Let op voor Luik!

Gestart door eriktiel, juli 05, 2016, 02:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulvh

Als ik de borden goed lees mag je niet met een voertuig zwaarder dan 3,5ton of hoger dan 3mtr of breder dan 2mtr. daar langs.

Theu

#16
En op het andere bord staat "deviation" en dan staat er een afbeelding bij van een auto met een caravan. Met andere woorden auto's met een aanhanger mogen daar niet invoegen/rechts af. Je voegt daar nl links in. De andere beperkingen zijn voor kleine vrachtwagens en grote bestelbusjes.
Je kunt toch niet verwachten dat ze voor ieder type aanhanger een aparte afbeelding plaatsen? Dan word het nog onoverzichtelijker! Ze hebben daar echt wel een reden voor. En meestal heeft dat te maken met veiligheid.
En dan ben je 20 minuten langer onderweg? Iedereen heeft het over als de klappert erachter hangt heb ik vakantie. Maar een hoop drukte over een klein stukje omrijden want dat scheelt 20 minuten zuivere biertijd. Nogmaals het is voor je eigen en andere hun veiligheid niet om je te pesten!

DrLivingstone

#17
Het blijft in België onduidelijk voor wie wat nu geldt. Zelfde discussie (was) wel of niet door Luik. Die is opgehelderd.

Mee eens dat je dit onmogelijk voor elke combinatie op het bord kan plaatsen. Toch ben ik van mening dat hier heel bewust over caravans wordt gesproken. Het symbool is een caravan en ook de ANWB heeft het  heel specifiek over caravans en niet over aanhangers / vouwwagens. Je hebt namelijk ook een verbodsbord voor aanhangers, dat zou dan veel duidelijker zijn.

De maximale hoogte, breedte en gewicht die er worden vermeldt zijn voor ons met klapkar geen beperking. Dus mijns inziens zou het wel mogen..

Eens kijken waar ik dit opgehelderd zou kunnen krijgen..

FriedelP

Theu, de borden met de aanduiding zijn gewoon wegwijzers en wegwijzers wijzen een richting aan, hebben geen enkel verplichtend karakter in verkeersboek.

De borden rechts zijn verbodsborden en geven dus aan wie in die richting niet in mag.

Kortom, de interpretatie van Paulvh is de correcte interpretatie.

De weg is er smaller, in hoogte is het beperkt en men gaat zware voertuigen beperken omdat het verkeer er anders nog meer gaat vertragen bij het afremmen en terug optrekken. Dat is de reden dat men die keuzes daar maakt. Heeft dus zeker te maken met veiligheid. Een snelheidsbeperking zal er zeker ook zijn. Maar het is hier duidelijk dat vouwwagens geen probleem zijn. Deze kunnen veelal nog vlot genoeg zijn in het verkeer, en zijn zeker niet te hoog en te breed om daar te passeren, anders moet je alle autoverkeer er tegen houden.

Het is zeker zo dat verkeersregels en vooral de borden in België niet altijd duidelijk zijn. Echter hier lijkt het heel duidelijk. De borden rechtdoor verplichten tot niets, en geven alleen informatie hoe men kan rijden, de borden rechts geven aan wie er niet in mag.

eriktiel

Ik zeg gewoon de omleiding volgen..die paar minuten op de vele uren die nog komen maken ook niet uit dan..
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

dickp

Wij zijn van plan om via Antwerpen en Brussel te rijden en bij Arlon de weg naar Longwy te nemen. Daarna via de A30 weer de A31 op, net ten zuiden van Thionville.
Hiermee ontwijken we zowel Maastricht als Luik.
Heeft iemand ervaring met deze route? En zijn er dingen waar we specifiek rekening mee moeten houden?

Verstuurd met Tapatalk

FriedelP

Brussel Aarlen zijn er eveneens wegwerkzaamheden, maar ik denk, zeker in het weekend, dat daar de fille impact veel kleiner zal zijn dan bij de werken in Luik.

eriktiel

Antwerpen..Brussel...Arlon...is opzicht makkelijke route als je maar voor de spits bij Antwerpen weg bent..de ring kan funest zijn...vanaf brussel naar Luxemburg is wel een flinke en lange weg omhoog. Maar goed te doen. Terug van Luxemburg naar Brussel hoef je hele stukken geen gas te geven..alsmaar omlaag...
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

dickp

Klinkt goed! Gaan we gewoon lekker vroeg weg.
Geldt die omleiding bij Luik ook voor de terugweg, of alleen heen?

Erlief

Dit jaar al meerdere malen die route gereden. steeds was de afrit op de brug weer net even anders. En de ene keer was ik wel op tijd rechts, de andere keer net niet.... Stukje doorrijden, keren en vanaf de andere kant gaat het prima. Ik betwijfel of het 15 minuten extra kostte. Scheelde een hoop gedoe in de kleine ruimte, want man wat is dat smal daar.

Koenta_kinte

We twijfelen nog even hoe we het precies gaan doen, maar ik denk dat wij en Maastricht en Luik gaan mijden. Heenweg naar Frankrijk is dat iets om, terug komen we uit het oosten van Luxemburg, dus waarschijnlijk wordt het dan Duitsland. Wij komen al uit het zuiden van het land, dus om gaan rijden via Brussel is voor ons wel heel erg ehh om  :P

Paulvh

Citaat van: Koenta_kinte op juli 08, 2016, 03:26:10 PM
We twijfelen nog even hoe we het precies gaan doen, maar ik denk dat wij en Maastricht en Luik gaan mijden. Heenweg naar Frankrijk is dat iets om, terug komen we uit het oosten van Luxemburg, dus waarschijnlijk wordt het dan Duitsland. Wij komen al uit het zuiden van het land, dus om gaan rijden via Brussel is voor ons wel heel erg ehh om  :P
Misschien Eindhoven, Hasselt een optie?. Je komt dan op de ring rond Luik uit en vervolgt weer de normale route.

Koenta_kinte

Ja via Hasselt of eerst de a2 op richting Heerlen en dan stukje a76 via of Aken of Genk. We vertrekken op een zondagochtend dus ik verwacht niet veel drukte, maar toch.

prutsky

Citaat van: DrLivingstone op juli 07, 2016, 09:32:13 PM
Bij de ANWB staat dit:

Dus als ik het goed begrijp, mag je de smalle afrit bij de invoegstrook bij knooppunt Cheratte met caravan niet gebruiken.
Je moet dan eerst de E40 richting Aken een klein stukje volgen.
Vervolgens bij het eerste Shell station (Aire de Tignée, afrit 36-bis) kun je keren om zo via de andere kant van de snelweg E40 alsnog de brug over de Maas te nemen. Kaartje ANWB: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif

Zie ik op Google maps niet een afslag (bij Blegny) nog net voor deze Shell/Aire? Dat is toch ook mogelijk?

boswachter

ik rij die 12 kilometer wel om (bij venlo duitsland in, en dan vanaf de andere kant komen, dan kan ik Luik helemaal ontwijken, en Maastricht ook)