Losbreekreminrichting

Gestart door KlapJoeri, juni 29, 2015, 09:54:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Drummer-64

Let wel dat in sommige landen een dash-cam "ongewenst" is en in een aantal landen zelfs verboden. Hoe streng hierin gehandhaafd wordt weet ik niet maar de gestelde boetes in geval van handhaving kunnen hoog zijn.

Frankie

Citaat van: Yella op juli 07, 2015, 05:03:36 AMKlopt. Heb een Garmin Virb voor op vakantie kanotochtjes e.d. filmen. Maar ben deze nu aan het testen op de motor en in m'n auto. En vanuit de camera gezien zien je inhaalacties  en manouvres er veel spectaculairder uit.
Tip: hoe dichter bij de weg, hoe spectaculairder de beelden. :)

nikkel1964

Citaat van: Herwin op juli 06, 2015, 10:46:14 PM
Ben het volkomen met je eens frankie, maar het feit dat er met een e rijbewijs je bepaalde dingen bijgebracht worden vond ik toch wel zeer zinvol.

Ik kreeg E gratis achter B maar heb pas leren rijden met aanhangers toen ik iets van 'hobbyboer' werd. Maar of ik wettelijk gezien alles goed doe en weet? Geen idee...  :?

Yella

Citaat van: Frankie op juli 07, 2015, 11:50:35 AM
Tip: hoe dichter bij de weg, hoe spectaculairder de beelden. :)
Dan wordt je misselijk van het kijken.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

Citaat van: Yella op juli 07, 2015, 05:29:31 PMDan wordt je misselijk van het kijken.
Elk voordeel hep ze nadeel.  :#

Yella

Citaat van: Frankie op juli 07, 2015, 05:31:16 PM
Elk voordeel hep ze nadeel.  :#
Ik heb een probleem met het ding. Ga even een nieuw topic hierover openen, kunnen mensen meedenken.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

prutsky

Citaat van: KlapJoeri op juni 29, 2015, 09:54:08 PM
Weet niet of deze hier pas al langs gekomen was, maar dit is verplichtte kost voor ons aanhangertrekkers :)
Het wordt vooral interessant vanaf 4.08min. Blijven kijken tot het eind voor de praktijkvoorbeelden

https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0


(nb; gekopieerd van de AK facebook)

Er wordt in dit filmpje gesproken over een "imitatie staalkabels". Hoe herken je deze slechte producten???

Ik heb een reserve losbreekkabel gekocht (de mijne heeft een keer over de grond gesleept en de mantel is doorgesleten) welke afgezien van de kleur erg veel op de imitatie versie in de film lijkt (ook met een ring).

Het gaat om deze.

Kan ik deze nu wel of beter van niet gebruiken?

michelheemskerk

Citaat van: prutsky op juni 13, 2017, 04:08:34 PM
Er wordt in dit filmpje gesproken over een "imitatie staalkabels". Hoe herken je deze slechte producten???

Ik heb een reserve losbreekkabel gekocht (de mijne heeft een keer over de grond gesleept en de mantel is doorgesleten) welke afgezien van de kleur erg veel op de imitatie versie in de film lijkt (ook met een ring).

Het gaat om deze.

Kan ik deze nu wel of beter van niet gebruiken?

Als je het niet vertrouwd: vervangen! Dat zijn de kosten niet!

Blackraven

Originele Alko kabels hebben volgens mij een 'A' ingeslagen op de koperkleurige taluritklem.

KenJo

Er is (helaas) geen norm in dit soort materiaal. Dus in hoevere iets goed of niet goed is zal altijd de vraag zijn. Maar zolang het geen in elkaar DHZ-geknutseld kabeltje is kan je er van uit gaan dat het goed is.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

sanderv

Citaat van: KenJo op juli 04, 2015, 09:33:08 PM


Maar een dubbele slag om de trekhaak en dan zoals dit, mag NIET:


En dat is het kromme van de nederlandse wet, want dit is het enige wat werkt. Maar is hetzelfde als je geen losbreekreminrichting hebt, maar een stalen hulpkoppeling. Als je die hebt, maar hem vergeet aan te haken krijg je een bon. Knip je hem af, is er niets aan de hand. Kortom, hulpkoppelingen kun je beter helemaal verwijderen. Verkeersveiligheid is er niet bij gebaat, maar het voorkomt een bon bij geen of onjuist gebruik.

meeder

De hulpkoppeling bij ongeremde aanhangers is tegenwoordig gewoon weer verplicht. Was even niet zo maar dat is vrij snel weer teruggedraaid

sanderv

Citaat van: meeder op juni 14, 2017, 06:22:52 AM
De hulpkoppeling bij ongeremde aanhangers is tegenwoordig gewoon weer verplicht. Was even niet zo maar dat is vrij snel weer teruggedraaid

Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.

meeder

Citaat van: sanderv op juni 14, 2017, 07:41:10 AM
Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.
Volgens artikel 5.13.66 van de Regeling Voertuigen moeten ongeremde aanhangers met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg voorzien zijn van een hulpkoppeling.

Frankie

Citaat van: sanderv op juni 14, 2017, 07:41:10 AM
Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.
Wat is jouw definitie van "publiceren"? Wil je het in je mailbox hebben?  :H

Het is zoals je zegt een resultaat van die wetgeving. De Europese wetgeving zelf schrijft het namelijk niet expliciet voor.

Eur-lex:

5.2.2.9.   De remsystemen moeten zodanig zijn dat de bewegende aanhangwagen bij ontkoppeling automatisch tot stilstand wordt gebracht. Dit voorschrift geldt echter niet voor aanhangwagens met een maximummassa tot 1,5 ton, mits zij naast de koppelinrichting zijn uitgerust met een hulpkoppeling (ketting, kabel e.d.) die, mocht de hoofdkoppeling losraken, voorkomt dat de dissel de grond raakt en die nog enige besturing van de aanhangwagen mogelijk maakt.


Zoals zo vaak is het dus niet de Europese wetgeving waartegen geageerd moet worden, maar de aanscherping die Nederland als beste jongetje van de klas graag wil.

Overigens bestond de hulpkoppeling als zodanig al voordat er überhaupt van Europese wetgeving sprake was. En een goede hulpkoppeling is echt geen onding.