Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?

Gestart door KenJo, mei 29, 2015, 01:32:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick2020

Citaat van: C5CCV op april 09, 2023, 09:54:06 AM
Een ongezouten mening .... die heb ik niet, maar heb wel wat ervaring.

Wij kamperen nu inmiddels bijna 40 jaar met een vouwwagen. Begonnen met een Camplet, daarna een Conway Mirage, een CCV en een CCCX, 3 totaal verschillende modellen. In de eerste jaren zette ik de wagens steeds (bijna dwangmatig) strak waterpas en zeker 35 jaar hebben wij dat alleen alles met plankjes gedaan, maar eigenlijk altijd de wielen gewoon op de grond. De plankjes gebruik je eigenlijk alleen maar om onder de poten van het bed of uitdraaisteunen te leggen om te voorkomen dat deze de grond in zakken.

Maar bij een wagen met een hard deksel is het 'waterpas' zetten een hele andere uitdaging dan bij wagens zonder, de deksel moet namelijk volledig uit kunnen klappen. Daarom kun je eigenlijk alleen het wiel aan de scharnierkant omhoog zetten, anders gaat het uitklappen in de meeste gevallen niet goed. Bij aanschaf van onze CCV hebben we wiggen van de dealer meegekregen, maar dat was niet zo mijn ding. Wij hebben nu 2 flat-jacks in de CCCX liggen, waarvan we er eentje 1 keer echt nodig hadden, voor de rest ben ik een stuk makkelijker geworden, net zoals mijn voorganger, bijna waterpas is ook waterpas; dat maakt je kampeerleven een stuk eenvoudiger.

Je zou 1 leveller of 1 flat-jack aan kunnen schaffen om de wagenbak waterpas te zetten, zoals Herman aangeeft 'geen geduw, gesjor en getrek'. Met een flat-jack wel een stukje vooruit denken als je de wagen op zijn plek zet. Deze moet tenslotte onder het wiel liggen.

Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀

C5CCV

#106
Citaat van: Rick2020 op mei 01, 2023, 07:52:27 AM
Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀


Dat geldt dus voor wagens met een harde deksel zoals een Combicamp Country, Trigano Alpha e.d.


(Start van dit topic was met een Combi Camp, vandaar)

Johan77

Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan

Jerome

Citaat van: Johan77 op juli 13, 2023, 08:06:52 AM
Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan
Ik denk dat die voor campers bedoeld zijn.  Voor een vouwwagen en caravan heb je er maar 1 nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gonadan

Citaat van: Johan77 op juli 13, 2023, 08:06:52 AM
Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan
Dat hangt er van af hoe het terrein is denk ik, soms stapelen mensen ze ook wel eens als het echt extreem is. Maar normaal gesproken zou ik ook denken dat je aan één wel genoeg hebt, tenzij je neuswiel niet genoeg gesteld kan worden.

Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.

Albert83

Klopt het dat je een Camplet waterpas zet met de achterste poten?
Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de achterste 2 poten krikpoten zijn. En in een filmpje op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=LzuW-AKt4bYstellen ze hem ook waterpas (op de dissel) met de achterste poten.

Of doen jullie het toch anders bij een Camplet (bijv. op advies van de verkoper)?

Marcel

Citaat van: Gonadan op juli 13, 2023, 04:44:14 PM


Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.

Maar dan slaap je toch scheef?

metalpe

Wij hadden met onze vorige vouwwagens nooit problemen. Dit jaar voor het eerst met een combi camp, met hard deksel dus, gereisd. 1 van de 6 campings was zodanig scheef dat we 2 keer hebben moeten verplaatsen omdat hij niet helemaal uit klapte.

Met de pootjes mag je het wiel niet laten zweven, en plankjes eronder steken is moeilijk.
Ik las hier op het forum over flat Jacks. Die leken me ideaal. Wel duur voor die 1 a 2 keer per jaar. Online vond ik iets gelijkaardigs. Net eens geprobeerd met de aanhangwagen (leeg dus licht). Ging prima. Als de vouwwagen uit de stalling is, probeer ik die ook eens met een fietspompje. Als dat niet goed gaat, koop ik nog zo'n accucompressortje erbij, maar ik weet niet of het nodig gaat zijn. Hopelijk is ons waterpas-proces hierdoor weer wat versneld!

(Let niet op de plankjes. De aanhanger is niet geremd, wat wel nodig is natuurlijk).


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Alex

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

metalpe

Ik vond deze op Marktplaats (in NL Limburg).

Als je daar caravan leveler ingeeft kom je ze tegen, voor €50. De persoon die ze verkoopt, maakt deze zelf. Volgens hem kunnen de originele flat Jacks niet goed tegen hitte (zwart plastic), en deze wel omdat ze van een soort hogedrukslang gemaakt zijn, en dus niet kunnen uitzetten door warmte.  't Is alleszins zwaar materiaal.
Deze mogen wel minder gewicht dragen, maar nog steeds meer dan genoeg voor een vouwwagen (+-1500 kilo).

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk


Alex

Oke eens kijken of dit iets voor onze Beachy is.
Want die mag je ook niet op zijn poten waterpas zetten.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alpenklapper

Gaat dit niet wiebelen als je hem maar een klein beetje omhoog hoeft te pompen?

Kevin2

Citaat van: De klapkar op juli 07, 2024, 11:06:44 AM
Gaat dit niet wiebelen als je hem maar een klein beetje omhoog hoeft te pompen?

Je stabiliseert de wagen nog met de poten. Lijkt me dat dat wel meevalt.

eriktiel

Ik heb bij de action een goedkope waterpas gekocht die in de disselbak blijft liggen. Puur voor vakantie dus.
Ik zet de vw neer op de plek wat voor mij het beste is. Klap hem open. Leg de waterpas op de bank (jamet Louisiana) en ga het dan met het neuswiel horizontaal zetten in de lengte. Daarna de pootjes uitdraaien en de waterpas zo leggen om hem in de breedte waterpas te zetten. En dit is in principe altijd gelukt. En met waterpas bedoel ik; 'zo goed als' waterpas. Het is maar voor 2 weken en het is maar om te slapen. De rest leef je buiten. Ik zie mensen wel een tobben met een caravan of vw en heen en weer rijden en nog eens draaien en weer zo...pff. Voor mij is het vakantie en als hij staat staat hij! Ik wil vanaf pootjes uitdraaien tot klaar er max 1,5 tot 2 uur over doen. En dan het zwembad induiken.
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

KampeerFan

Op levelblokken en eventueel plankjes, voor de wielen. Voor en achterkant wagen met het neuswiel. De uitdraaipoten zijn bedoeld voor stabilisatie en niet voor levellen. Althans bij de meeste vouwwagens en caravans.