10inch concorde 1992

Gestart door sgrooten, mei 18, 2016, 01:38:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sgrooten

Ik heb een camplet concorde uit 1992.
Voor ons de perfecte vouwwagen
Echter de banden zijn van 2005 deze xijn dus aan vervanging toe.
Ik vind hier op het forum niet het 100% antwoord dat hier 10inch onder kan.. volgens bravo vouwwagens en vw centrum noordbargum kan het niet.. wat bij hun wel kan is 8inch banden kopen voor een onredelijk bedrag.
Wie kan mij de doorslag geven?

Alvast bedankt

Kookaburra

Informeer eens bij een boottrailerhandelaar.
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

sgrooten

Zal een boottrailerhandelaar weten of het onder dit type camplet past?

Kookaburra

#3
Niet zo aardig
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

sgrooten

Bedankt voor de tip.

Iemand die een doorslaggevend antwoord heeft?

Theu

#5
Ik weet niet hoeveel ruimte er nog is in de wielkast. Ik heb recentelijke bij een Alpen Kreuzer de overstap van 12" naar 13" gemaakt.
Je kan het uitrekenen stel je wilt 10" daar moet dan nog de hoogte van de band bij om het passend te houden in de wielkast. De hoogte is het tweede getal op een band. Bv 155/50-10. (Even een verzonnen maat) In dit geval is de hoogte 50%van de breedte 155mm. Dat tel je op bij de diameter 10" =25,4cm + 2x 77,5 mm =409mm
Tenminste als ik het goed doe. Daarnaast moet je rekening houden met de breedte. En om het nog lastiger te maken met de ET waarde van de velg. De ET waarde vertelt hoeveel het hart van de velg uit het midden staat waardoor de velg meer of minder naar het midden van de betreffende as komt.

Mathieu76

http://www.aanhangwagendirect.nl/banden-en-velgen/losse-banden/

is dit niet wat? dan nog een garage zoeken om ze te laten vervangen...

Froessen

Wat breedte van de wielkast zou het gewoon moeten passen. Mijn camp-let is van 1997 en stond ook op 8 inch. Enige wat ik tegen kwam is dat mijn as door de jaren heen iets in is gezakt. tijdens het plaatsen liepen de wielen klem en heb ik de hele wagenbak wat moeten verhogen door een paar stalen strippen tussen chassis en as te zetten. Voor het mooie moet hij totaal een 2 tot 3cm omhoog maar met de 1cm die ik er toen tussen heb gezet probleemloos naar Frankrijk en terug. banden van de auto werden warmer dan van de vouwwagen  :+ Klein extra nadeel van naar 10 inch gaan, je hebt 3 complete wielen nodig en je moet de reservewielkorf aanpassen.

Andere optie, gewoon zelf ergens twee 8 inch banden met velg bestellen en die er zelf onder schroeven.


sanderv

En ik zou ook niet zo maar andere banden op velgen kopen. Camplet gebruikt velgen met een negatieve ET waarde, de staan dus vrij ver naar buiten. ET 0 past nog, dat heb ik vorig jaar geprobeerd op een Camplet die af fabriek op 10 inch staat. Maar eigenlijk zou je er even een reservewieltje onder moeten zetten om zeker te weten of het past. Ik weet niet waar je in de buurt woont?

sgrooten

Ik woon in Drenthe mijn zwager staat op het punt 1 te kopen van 2002 dus met 10 inch.. als hij hem heeft zal ik zijn reservewiel eens passen..
Het reservewiel mag van mij 8inch blijven, het kan denk ik niet veel kwaad als die wat kleiner is enige is dat ke tijdens je vakantie bij lek rijden een bandenboer moet opzoeken..
Ik zal eens kijken naar banden met velg en et 0 of negatief!
@froessen die stripen is dat makkelijk te doen?

Froessen

Makkelijktste is een stuk kokerprofiel van 20x40 of 30x40. 20 cm lang. Twee gaten er in en een paar langere bouten. Aan 1 kant de bouten losmaken die as en chassis aan elkaar zetten. Krik onder de bak en omhoog. Vulstuk er tussen, langere bouten er in, vastzetten en de andere kant doen. Ik heb toen strippen gebruikt omdat ik dat had liggen en ik er 4 dagen voor de vakantie achterkwam dat mijn as wat ingezakt is. Ik ging er vanuit dat alles gelijk zou passen, niet dus.

Denk trouwens goed na of je met een 8 inch reservewiel op stap wil, heb er een foto bijgedaan voor het maatverschil  :+

Froessen

Citaat van: sanderv op mei 19, 2016, 12:16:20 AM
En ik zou ook niet zo maar andere banden op velgen kopen. Camplet gebruikt velgen met een negatieve ET waarde, de staan dus vrij ver naar buiten. ET 0 past nog, dat heb ik vorig jaar geprobeerd op een Camplet die af fabriek op 10 inch staat.
Ik was benieuwd dus vandaag 1 van mijn oude 8 inch velgen gepakt, et0! Zijn de originele velgen uit 1998, banden volgens mij ook  :+

sgrooten

Vandaag de banden van mijn zwager gepast. 10 inch past op de concorde.
Echter houd ik 3 cm over en zal hij met inveren de bovenkant raken.
Contact grhad met een bandenleverancier in assen. Deze had een 8inch band liggen met velg voor 75€ per stuk.
Ik heb hem het bovenstaande vraagstuk voorgelegd.
Hij adviseerde om gewoon 8 inch zoals ooit bedoeld door de fabrikant.
10 inch met velg lag kwa prijs hetzelfde
de loadindex en de maximale snelheid is van alle banden van deze maat hetzelfde 130kmh.. dus 8 of 10 inch maakt daarin niks uit.
Dus nou mijn vraag waarom zou ik 10inch nemen?


Voor

sanderv

Citaat van: sgrooten op juni 03, 2016, 05:46:33 PM
Vandaag de banden van mijn zwager gepast. 10 inch past op de concorde.
Echter houd ik 3 cm over en zal hij met inveren de bovenkant raken.
Contact grhad met een bandenleverancier in assen. Deze had een 8inch band liggen met velg voor 75€ per stuk.
Ik heb hem het bovenstaande vraagstuk voorgelegd.
Hij adviseerde om gewoon 8 inch zoals ooit bedoeld door de fabrikant.
10 inch met velg lag kwa prijs hetzelfde
de loadindex en de maximale snelheid is van alle banden van deze maat hetzelfde 130kmh.. dus 8 of 10 inch maakt daarin niks uit.
Dus nou mijn vraag waarom zou ik 10inch nemen?


Ik vind het grootste voordeel dat er voor 10 inch wel al "fatsoenlijke" autobanden te krijgen zijn van bekende merken en in radiaal constructie. Ik heb bv Falken banden met een snelheidscodering tot 180 km/h. Dan zit het niet allemaal zo in de marge en minimaal 140 km/h is ook nodig voor de tempo 100 keuring. Daarnaast zijn 10 inchers doorgaans overal wel te krijgen, al dan niet na een dag levertijd. Bij 8 inchers zou ik dat niet weten. En last but not least staat onze vouwwagen daardoor weer wat hoger van de grond. Aangezien we niet altijd over gebaande paden gaan, vind ik dat wel een voordeel.