waar op letten bij tweedehands.

Gestart door linda75, februari 12, 2016, 10:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

linda75

Vandaag hebben we een behoorlijk rondje nederland gehad en hebben we holtkamper cocoon en de trigano alpha bekeken. beide mooie wagens en de eerste had onze voorkeur maar ligt echter nieuw echt ver boven ons budget. Op de terugreis stuit mijn oog op een tweedehands livingstone uit 2011 op mp. aangezien we deze wagen afgelopen week al bij aart kok hadden bekeken in heemsted en we ook erg gek waren van deze tent hebben we deze mensen meteen benaderd (aangezien vorige week een prachtige livingstone binnen een halve dag zowat verkocht was) en na wat heen en weer gemail hebben we afgesproken dat we volgende week zaterdag de wagen gaan bekijken. Hebben jullie tips waar ik op moet letten?
De ritsen uiteraard en het doek. ik lees dat voorheen beukenhout in de keuken werd gebruikt wat voor ontwrichting van het metaal kon leiden.. dus daar moeten we goed naar kijken. banden. ( al ga ik ervan uit dat wij nieuwe eronder gaan zetten na 5 jaar gebruik en ivm tempo 100 keuring) gebogen stokken... en verder??? zijn er veel gebreken bij de livingstones uit 2011 ooit geweest??? de prijs vinden we reeel.

sanneman

Denk dat je de belangrijke punten wel te pakken hebt om op te letten. Wat de specifieke dingen zijn voor de Livingstone durf ik niet te zeggen, maar dat weten anderen vast wel!

nikkel1964

Als je een CC buiten beschouwing laat vanwege de lage instap (waar ik me met mijn 1.93m en > 120kg niets bij voor kan stellen trouwens, maar ieder z'n ding ;-) ) mag je daar bij een Livingstone ook wel even op letten. Volgens mij is de deur naar de binnentent ook laag.

linda75

We hebben de livingstone  al in het echt gezien maar de sta hoogte  daar in slaapcabinegedeelte ervaart mijn man hoger als de ccc. Ik meet 164 en heb nergens last van naar goed mijn wederhelft was meer gecharmeerd vd aart kok. De trigano was ook hoger dan de ccc en de holtkamper ook maar die laatste viel echt ver buiten ons bud get maar is zeker een prachtige wagen. We hadden dus drie..Eigenlijk twee vootkeuren en liepen we tegen een mooie tweedehands aan.. met alles erop wat wij willen en binnen ons budget dus hebben we de keuze gemaakt om die te Gaan bekijken... zodoende mijn vraag waar opnde letten

Frankie

Het keukenblad is volgens mij zo'n beetje het enige puntje geweest. Let er goed op dat bij de eiken bladen het probleem wel grotendeels opgelost is, maar dat in die gevallen waarin het eigen blad te strak in het frame zit, er nog steeds de mogelijkheid is dat het frame ietsje wijkt door uitzetten van het blad.
Let erop dat de latten van de lattenboden allebei nog gebogen zijn. Bij ons zijn die latten aan mijn kant (zeg maar: de 'zware' kant) wat vlakker geworden dan aan de kant waar mijn vrouw slaapt.
Verder zijn er voor zover mij bekend geen structurele problemen met de Livingstone. Wij gaan nu ons zesde jaar in met de wagen (model 2011) en hebben nog geen dramatische zaken meegemaakt.
Laat je niet van de wijs brengen door eventueel niet helemaal mooi ten opzichte van elkaar staande deurtjes want die zijn goed nastelbaar.
Kijk wel even of de keukenbak volledig onbeschadigd is en de grote groene klep van de keuken goed sluit en niet zwaar 'aanloopt' bij het sluiten. Als dat wel het geval is kan dat bijvoorbeeld het gevolg zijn van een tik tegen een boom(stronk) bij het achteruit rijden.

Jerome

Ik sluit me in grote lijnen aan bij Frankie.
Alleen het stukje van de lattenbodem herken ik niet, maar misschien zijn wij wat aan de lichte kant, zeg maar ...

De Aart Kok wagens zijn degelijk gemaakt. Het kan allemaal wel wat hebben. En mocht het dan tocht ergens een keer stuk gaan is het goed reparabel.

Wij kijken met genoegen uit naar ons 5e seizoen!

linda75

bedankt voor de antwoorden. de wagen die wij gaan bekijken komt uit 2011 en is vorig seizoen niet gebruikt dus 4 x mee gekampeerd. de keuken heeft in het eerste jaar al de problemen gehad met het werkblad en is destijds netjes onder garantie verholpen en daarna niet meer voorgekomen. de eigenaar is erg open en eerlijk op mijn vragen. we gaan as zaterdag kijken en ben heel benieuwd hoe hij eruit zal zien. Ik had al bij aart kok geinformeerd of er evt een expandable op deze wagen kan maar dat is helaas niet mogelijk dus hier zouden we, indien we geen genoeg ruimte mochten hebben, zelf wat aan kunnen doen. Ik hou jullie op de hoogte. wie weet hebben we vanaf volgende week zaterdag ook een klapkar 8)

Frankie

Dat klopt. De expandable die verkocht wordt heeft een ander merk (en dus niet compatible type) rits. Er is op het forum iemand die zelf een expandable gemaakt heeft op basis van een strook bisonyl en de pees plus rits van de wagen zelf.

Jerome

linda75

top!! mocht het wat worden zaterdag ga ik de aart kok forum berichten eens goed nalezen en vind ik ws een hoop nuttige info voor het zelf maken van handige dingetjes. :#

linda75

We hebben hem  :> Zijn er erg blij mee. De eigenaar heeft de wagen uitgebreidt aan ons laten zien. helaas door het weer konden we hem niet helemaal opzetten maar in een grote schuur hebben we hem helemaal opgehad en hebben we alle doekstukken en tentstokken, scharnierpunten etcetc grondig kunnen bekijken. De eigenaar liet ons keurig weten waar hij een reparatie had laten verrichten. We hebben net de wagen mee naar huis genomen en staat nu in de garage en mijn man is al aan het knutselen. kijken voor een extra plankje in een keukenkastje en de maten opmeten voor een knop op de dissel voorde twinyload etcetc.
Er is alleen een klein stukje doek waar een vlek in heeft gezeten te grootte van 10 x 10 cm die ze hebben proberen eruit te krijgen maar dit is niet gelukt. door het schoonmaken is daar de tentdoek wel wat lichter en we willen hier graag iets op verzinnen. mogelijk heeft iemand een idee? we waren al bij aart kok in roden langsgereden of die misschien een embleem hadden van hun merk die we erop konden laten stikken maar dat hadden ze niet. Het zit laag en aan de achterkant dus zal niet heel erg opvallen maar ja je kent het he.. als je hem net hebt ben je kritisch :). Ondanks deze vlek konden we de wagen niet laten staan en hebben we hem dus meegenomen.. en wat ligt hij stabiel achter de wagen!!! op de afsluitdijk met behoorlijke wind en regen merkten we amper dat er wat achter hing... zelfs even stiekum het gaspedaal ingetrapt maar 120 km was geen enkel probeem :X wat een heerlijkheid tov de slingerende caravan :P.. nu dus lekker genieten en de wagen verder naar ons smaak pimpen.

olaf

Proficiat met jullie aanwinst en veel plezier met het klappen
The need for the many outweigh the needs of the few

Jerome

Gefeliciteerd!
Jammer van het slechte weer vandaag. Wanneer gaat het eerste echte klap moment worden?

Frankie

Gefeliciteerd! Altijd leuk om een bericht van een nieuwe blije eigenaar te zien. Zeker als dat een Livingstone betreft. :D

sanneman

Gefeliciteerd! Veel plezier met pimpen :-)