worden ook op deze manier getankt. Overigens is bij mijn broer één keer de afsluiter een beetje open blijven staan, vermoedelijk door ijsvorming. Sindsdien heeft hij er nog wel een extra dop bij om de vulaansluiting stevig af te sluiten.

wijnand

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2014, 07:40:21 pm »

Prijs is interessant. Maar mag dit zomaar? Moet zo'n fles niet vastzitten?
Nee, dat mag niet. Artikel 3.8 van het besluit lpg tankstations is daar duidelijk over. Gasflessen vullen mag niet, 80%vulstop of niet. Dat sommige tankstationhouders het toelaten is hun verantwoordelijkheid, wettelijk gezien mag het niet.

Yella

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
« Reactie #4 Gepost op: december 02, 2014, 09:31:06 pm »

was er al bang voor.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Eli

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2014, 10:06:25 pm »

Ik heb het even nagevraagd:
Voor 2010 zat er op propaan en butaan een ander belastingtarief dan op LPG. Dus voor 2010 als je LPG gebruikte voor niet praxi doeleinden (voor auto of heftruck, dus iets dat voortbeweegt) was dat een economisch delict. Vanaf 1-1-2010 is dat belastingtarief gelijkgetrokken zodat je geen fiscaal delict meer pleegt en men LPG ook voor andere doeleinden dan praxi doeleinden mag gebruiken.
De officiële benaming is ook geen LPG gasfles maar een LPG gasdamptank. En een tank mag bijgevuld worden, hij voldoet ook aan dezelfde eisen als een auto LPG tank. Het model is in de vorm van een gasfles, zo ontwikkeld om in campers en caravans (vouwwagens) te passen, maar het is een gasdamptank.
Volgens de Nederlandse wet is het niet toegestaan om een gasfles met 1 aansluiting zelf te vullen, maar deze gasdamptank heeft 2 aansluitingen, n.l. een gescheiden afname en vulpunt.
Die grote flessen bestaan al langer, de kleine zijn nieuw op de markt.
Het is niet nieuw dat tankstations hier moeite mee hebben, maar het mag wel volgens de wet.
De fles moet iid vastzitten, net als in de vouwwagen. Dus vullen in de vouwwagen of vastzetten in de auto. Dat laatste kan lastig zijn, omdat je dan dat loskoppelgas in de autocabine kunt krijgen, in de praktijk zet je hem daarom naast de auto met vullen. Campers e.d. hebben een aparte gascabine of een buitenaansluiting.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2014, 10:10:24 pm door Eli »

Frankie

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2014, 10:54:29 pm »

Het door wijnand genoemde besluit bevat geen woord Chinees:

3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

a.
brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;

b.
speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;

c.
aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2014, 11:02:45 pm door Frankie »

sanderv

• Klap gek
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2014, 11:36:17 pm »

b.
speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;

En je moet de heftruck ook achterin gooien om dat te bewijzen?

Frankie

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2014, 11:56:53 pm »

En je moet de heftruck ook achterin gooien om dat te bewijzen?
Ik heb de wet niet gemaakt, maar ik neem aan dat een beetje  pomphouder weet hoe een heftruck wisselreservoir eruit ziet.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2014, 11:58:42 pm door Frankie »

wijnand

• Klap prof
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2014, 10:19:16 am »

Vanaf 1-1-2010 is dat belastingtarief gelijkgetrokken zodat je geen fiscaal delict meer pleegt en men LPG ook voor andere doeleinden dan praxi doeleinden mag gebruiken.

Vanuit fiscaal oogpunt zal dat ongetwijfeld kloppen, de tankstationhouder heeft echter ook te maken met de Wet milieubeheer. En vanuit die wetgeving zijn voorwaarden gesteld aan de manier waaraan het tanken van LPG moet voldoen. En artikel 3.8 uit het besluit LPG tankstations milieubeheer is daar helder over: het tanken van losse gasflessen (ook al noem je ze gasdampflessen) mag niet.

sanderv

• Klap gek
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2014, 10:22:51 am »

Ik heb de wet niet gemaakt, maar ik neem aan dat een beetje  pomphouder weet hoe een heftruck wisselreservoir eruit ziet.

De pest van dit soort omschrijvingen in de wet is dat het niet makkelijk controleerbaar is. Dit is een LPG tank van een heftruck:

Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet:

Eén van deze twee zou dus wel mogen, de ander niet...

sanderv

• Klap gek
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2014, 10:25:54 am »

Vanuit fiscaal oogpunt zal dat ongetwijfeld kloppen, de tankstationhouder heeft echter ook te maken met de Wet milieubeheer. En vanuit die wetgeving zijn voorwaarden gesteld aan de manier waaraan het tanken van LPG moet voldoen. En artikel 3.8 uit het besluit LPG tankstations milieubeheer is daar helder over: het tanken van losse gasflessen (ook al noem je ze gasdampflessen) mag niet.

Zo helder vind ik dat toch niet:

3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

a.
brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;

b.

En aangezien de heftruck zelf de weg niet op mag, ben ik toch benieuwd hoe je dat dan zou willen doen?

RonvanTilburg

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2014, 11:57:34 am »

zelf afgelopen jaar ook na vraag gedaan bij BP pomp, gasfles vullen mag niet maar een lpg fles is een dampfles en mag wel aldus de pomp eigenaar maar alleen als er een druk begrenzer op zit zoals de boven genoemde flessen.

wijnand

• Klap prof
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2014, 12:18:35 pm »

Dan ben ik erg benieuwd waar de pomphouder dat op baseert. Er zijn ook nog steeds pomphouders die denken dat je zonder toezicht LPG mag verkopen, dus ik zou zulke uitspraken niet direct voor waar aannemen.
Het besluit maakt geen onderscheid in gasflessen, dampflessen, of hoe je het ook wilt noemen. Vullen mag alleen als de tank vast in een auto zit, of bedoeld is voor een heftruck of iets dergelijks. Punt. Alle andere flessen vallen daar dus niet onder, dus ook die voor de vouwwagen niet. Hoe de handhaving uitgevoerd wordt is een ander punt, maar feit is dat het vullen van deze flessen volgens de wet milieubeheer niet mag.

Paulvh

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2014, 05:40:38 pm »

Ik heb dit item met belangstelling gevolgd. En ik zie dat de grote flessen van Witkamp idd een aparte aansluiting hebben. Ik neem aan dat ze verkocht worden onder het mom voor oa heftrucks. In de wetenschap dat controle bijna niet aanwezig is. Ik zou het risico zelf niet nemen met de aanschaf van zo'n fles.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal