Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Garantievoorwaarden  (gelezen 2830 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Garantievoorwaarden
« Gepost op: oktober 18, 2015, 01:37:09 pm »

Ik ben benieuwd naar de garantie betreffende een nieuw aangeschafte Aart Kok vouwwagen. Aart Kok vermeld op hun website dit:

Zes jaar garantie bij Aart Kok Adventure
Wanneer u nu bij Aart Kok Adventure in Heemstede of Roden een nieuwe tenttrailer koopt, bent u verzekerd van onbezorgd vakantieplezier. Ga eens per jaar langs bij één van de vijf erkende Service Centra van Aart Kok Adventure voor een BOVAG controlebeurt en krijg daar 6 jaar garantie voor terug. Geldig bij aanschaf na 01-01-2015


Bij de Service Centra van AK, kost een servicebeurt € 125,- (!) * 5 jaar = uiteindelijk 625 euro aan onderhoud van een nieuwe vouwwagen. De garantie wordt op deze manier wel erg duur betaald.

Laten we wel wezen, de vouwwagen heeft weinig te lijden. Heen en terug naar zuid Frankrijk, mogelijk nog een keertje meivakantie in NL en de rest van het jaar in de stalling. Mag je blij zijn als er 3500km per jaar mee wordt gereden. Moet je dan écht al dat jaarlijkse onderhoud gaan uitvoeren.

Ik ben benieuwd wie, met een nieuwe Aart Kok, dit onderhoud laat uitvoeren.  En als je dit onderhoud niet laat uitvoeren, heb je dan maar 1 jaar garantie??? 

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 872
  • Merk: kampeermiddel : vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Garantievoorwaarden
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2015, 01:54:37 pm »

Al die garantiebepalingen zijn de grootste onzin. Je hebt altijd recht op de wettelijke garantie. Dit houdt in dat je er van uit mag gaan dat materialen een bepaalde periode zonder problemen meegaan. Als er binnen die tijd problemen ontstaan is de leverancier verplicht dit te herstellen. Wel mag de leverancier na verloop van tijd enige kosten in rekening brengen voor de vervanging van oud voor nieuw. In mijn ogen mag je er van uitgaan dat een klapper meer dan 6 jaar meegaat, dus heb je m.i. al recht op zes jaar garantie.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Garantievoorwaarden
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2015, 01:58:42 pm »

Ik laat dat onderhoud daar niet uitvoeren en zeker niet jaarlijks. Het hele garantieverhaal wordt feitelijk in de wet geregeld via het consumentenrecht.

Garantie heb je natuurlijk nooit op zaken die het gevolg zijn van slijtage of misbruik. Garantie geldt in de praktijk voor fabrieks- (zeg: constructie-) of ontwerpfouten.  En onderhoud heeft daar hoegenaamd geen invloed op.

Wettelijk gezien is een garantietermijn van slechts één jaar niet houdbaar. De wet spreekt (zo even uit mijn hoofd) volgens mij van een redelijke termijn waarbij de redelijkheid van het product afhankelijk is. Een televisie of een ijskast mogen het binnen twee, drie jaar echt niet begeven. Een vouwwagen ook niet.

Een garantietermijn van zes jaar is vervolgens weer niet redelijk of zinvol, omdat wat er dan nog naar boven komt in 99% van de gevallen het gevolg is van slijtage door gebruik, wat weer niet onder garantie valt.

Eigenlijk koop je met dat onderhoud een verlengde garantietermijn waarvan je zeker weet dat de eerste 2, 3 jaar al door de wet gedekt zijn. Vervelende daarvan is dat je als je die 6 jarige termijn niet hebt en je na 2 jaar met een gebrek aankomt, je in feite een conflict hebt.
Mijn indruk is dat als er sprake is van echt evidente zaken, dat zelden echt een probleem is. Maar dat het gezeur kan opleveren is aan het 'steek' probleem (velgen) dat hier gemeld is, wel duidelijk. Kennelijk dus zelfs binnen de garantietermijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2015, 02:00:18 pm door Frankie »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Garantievoorwaarden
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2015, 08:38:54 pm »

@frankie je hebt een goed punt hoor, alleen ben ik bang dat AK zich daar weinig van aantrekt. Wat dat betreft ligt het consumentenrecht en het "aart kok recht" behoorlijk uit elkaar.

Weet iemand wat de garantievoorwaarden van AK zijn / heeft ze in zijn bezit?
Zelfs na veel zoeken krijg ik deze niet boven water. Ben wel benieuwd wat daar allemaal in staat.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Garantievoorwaarden
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2015, 08:53:51 pm »



@frankie je hebt een goed punt hoor, alleen ben ik bang dat AK zich daar weinig van aantrekt. Wat dat betreft ligt het consumentenrecht en het "aart kok recht" behoorlijk uit elkaar.
Dat kan ik niet beoordelen. Met betrekking tot het bekende keukenprobleem met het uitzettende beukenhout (ontwerpfout) en een probleem met popnagels (productiefout, afgelopen jaar hier gemeld) heeft AK zich voor zover ik kan nagaan ruimhartig opgesteld.

Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.256
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Garantievoorwaarden
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2015, 09:43:41 pm »

Aart Kok heeft kennelijk zoveel vertrouwen in hun product (terecht denk ik) dat ze 6 jaar garantie op papier willen zetten mits de trailer goed wordt onderhouden.
Op deze manier weten ze zeker dat de trailer goed wordt onderhouden EN ze verdienen er een leuk centje mee. Vanuit Aart Kok volgens mij slim.

Iedereen wil die 6 jaar garantie eigenlijk wel op papier hebben natuurlijk.... 
Als je dat niet hebt en er na 5 jaar iets aan je trailer mankeert wat door een fabrieksfout komt, kun je wellicht in je recht staan dat je het kosteloos verholpen wilt hebben - maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas soms verschillende dingen.

Indien "normale"  slijtage in die 6 jaar ook onder deze garantie valt kan het misschien toch leuk zijn, maar als dit niet zo is.......
En dan ook nog, valt alleen materiaal onder die uitgebreide garantie of ook arbeidsloon?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal