Vreemd probleem Aart Kok Kavango

Gestart door KenJo, juli 07, 2015, 05:13:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

KenJo

Ik kom net bij de garage, waar onze klapper staat, vandaan. Zij zijn tot een vreemde conclussie gekomen: De Aart Kok Kavango die wij hebben staat fabrieks-af op verkeerde velgen.

Wat is nou het probleem:

• Al-Ko gebruik een Fiat steek van 4*98
  • de fabrieks-af gemoneteerde velgen hebben opel-steek van 4*100

Het past dus wel, alleen als de 4 bouten tegelijkertijd worden aangedraaid. Kruislings zoals het eigenlijk hoort dan gaat het niet. Daarnaast is de sluiting door de zelfborgende bouten ook niet juist omdat ze maar voor de helft tegen de velg drukken.

Wat vinden jullie? Is dit veilig en had dit zo geleverd mogen worden door Aart Kok óf is dit onveilig en moet ik de boel (zo vlak voor de vakantie  ::)  ) gaan verwisselen?
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Eelco2

Ik zou wisselen. Je kunt wachten tot een wiel een keer los gaat zitten bij een slechte passing. Een gewaarschuwd mens...
:-)

bensi

Ik zou ze inderdaad (laten) wisselen door de dealer die de fout heeft gemaakt, erg slordig.
Veiligheid voor alles  :J
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

KenJo

Ik ga morgen ook contact opnemen met Aart Kok. Het meest zorgwekkende is dat de velgen standaard geleverd zijn door AK en er dus waarschijnlijk tientallen in Nederland rondrijden.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theu

Ook ik zeg wisselen. En een doos gebak voor je garage!

Frankie

Ik zou zeggen: contact opnemen met Aart Kok, het probleem en de bevindingen van de garage voorleggen, de reactie van Aart Kok afwachten en daarna pas de volgende stap zetten. Die stap zou in principe kunnen zijn: Aart Kok wisselt kostenloos. Ik zeg niet dat dat gebeurt (hoewel ik het wel voordehand vind liggen) maar de volgorde is n.m.m. de juiste. Voor je zelf ook maar iets doet: eerst terug naar de leverancier.

Jerome

Nu hebben wij geen Kavango, maar een Livingstone, het onderstel daarvan is een Knott en geen Al-Ko. Nu weet ik niet welke steek maat een Knott heeft. Mogelijk dat daar de verwisseling zit.
Maar zeker niet mee door rijden. En als leverancier moet je dat ook niet willen, denk ik zo.
Heb je al naar je reserve wiel gekeken? Is dit de zelfde velg?

herrwillem

Citaat van: Jerome op juli 07, 2015, 07:52:18 PM
Nu hebben wij geen Kavango, maar een Livingstone, het onderstel daarvan is een Knott en geen Al-Ko. Nu weet ik niet welke steek maat een Knott heeft. Mogelijk dat daar de verwisseling zit.
Maar zeker niet mee door rijden. En als leverancier moet je dat ook niet willen, denk ik zo.
Heb je al naar je reserve wiel gekeken? Is dit de zelfde velg?
Knott heeft 4 * 100
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

Maar alko ook volgens mij

Zijn wel de specs van een ongeremde

KenJo

Ik heb het echt met mijn eigen ogen gezien én geprobeerd én we hebben de boel opgemeten. Het is echt een steek van 98 en als ik " google" op Al-Ko steek 98 dan krijg ik daar ook bijvoorbeeld AL-KO remtrommel 606 260 steek 98x4/M12X1,5 uit. Dus ze bestaan!

Ik snap er ook helemaal niks van dat een fabrikant en Aart Kok in het bijzonder, deze fout maakt. En ik heb in de afgelopen jaren meer Kavango's gezien met deze LM-velgen dus ik ben niet de enige....

Maar ik zie wel dat het goedkper is om de as te vervangen in plaats van de lichtmetalen velgen  ::)

we klappen wat af!

herrwillem

Je kan schuifbouten gebruiken

herrwillem

KenJo

Citaat van: herrwillem op juli 07, 2015, 09:05:52 PM
https://www.online-velgen.nl/technische-informatie/schuifbouten-schuifmoeren/

Goeie tip! Dank je wel  WW WW WW Vlakbij de garage waar de klapper nu staat zit een Brezan, wellicht heeft die ze. Dat scheelt een hoop geld zo vlak voor de vakantie en kunnen we de reactie van Aart Kok afwachten

we klappen wat af!

Theun1957

Volgens mij heeft de Kavango een Knott as en geen Alko.

chrishoek

Onze Kariba had ook een Knott onderstel volgens mij heeft een Kavango hetzelfde onderstel.