Maximaal gewicht 650, hoe zwaar weegt jou beladen klapkar?

Gestart door Hemertje, augustus 01, 2016, 03:36:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sevenup

Citaat van: Ebbingnl op maart 09, 2024, 10:31:55 PM
En niet alle auto's mogen 750kg geremd trekken...

Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.

Ebbingnl

Citaat van: sevenup op maart 11, 2024, 02:38:58 PM
Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.

Een Volkswagen 1303 semi automaat.

poldertoerist

Dat daar een trekgewicht van bekend is... van mijn Fiat 600 is dat niet zo. (Dus hou ik 70% van het eigen gewicht aan)
Adventure Awaits

Ebbingnl

Ga voor de grap maar eens googlen, zijn meer kleine auto's die niet zoveel mogen "meesleuren".

Jer81

Ook de elektrische Golf de ID3 mag het niet trekken.

Drikusniet

Citaat van: LarsNL op maart 10, 2024, 02:47:29 PM
Heb je hem op kenteken laren zetten dan? Zo ja kost dat ik gok dat onze Livingstone eigenlijk ook al snel boven de 750kg gaat met al onze bagage, gasfles, stoelen, tafel, extra luifels etc.
Ja hij staat op kenteken, 100km tüv gekeurd en als extra anti-slinger koppeling (was niet verplicht voor de 100km, maar heerlijk stabiel) tesamen ligt hij achter een Skoda Karoq die 1500 mag trekken.
Zelfs een verkeersdrempel 'glij' je gewoon heel rustig overheen, alsof er geen drempel is

Kuijfjes

Citaat van: sevenup op maart 11, 2024, 02:38:58 PM
Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.
Geremd of ongeremd gewicht?
Wij mogen 2100kg geremd en 750kg ongeremd trekken.

Gezien het feit dat onze vouwwagen geen oplooprem heeft mogen we dus maar 750kg trekken.......of eigenlijk 650kg want dat staat dus op de vouwwagen ;)

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk

2023 - 2024: Jamet Texas, bj. ???? (heel oud)
2024 - heden: Combi-Camp Country, bj. 2013

sanderv

Citaat van: Drikusniet op maart 11, 2024, 08:36:09 PM
Ja hij staat op kenteken, 100km tüv gekeurd en als extra anti-slinger koppeling (was niet verplicht voor de 100km, maar heerlijk stabiel) tesamen ligt hij achter een Skoda Karoq die 1500 mag trekken.
Zelfs een verkeersdrempel 'glij' je gewoon heel rustig overheen, alsof er geen drempel is
Weet je zeker dat je voor de tempo 100 geen antislingerkoppeling nodig hebt? Dat ding is nodig als de trailer beladen meer mag wegen dan 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig. Kenteken loze 750kg aanhangers blijven daar doorgaans ver uit de buurt, maar een aanhanger van 1300 kg is andere koek. Jouw karoq zal leeg rond de 1400.kg zitten, 80% daarvan is 1120 kg en dat is lang geen 1300 kg.

sanderv

Citaat van: Kuijfjes op maart 11, 2024, 08:51:02 PM
Geremd of ongeremd gewicht?
Wij mogen 2100kg geremd en 750kg ongeremd trekken.

Gezien het feit dat onze vouwwagen geen oplooprem heeft mogen we dus maar 750kg trekken.......of eigenlijk 650kg want dat staat dus op de vouwwagen ;)

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Geremd. Volgens mij zijn er überhaupt geen auto's die meer dan 750 kg ongeremd mogen trekken. Wat ook onzinnig zou zijn, aangezien aanhangers boven de 750 kg altijd een eigen (oploop)reminrichting moeten hebben.

Drikusniet

Citaat van: sanderv op maart 11, 2024, 10:32:51 PM
Weet je zeker dat je voor de tempo 100 geen antislingerkoppeling nodig hebt? Dat ding is nodig als de trailer beladen meer mag wegen dan 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig. Kenteken loze 750kg aanhangers blijven daar doorgaans ver uit de buurt, maar een aanhanger van 1300 kg is andere koek. Jouw karoq zal leeg rond de 1400.kg zitten, 80% daarvan is 1120 kg en dat is lang geen 1300 kg.
Als je de vouwwagen als caravan betitelt, dan is het 80%, als je het betitelt als aanhanger, dan is het 110%. En ik denk toch echt dat het geen caravan is:)41].

Maar eerlijk gezegd zou ik niet meer zonder die antislingerkoppeling willen.

sanderv

Ah, zit er verschil tussen een caravan en een aanhanger. Dat wist ik niet. Ik had het getal van 80% in mijn hoofd zitten. Vreemd eigenlijk dat daar een onderscheid in zit. Alsof een paardentrailer makkelijker is dan een caravan

kimopo

Citaat van: sanderv op maart 12, 2024, 09:21:03 PM

Alsof een paardentrailer makkelijker is dan een caravan

Dat denk ik óók niet.

Maar dat kan (off topic) nog gekker... met 'n paard in 'n trailer mag je maar 80 maar, valt 't tijdens de rit dood neer vervoer je "een ding" en mag je 90
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt



sanderv

Dat is inderdaad tamelijk bizar ja  :#
Maar ik ga maar eens een mini weegbrugje in elkaar fabrieken. Ik had ooit een Reich, maar die heeft het niet zo lang volgehouden helaas. Tijd om zelf eens een betere in elkaar te lassen. Kan toch geen kwaad...

Kuijfjes

In het kader van: gissen is missen en meten is weten.
Even naar een weegbrug gereden (kosten: 6 euro) met een redelijk beladen vouwwagen en één skibox erop.
Uitkomst: 570 kg ,dus nog 80kg marge (Jamet mag 650kg hebben).

Toch maar besloten om maar met één skibox op de vouwwagen te gaan rijden en de andere op de auto.
Lijkt mij ook beter voor de Imperial die bij de vouwwagen hoort.

Met twee skiboxen erop vond ik het Imperial toch teveel bewegen (heen en weer swiepen).



Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
2023 - 2024: Jamet Texas, bj. ???? (heel oud)
2024 - heden: Combi-Camp Country, bj. 2013

martjeklap

Daar ij IJsselstein  hebben wij onze vouwwagen ook laten wegen.