Stroom aansluiting

Gestart door Domi, maart 04, 2015, 09:30:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

Citaat van: Tago Herman op maart 04, 2015, 08:01:34 PM
Aanhangwagens van na 1 jan.2005 MOETEN een mistlamp hebben. Dan heb je een 13 polige aansluiting nodig, of je moet de aansluiting niet officieel (laten) aanleggen. In dat geval wordt vaak de permanente stroomdraad gebruikt voor de mistlamp.


Da's volgens mij verkeerd om geredeneerd... Pen 2 is van oudsher de pen die bedoeld is voor het mistlicht. De noodzaak voor caravans voor een permanente 12V heeft gemaakt dat er in het verleden een pen opgeofferd moest worden. Dat is deze geworden, vooral omdat 'vroeger' (voor 2005) een mistlicht toch niet verplicht en nauwelijks gemeengoed was. Niet voor niets zie je nog geregeld boedelbakjes ed achter met name oudere auto's waarbij alles uit is, behalve het mistlicht. Maar een 7-polige stekkerdoos is eigenlijk helemaal nooit ontworpen geweest voor een permanente 12V. Kijk maar eens naar het massakabeltje op pen 3. Die is doorgaans niet dikker dan de rest. Dat is niet veel als er op de permanent 12V 120W is aangesloten én de rest van de verlichting daar ook nog bij komt. Bij 13-polig wordt voor de permanente en geschakelde 12V een aparte, gezekerde draad getrokken vanaf de accu. Deze is zelfs niet eens altijd aangesloten.

Vlinder73

Ik heb vandaag contact gehad met De Wit en er zit een 7 polige stekker op de Malawi. Een 13 polige laten plaatsen op de auto heeft dus geen meerwaarde. Mochten we dat wel doen dan zorgen zij voor de juiste aansluiting op elkaar.

Yella

Citaat van: Tago Herman op maart 04, 2015, 08:17:00 PM
Onze Gerjak Tago Settler uit 2011 heeft inderdaad achteruitrijlampen.
En ook een mistlamp, waardoor de mistlamp op de auto wordt uitgeschakeld.

Volens mij hebben HK"s en Aart Kok's dit ook.
Juist niet. wel een 13 polige stekker op onze Cocoon. Achteruitrijlicht aangesloten, maar geen lampje er in en geen wit glas. Dus ik heb meteen voor onze Cocoon een ander glas besteld en er een lampje ingezet zodat alles naar behoren werkt.
Onze Jametic had wel alle lampen brandend.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

caspar

Als je tzt toch naar 13 polig wil zou ik wel een multicon nemen want daar kan je ook bv en aanhanger met een 7 polig stekker op gebruiken ik heb zelf en keer jeager gehad en dat vond ik wel mooi maar lastig geen andere stekkers en nu een multi dus kan gewoon de aanhanger er op aansluiten met 7 polig

Yella

Citaat van: caspar op maart 05, 2015, 07:09:39 PM
Als je tzt toch naar 13 polig wil zou ik wel een multicon nemen want daar kan je ook bv en aanhanger met een 7 polig stekker op gebruiken ik heb zelf en keer jeager gehad en dat vond ik wel mooi maar lastig geen andere stekkers en nu een multi dus kan gewoon de aanhanger er op aansluiten met 7 polig
Je hebt verloopjes van Multicon naar Jaeger en andersom. Jaeger wordt steeds meer gebruikt dan Multicon.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

Ik heb op mijn auto een 13 polige Jaeger aansluiting. Hierbij heb ik een verloop  gekocht, hier kan ik de 13 polig Multicon en de standaard 7 polige stekker op aansluiten. Kortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.

Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Frankie

Citaat van: Tago Herman op maart 05, 2015, 07:35:02 PMKortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.
Klopt. Meer dan van 13P Jaeger naar 13P Multicon is niet nodig als je Jaeger hebt, want 7P past uit de aard der zaak gewoon in 13P Multicon.

caspar

Maar elk verloop wat je er tussen zet heb je weer kans op meer storingen  en daar zit je niet op te wachten als je in de vakantie stemming bent maar dat is mijn vizie

Frankie

Citaat van: caspar op maart 05, 2015, 10:54:03 PM
Maar elk verloop wat je er tussen zet heb je weer kans op meer storingen  en daar zit je niet op te wachten als je in de vakantie stemming bent maar dat is mijn vizie
Die visie klopt als een zwerende vinger. Om die reden is Jaeger op de auto met Jaeger op de klapper plus een verloop van Jaeger naar 13P ook de beste combi.
De eventueel wellicht sporadisch mogelijk voorkomende storing zal dan hooguit met een geleend/gehuurd bakkie met 7P zijn. In Nederland. Vaak dicht bij huis. :)

Yella

Citaat van: Tago Herman op maart 05, 2015, 07:35:02 PM
Ik heb op mijn auto een 13 polige Jaeger aansluiting. Hierbij heb ik een verloop  gekocht, hier kan ik de 13 polig Multicon en de standaard 7 polige stekker op aansluiten. Kortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.
Hebben wij ook. Toeval omdat de Jaeger al op de auto zat toen wij die kochten. De Cocoon dus ook een Jaeger op laten zetten door HK toen we deze kochten.
Verloop naar Multicon er bij gekocht. Alleen geeft het verloopje soms inderdaad storingen. Ik had deze eens laten zitten zonder kar erachter. In een hevige regenbui begon de auto op een gegeven moment over een storing te mekkeren. Dus sindsdien gaat het verloopje er altijd meteen weer af.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

cahummel

Ik rijd beroepsmatig als roeibotentransporteur met een BE oplegger trekker met een koppelschotel, maar ook een trekhaak, omdat ik twee verschillende botenwagens heb. Op de auto zit een 13 polige jaeger stekkerdoos, terwijl de aanhanger een 7 polige multicon stekker heeft. Omdat ik lui ben  :P laat ik het verloopje altijd zitten, en heb nog nooit enige vorm van storing waargenomen in de drie jaar dat ik nu met de auto rijd. Ook niet als ik geen aanhanger of de oplegger aangekoppeld heb. Het hoeft dus niet mis te gaan.

Voordeel wat ik wel vind dat jaeger heeft boven multicon, is dat die multicon los kan schieten, terwijl de jaeger echt vastzit. Nadeel daarvan is weer dat als je draad ergens achter blijft haken, je bij een multicon geen schade hebt (schiet gewoon los), en bij een jaeger kun je de soldeerbout tevoorschijn gaan halen.

Drikusniet

Citaat van: cahummel op maart 06, 2015, 12:05:16 PM
Ik rijd beroepsmatig als roeibotentransporteur met een BE oplegger trekker met een koppelschotel, maar ook een trekhaak, omdat ik twee verschillende botenwagens heb. Op de auto zit een 13 polige jaeger stekkerdoos, terwijl de aanhanger een 7 polige multicon stekker heeft. Omdat ik lui ben  :P laat ik het verloopje altijd zitten, en heb nog nooit enige vorm van storing waargenomen in de drie jaar dat ik nu met de auto rijd. Ook niet als ik geen aanhanger of de oplegger aangekoppeld heb. Het hoeft dus niet mis te gaan.
Ik heb eerst een goedkoop verloop gehad (degene die het meest wordt aangeboden) en had daar al bijna direct problemen mee. Ik heb nu een iets duurdere, maar stukken beter, en inderdaad geen problemen, ook niet als hij erop blijft zitten.
Citeer
Voordeel wat ik wel vind dat jaeger heeft boven multicon, is dat die multicon los kan schieten, terwijl de jaeger echt vastzit. Nadeel daarvan is weer dat als je draad ergens achter blijft haken, je bij een multicon geen schade hebt (schiet gewoon los), en bij een jaeger kun je de soldeerbout tevoorschijn gaan halen.
Ik vindt dat inderdaad een groot een nadeel van een jeager: als de wagen losschiet, dan weet je bijna zeker dat hij de draad en/of de behuizing kapot trekt. Probeer dat dan onderweg maar weer goed te krijgen. Zonder gereedschap lukt je dat dan niet.

Frankie

Citaat van: Drikusniet op maart 06, 2015, 12:22:45 PMals de wagen losschiet, dan weet je bijna zeker dat hij de draad en/of de behuizing kapot trekt. Probeer dat dan onderweg maar weer goed te krijgen. Zonder gereedschap lukt je dat dan niet.
Ik denk dat als de wagen onderweg losschiet, de losgetrokken stekker eigenlijk nog je minste probleem is.

sanderv

Citaat van: Frankie op maart 06, 2015, 01:25:07 PM
Ik denk dat als de wagen onderweg losschiet, de losgetrokken stekker eigenlijk nog je minste probleem is.

Met een geremde wagen kan dat wel meevallen. Ik denk dat de meeste, slecht aangekoppelde aanhangers vrij snel na het aankoppelen weer los schieten, dus bij nog niet al te hoge snelheid. Met een hulpkoppeling blijft het karretje sowieso mee hobbelen, een geremde trekt op de rem en de breekkabel knapt los. En dus de elektrische verbinding.

caspar

Ff snel afkoppelen en dan de steker vergeten los te maken dan heb je dat probleem al