Achterkant vouwwagen zien in spiegels

Gestart door walter-, juli 16, 2016, 09:18:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Chrisje op juli 16, 2016, 03:46:57 PM
Dat hebben alle vouwwagens, dat is verplicht.

Is dat zo? Volgens mij zitten deze niet op onze RM.

ejpwg

Citaat van: elianmars op augustus 18, 2016, 01:13:12 PM
Is dat zo? Volgens mij zitten deze niet op onze RM.

Volgens mij is dat ook pas verplicht vanaf een bepaalde datum
en dan dus voor alles wat er NA die datum is geleverd, ervoor is dus niet verplicht (zelfde als met achteruitrij verlichting)

Daarom kon je op de Kyte voorheen van die "sidebacks" laten plaatsen, nu kan dat niet meer omdat ze dan voor de lampjes komen  :( (is mij verteld)

Paulvh

Citaat van: ejpwg op augustus 18, 2016, 01:43:33 PM
Volgens mij is dat ook pas verplicht vanaf een bepaalde datum
en dan dus voor alles wat er NA die datum is geleverd, ervoor is dus niet verplicht (zelfde als met achteruitrij verlichting)

Daarom kon je op de Kyte voorheen van die "sidebacks" laten plaatsen, nu kan dat niet meer omdat ze dan voor de lampjes komen  :( (is mij verteld)
Qua verlichtingseisen zie http://www.wittesmid.nl/technische_eisen.html
let op sommige eisen zijn zoals bijvoorbeeld achteruitrijlicht van toepassing op aanhangwagens op (nog) op naam gesteld kenteken. Dus voor (het merendeel van) de klappers is dit niet van toepassing.

siempie

Zolang ik vooruit rij en ik zou in de omstandigheid zijn dat ik de vouwwagen niet zie in mijn spiegels heb ik daar geen probleem mee.
In dat geval is mijn auto breder dan de VW en moet ik alleen rekening houden met de lengte van de totale combinatie (dus wat meer ruimte nemen bij invoegen / uitvoegen)

Het wordt anders bij achteruit rijden want daarbij is het wel makkelijk als je voortijdig kunt zien welke kant de combi opgaat (voortijdig als in op tijd genoeg om nog te kunnen reageren met tegenstuur in zijn achteruit zonder weer vooruit te hoeven steken of de familie aanwijzingen op te volgen  ::) ). In dat geval kun je (als je er echt problemen mee hebt en wilt investeren of al zoiets in huis hebt) een action cam bovenop de auto zetten en het live beeld streamen naar je mobiel via wi-fi.

Moet je wel een action cam hebben/kopen met wi-fi live stream en een mobiel + app die dat ondersteund.

Mijn Go-Pro kan dat en mijn telefoon ook.
De achteruit rij camera van de auto (ja die zit er op, Mazda CX5) zit te laag om op tijd te kunnen gokken welke kant de vouwwagen op gaat als ik achteruit rij.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd (met de CX5 en een Aart Kok Livingstone) maar de Go-Pro gaat zowiezo mee op vakantie dus als ik ten einde raad ben zet ik hem op het dak   :#

Mijn ervaring met aanhangers is tot op heden met genoeg zicht op de aanhanger vanuit de zijspiegels.
Inclusief dubbel assers die breder zijn dan het trekkend voertuig zelf. Aanhangers die net zo breed zijn als de trekker volgen zo ongeveer exact wat jij doet met die trekker. Alles smaller is winst, alles breder is een klein beetje anticiperen.

Groeten Simon