Restauratie van onze Viva Walker

Gestart door TheMailPilot, mei 05, 2015, 11:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheMailPilot

Veel werk gedaan. Ga je dan achter nieuwe rollagers hebben ze die lekker liggen. Dus we mogen er nu weer iets bijtellen, 31,57€ voor 2x2 nieuwe lagers. Dus we hebben wat kunnen doorwerken.

TheMailPilot

Dus ook eerst de wielnaven proper gemaakt en wat van roest ontdaan. ook nog wat uitleg waarom deze niet zijn gezandsttaald of geschuurd. Op volgende foto zie je twee kleine inkepingen. Die staan er op 3 zijden op. Dat wil zeggen "omdat het een wielonderdeel is natuurlijk" dat deze in een draaibank heeft gezeten, met nader om de naaf uit te balanceren, als ik hier aan ga zandstralen verander ik de balans van de naaf. Op verdere foto zie je duidelijk waar meer materiaal is weggenomen en waar minder.

TheMailPilot


TheMailPilot

#78
De rollagers kunnen er nu in, wel nieuwe gesealde genomen rs2 dwz. stof en waterdicht en hoeft niet gesmeerd te worden. De rollagers heb ik met loctite voor cilindrische montage bevestigd, zo zijn we zeker dat we op de lager draaien en niet op de naaf. Stukken goed opgewarmd zodat het monteren wat soepeler gaat.

TheMailPilot

#79
.

TheMailPilot


sanderv

Ik zou de loctite achterwege gelaten hebben, denk ik.

sanderv

Maar mooi project met mooie materialen.

Video's plaatsen kan waarschijnlijk via een site als photobucket. Dan upload je daar en post je hier de link.

TheMailPilot

Bwa omdat je denkt dat ze moeilijker te demonteren zijn ? Dat is snel opgelost door ze eenq goed warm te maken. Het is beter loctte ertussen te hebben dan aan elkaar geroeste delen ;) zoals voordien :)

TheMailPilot

Video en de rest is voor morgen. Het is bedtijd ;)

sanderv

Citaat van: TheMailPilot op mei 22, 2015, 01:34:56 AM
Bwa omdat je denkt dat ze moeilijker te demonteren zijn ? Dat is snel opgelost door ze eenq goed warm te maken. Het is beter loctte ertussen te hebben dan aan elkaar geroeste delen ;) zoals voordien :)

Dat is waar, maar dat is juist de reden dat ik dergelijke lagers juist altijd enigszins gevet erin zet (kopervet of vergelijkbaar). Die dingen zitten doorgaans zo ramvast... Helemaal als het om lagers in aluminium gaat, bijvoorbeeld in ATB frames. En zoiets als een naaf voldoende heet stoken vind ik lastig zonder de juiste branders.

TheMailPilot

Ja klopt maar het opwarmen dient voor mij hier enkel om de loctite te "breken" en doe ik hier altijd met een heatgun, nog nooit problemen gehad :) de originele binnenkant van de naaf zal met lps3 ingesmeerd worden zodat water niet kan binnendringen. de vernieuwing van de lagers zal ook minder water doorlaten. Als ik de vorige lagers bekeek dan kon het zich eigenlijk gewoon mengen met het vet en dat zag je aan de structuur ervan :).

TheMailPilot


TheMailPilot

Dus alles zit mooi op zijn plaats en de komende jaren hoef ik geen schrik te hebben dat er iets met de lagers misgaat. Dus dan hebben we de naven ook een laagje uv bestendige polyverf gegeven. Origineel zat er ook zwarte verf op maar die was door vet modder en weet ik veel gewoon een los papje geworden. let op, oog voor detail de moeren zijn ook gedaan :) al ben ik benieuwd wat daar nog zal aanhangen na montage van de wielen :) "je moet wat met je verf die over is he"

TheMailPilot

Een klein samenraapsel van de stukken die klaar zijn. De rode verf voor de steunplaatjes en de velgen is er nog niet, mede omdat ik op zoek ben naar de goedkoopste en beste en hardste oplossing :) lees: we hebben hier geen rode polyurethaan verf staan. :)