Vouwwagen techniek en onderhoud

Gestart door KenJo, juni 13, 2015, 10:42:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

Er zijn 3 manieren van een goede bevestiging:


Er zijn meerdere manieren van een goede bevestiging:

:>

Caroline S

Vraagje: op de foto van Hemertje is de vw aangekoppeld. Er is een aardig stuk rood te zien, groter dan het groene stuk. Moet de koppeling dan pas vervangen worden als dit volledig rood is?

Alexander O

#78
Ik heb deze topic goed bekeken, gecontroleerd of de kabel netjes zat en vervolgens viel daadwerkelijk mijn vouwwagen van de kogel en werd de kabel keurig aangesproken. Alles werkte perfect!

Helemaal goed dus, alleen jammer dat ik de vouwwagen niet goed op de kogel had gezet. Toch eens zoeken of daar ook van die mooie plaatjes voor zijn...
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

KenJo

Dat is balen Alexander! Geen schade opgelopen hoop ik?! Het gebeurd de beste hoor, ook mij is het (op het werk) een keer gebeurd en het is dus een goede les voor de volgende keer.

Of de wagen goed vast zit kan je op 2 manieren controleren:

  • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
  • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.

Kanttekening bij optie 2 is dat je uit moet kijken dat je niet de aanhangwagen ook naar voren beweegt waardoor de koppeling evt tegen de auto aankomt als hij los schiet.

Zelf kies ik altijd voor optie 2 omdat ik toch aan de achterkant moet zijn voor de controle van de verlichting. Zo vergeet ik geen van beide te doen[/list]
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

xray

    Citaat van: KenJo op augustus 04, 2015, 09:52:46 AM
    Dat is balen Alexander! Geen schade opgelopen hoop ik?! Het gebeurd de beste hoor, ook mij is het (op het werk) een keer gebeurd en het is dus een goede les voor de volgende keer.

    Of de wagen goed vast zit kan je op 2 manieren controleren:

    • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
    • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.

    Kanttekening bij optie 2 is dat je uit moet kijken dat je niet de aanhangwagen ook naar voren beweegt waardoor de koppeling evt tegen de auto aankomt als hij los schiet.

    Zelf kies ik altijd voor optie 2 omdat ik toch aan de achterkant moet zijn voor de controle van de verlichting. Zo vergeet ik geen van beide te doen[/list]
    of optie drie gewoon aan de dissel omhoog trekken heb je minder kans dat de aanhanger tegen de auto aankomt. Wel balen als je dit overkomt hoop het nooit mee te maken.

    KenJo

    Omhoog trekken kan inderdaad ook, maar ik heb die weggelaten omdat het nogal een pittig klusje kan zijn: je staat toch vaak aan 50-75kilo kogeldruk te trekken.... en met een zwakke rug is dat voor velen geen optie. Maar inderdaad je hebt wel gelijk dus een correctie op mijn post:

    CiteerOf de wagen goed vast zit kan je op 3 manieren controleren:

    • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
    • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.
    • de koppeling omhoog tillen na het koppelen.
    klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

    we klappen wat af!

    Alexander O

    We hadden gelukkig geen schade, anders dan de remkabel die was kapotgetrokken. Het ging stapvoets, omdat we over een onmogelijke steile, hoge, korte drempel moesten. Achteraf blij mee, want als ik glad asfalt had gehad tot op de Peage was de eerste flinke hobbel misschien wel met 130km/u geweest  :o

    Normaal gesproken trek ik de vouwwagen omhoog, ongeveer 60 kg kogeldruk, dus dat lukt me nog wel. De truc met het neuswiel ga ik de volgende keer ook eens proberen.
    Achterop hangen niet, dan schiet hij er misschien af en tegen de auto aan, en mocht de vouwwagen weg willen rollen zit de handrem aan de andere kant. Ik sla die optie maar over...
    Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

    GJT


    Jimmymichiels

    Waar jullie die 50 - 80kg kogeldruk halen weet ik toch niet.
    Bij mijn handleiding zit maximum 40kg

    nikkel1964

    Citaat van: Jimmymichiels op maart 30, 2017, 10:25:22 AM
    Waar jullie die 50 - 80kg kogeldruk halen weet ik toch niet.


    Over het algemeen is de maximale kogeldruk een eigenschap van de trekauto (de trekhaak) en niet van de aanhanger. Dus waarom dit zo in die handleiding staat begrijp ik niet direct.

    Zelf heb ik een sticker ergens achter in de auto waarop staat dat ik maximaal 75kg kogeldruk mag hebben, dat staat los van de aanhanger die ik er achter hang.

    Welke kogeldruk dan het meest prettig rijdt is dan weer een ander verhaal natuurlijk.

    FriedelP

    Wij hebben ook een raclet en de wagen van de vilanova en de safari zijn wat hetzelfde.


    Bij mij mag de wagen (een verlaagd model voor minder CO2 uitstoot te hebben) maximaal 60 kg kogeldruk hebben, en minimaal voor een dergelijke aanhang wagen wordt meestal 40 kg gesteld. Daarom tracht ik hem op 50 te houden.


    Ik vermoed dat men hier van tekst vergist heeft en dat hier moest staan minimaal 40 kg kogeldruk. Zo was het in ieder geval mij ook verteld geweest een jaar terug bij levering.


    xray

    De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namlelijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

    Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
    Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

    Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

    https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

    Jimmymichiels

    Die kogeldruk die in de handleiding staat is niet voor de auto he flippers.
    Raclet geeft aan dat je de vw max mag beladen met een kogeldruk van 40kg....

    xray

    Citaat van: Jimmymichiels op maart 30, 2017, 01:34:31 PM
    Die kogeldruk die in de handleiding staat is niet voor de auto he flippers.
    Raclet geeft aan dat je de vw max mag beladen met een kogeldruk van 40kg....
    dan zal je kogeldruk dus maar 40 kg mogen zijn. Want dat is wrs. de laagste waarde. Het laagste maximum geldt namelijk.

    De trekhaak zal wel 75 of 100 kg mogen hebben, immers hang je er een aanhanger met dubbele assen of een caravan achter zal die een hogere kogeldruk mogen hebben. Zal eens kijken wat de kogeldruk van de Odyssee mag zijn alhoewel dat weinig uit zal maken omdat die toch maar 50 kg mag zijn van de NL wet.
    Wat me wel verbaasde is dat in NL dus aanhangers tot 750 kg (wat veel vouwagens zijn) maar 50 kg kogeldruk mogen hebben dat heb ik nooit eerder gelezen terwijl ik wel het eea gezocht heb paar jaar terug.