Corsica

Gestart door DrLivingstone, augustus 22, 2016, 09:45:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

bert m

Dit jaar (2012) was de planning om onze zomervakantie op Corsica door te brengen.

Heenreis via Livorno naar Bastia en terugreis van Bastia naar Savona was het plan. Beide met de nachtboot en hut aan boord. Want dan kom je 's morgens uitgerust aan en kun je makkelijk op de dag verder, richting bestemming.
Sta je op de heenreis na een paar uur wachten in de brandende zon eenmaal klaar om aan boord van de ferry te gaan....Wordt mij door iets in uniform  in Koeterwaals Engels medegedeeld:
"Meneer u heeft een ticket voor een classificatie A auto"
"Ja. Nou en?"
"Uw auto is een classificatie B auto, want hij is langer dan 4 meter"
"Nee hoor"
"Ja hoor!"
"Ik dacht toch van niet"
"En ik weet dat het wel zo is. Uw type auto is namelijk 4.87m. U moet uw ticket omboeken bij de balie in het kantoor"
"Nu ??"
"JA NU, EN WEL METEEN PRONTO! En vergeet niet om het ook om te laten boeken voor de terugreis"

Meewarige blikken van de mensen om mij heen. "Tsjonge, jonge wat een stumper" las ik in hun ogen en vele minzame glimlachjes waren mijn deel. Bij de balie aangekomen leg ik mijn probleem in mijn beste Frans uit aan een vriendelijke jongedame die nagenoeg alleen Italiaans sprak en de Franse taal even 'goed' als ik, maar in een totaal ander dialect beheerste. Wat probeert ze me nu weer duidelijk te maken? Engelse woorden waren haar totaal vreemd. We begrepen elkaar gewoonweg niet, hoe dat we samen ons best ook deden.
Dus in een mengelmoes van talen die in de gehele Europese Unie gangbaar zijn gingen mijn besprekingen met haar door, ook duidingen met handgebaren en gezichtsuitdrukkingen maakten deel uit van onze conversatie. Na de uiteindelijke  aanpassing op mijn ticket voor de heenreis kreeg zij mij met moeite aan het verstand gepeuterd dat alle vaarten van Bastia op Savona geannuleerd waren. Dus ook die van onze terugreis.
Ik zal jullie het hele onderhandelingstraject voor de alternatieven van de terugreis besparen maar ik denk dat jullie je er wel iets bij voor kunnen stellen. Als genoegdoening kreeg ik een voucher van €15 voor het ongemak. Deze geste begreep ik meteen. Toen zij mij duidelijk probeerde te maken dat ik €18 bij moest betalen voor de omboeking begreep ik echt niet wat zij bedoelde. Na een stief kwartiertje heb ik mijn tickets en voucher gepakt en onder een Brabants 'Ik vinnet wel mooi zo, houdoe war' afscheid van haar genomen. Zij kwam mij niet meer achterna (waarschijnlijk ook suf geluld en ten einde raad) zodat Janneke en ik een half uur later in de foyer van de ferry aan onze eerste Pietra (Corsicaans bier van kastanjes gemaakt) zaten op kosten van de rederij.
Achteraf maar goed dat ik onbedoeld een classificatie A voor mijn auto had geboekt want anders had het voor de terugreis nog verassende consequenties kunnen hebben. Ik ben benieuwd hoe de rederij dit gaat oplossen voor mensen die wel correct geboekt hebben voor een terugreis op Savona ?

Corsica dus, oftewel 'L'ile Beauté' was voor dit jaar onze zomervakantiebestemming. Uit ervaring van  voorgaande jaren  wist ik dat er niet zo gek veel  forellenwater  in Zuidelijk Europa te vinden is. De meeste rivierbeddingen staan of droog of de temperatuur van het water dat er in staat loopt al gauw naar zo'n 25*C op. Geen echt forellenwater. Rivieren of beken die wel een forellen-bestand hebben liggen vaak in het middel- of hooggebergte maar zijn dan meestal verpacht, in privébezit of er is een visverbod van kracht.
Corsica, een eiland dat bedeeld is met een verschrikkelijk mooie- en indrukwekkende natuur, heeft in haar bergen vele stroompjes met dus wèl  een forellenbestand  en wat nog mooier is; Deze stroompjes mogen meestal gewoon met een 'permis de vacance' bevist worden. De forellen die er voorkomen zijn de 'Trutta Macrostigma'. Een inheemse ondersoort die alleen op Corsica voorkomt en die ik alleen daarom al graag aan mijn palmares van gevangen vissoorten zou toevoegen. Vooraf had ik al via internet contact gehad met een Corsicaanse vliegvisser die mij handige tips en trics had gegeven om deze vissoort met succes te belagen in de zomertijd.  Makkelijk zou het niet worden maar dit ben ik door mijn gemankeerde techniek en manier van vissen wel gewend. Dus wat dat betreft was er niets nieuws onder de zon. Ook op zee schijnt er met de vlieg vis te vangen te zijn, maar dit zou in de zomertijd met de  vele toeristen van 's morgens heel vroeg tot 's avonds heel laat op de stranden, nagenoeg een 'mission impossible' worden,  vertelde hij me.

Eerst even een stukje 'Lonely Planet'. 
Corsica, het geboorte-eiland van Napoleon,  is zo veelzijdig als een geheel continent maar kan zijn. Daarbuiten is het gewoonweg één groot natuurreservaat. De Middellandse zee rondom het eiland is ècht zo helder als kraanwater en azuurblauw als in vele liederen bezongen - en gedichten beschreven wordt. Dit ontlokte Janneke op een gegeven moment de uitspraak; "Tsja hoeveel blauwe zee met witte stranden wil je hebben?" Honderden baaien en baaitjes met parelwitte zandstranden zijn de scheiding tussen zee en land maar ook vele rotsige kliffen, waarop de golven met reusachtig geweld kapot beuken,  lopen uit in zee. Meteen achter de stranden beginnen de indrukwekkend ruige bergen die tot ver over de 2000m boven de zee uitsteken. Al een paar honderd meter uit de kust sta je al van een paar honderd meter hoogte de kustlijn te bewonderen. De bergen op Corsica zorgen er dan ook voor dat er in het najaar en in de winter veel sneeuw en regen valt. Hierdoor stromen er over heel Corsica vele beken en riviertjes die zelfs in de zomer nog stromend water bevatten. Echte bergbeken met stroomversnellingen en watervallen die uitstromen in bekkens en poelen. Afhankelijk van de hoogte kan dit smeltwater ijskoud of heerlijk warm aanvoelen. In de winter wordt er zelfs op verschillende plaatsen geskied en een paar jaar terug hebben wij in juli nog in de sneeuw gewandeld.
Ook op cultureel- en culinair gebied kan Corsica zich meten met vele grote en bekende bestemmingen. Dit eiland kan zonder moeite, met één hand op zijn rug gebonden, de competitie aan met landen als Noorwegen, Schotland, Zwitserland etc. Dit wat betreft ruigheid, dramatiek en betoverend natuurschoon. Noem je hobby of vrijetijdsbesteding en op Corsica kun je dit in optima forma beoefenen. Overigens de bierflessen hebben net zoals in de rest van Frankrijk schroefdoppen, dus je kunt ze met blote hand zo van de fles draaien. Dit vinden ze handig hier op Corsica. Maar met mijn bierconsumptie en zachte- eelt loze therapeutenhandjes geeft deze hobby al na een paar dagen zéér pijnlijke handpalmen. Dus bij deze zijn jullie gewaarschuwd en kun je nooit meer zeggen dat ik onvolkomen in mijn informatie, ben geweest. Zorg als bierliefhebber voor eelt op je handen!!
Gisteren zijn we aangekomen op onze derde camping waar we onze Combi Camp 'klapkar' neergezet hebben. Na Zuid Corsica en dan vooral de omgeving en achterland van Porte Vecchio, Bonifacio en Propriano beleefd te hebben, gaan we nu het gebied tussen Ajaccio en Porte verkennen. Dit doen 'mijn mooiste nachtmerrie' en ik steeds vroeg op de dag omdat de temperatuur in de middag al gauw tot boven de dertig graden oploopt en dan is het gewoonweg lekkerder om aan het strand of in de schaduw te zitten in plaats van zeiknat van het zweet ergens in de natuur of cultuur rond te lopen.
Aldus.
In de driehoek  van Ajaccio/Porto/Corte, misschien wel het mooiste gedeelte van Corsica, deden we op een dag een autoroute, heen door het binnenland en dan langs de kust terug naar de camping.
Na een aantal cols genomen te hebben besloten we in de 'George de Prunelli' bij een waterval(letje) even de inwendige mens te versterken. Corsicaanse worst en – kaas smaken dan heerlijk op een stuk vers stokbrood. Dit allemaal aangeschaft bij één van de neringdoende locals in een klein bergdorpje. Deze kleine zelfstandigen nemen de tijd om je het beste van het beste van hun lokale specialiteiten te verkopen. Dit doen ze pas nadat je als gast van hun eiland, zoveel verschillende zaken hebt mogen proeven dat je al zoveel gegeten hebt en daardoor  bijna geen verdere trek meer hebt in je lunch. En na zo'n enthousiasme koop je toch weer teveel lekkernijen. Maar de ham, kaas en worst smaakt 's avonds bij de borrel echt nog wel kan ik je verzekeren. Ook met die huisgemaakte likeur van ??? wordt er geen druppel gemorst. 
Nadat je lekker hebt zitten eten bij het watervalletje in de rivier ga je als vliegvisser toch even naar de waterkant om te kijken of er misschien wat leven in het water te bespeuren is. En ja hoor, staand op een richel die een paar meter boven het water liep zag ik onder op de bodem van een pool, die een paar meter diep was, vissen zwemmen. (Al had ik de 100.000 kunnen winnen, ik wist totaal niet wat voor vissen het waren). Ik had overigens al twee keer een vruchteloze poging gedaan om een visje te vangen in een riviertje genaamd 'Taravo' en het bloed stroomt dan toch waar het niet gaan kan. Omdat ik altijd wel een hengel en een paar vliegen in de auto heb liggen, was ik in korte tijd klaar om de uitdaging aan te gaan. Dit keer koos ik voor de 'van der Hulst splitcane'. Heerlijk hengeltje maar eigenlijk niet voor dit soort visserij geschikt. Maar goed Kees kennende zal hij me deze misstap zeker niet nadragen.  Een flinke zware tungsten-nymph moest het gaan doen. Werpen hoefde niet en kon trouwens ook niet door de kleine ruimte in de pool en de loodrechte wand achter me. Gewoon vanaf de richel de vlieg naar beneden laten zakken en dan diep, dieper, het diepst wat pilkeren met je vlieg. Beetje de stroming van het water volgen. Dat zou mijn tactiek worden.

"Den dju...." ik kwam niet diep genoeg om bij de vis te komen en de vissen kwamen mijn vlieg niet halen, dus maar twee flinke loodhagels er bij geknepen. De eerste de beste keer dat ik diep genoeg kwam vlogen er een paar vissen naar mijn vlieg. Één er van nam hem in zijn bek en na mijn aanslag had ik dus een vis aan de lijn. Het arme beestje kon geen kant op want de pool was maar zo'n vijf bij tien meter en stroomde via een ondiepe bedding verder. Drillen was mede door de afmetingen van het visje ook niet echt nodig. Ik trok het beestje gewoon richting oppervlakte en daarna zo'n drie meter verder omhoog om hem te naar mij toe te halen. Met droge handen bij een temperatuur van zo'n 25*C onthaakte ik de vis om hem daarna vanaf mijn richel weer terug te dumpen in zijn habitat.
Gelukkig zag ik hem nog terug naar de diepte in het water duiken en ik had nog wel gezien dat het een forel was, en dus een Macrostigma maar echt trots op mijn vangst en de methode waarop was ik niet. Dit had niet echt iets met 'The noble art of flyfishing' te maken, in ieder geval niet in mijn beleving. Maar toch.... Ik heb wel een echte 'Trutta Macrostigma' op de vlieg gevangen en ik denk dat er maar weinig Nederlanders zijn die dit 'gepresteerd' hebben. Een foto heb uit piëteit naar de vis en de dubbele gevoelens aan mijn zijde, niet gemaakt trouwens ik had op dat moment geen camera bij de hand.

DrLivingstone

Zijn er ook mensen die op een andere haven dan Bastia zijn aangekomen? Bijvoorbeeld Ajaccio?

FriedelP

35 jaar geleden hebben wij de boot genomen van Nice naar Ajaccio en terug van Calvi naar Nice. Weet niet meer welke maatschappij dat was. Ik las al wel de kaart voor ons vader, maar regelde nog niet de boten en zo op die leeftijd ;-)

Nice - Ajaccio was toen, kan nu anders zijn, 's morgens erg vroeg (rond 6 uur) inschepen. Het was dacht ik een 7 uur varen. Denk dat we uiteindelijk met het op voorhand aanmelden, inschepen en varen rond 15 uur toekwamen in de haven van ajaccio.

Terug was een nachtboot.

DrLivingstone

Inmiddels zijn we al veel verder en is er een hoop uitgezocht en besloten.
Ondertussen zijn de 4 weken zomervakantie goedgekeurd en is de boot naar Corsica geboekt :J

We vertrekken vanuit Marseille naar Bastia en terug precies andersom :H Waarom Marseille: diverse redenen. Dit komt voor ons het gunstigste uit.
We gaan het eiland met de klok mee rondrijden en willen in totaal 4 campings (in zo'n beetje alle windstreken) aandoen.
De 4 campings zijn reeds uitgezocht en die gaan we z.s.m. reserveren (kan niet op elke camping op Corsica!)
Nu verder met uitzoeken, want: wat willen we allemaal gaan zien en doen.

linda75

leuk!! ik wil zeker nog een keer terug naar Corsica voor de westkust. nu met de vouwwagen zal dat ws sneller gebeuren dan destijds met de caravan. Helaas hebben wij dit jaar maar een kleine 2 weken vakantie daarvoor vind ik Corsica dan net ff te ver. blijft dan weinig tijd over. Ik ben heel benieuwd hoe jullie de westkant ervaren en lees graag je reacties straks...
veel plezier verder met het uitzoeken van de tripjes.. het zal zeker niet tegenvallen

Caroline S

@drlivingstone, wij zijn ons ook aan t orienteren op Corsica voor 2017. Idee is nu met de nachtboot en een bestemming aan de oostkust, zuidelijk. Circa twee weken op Corsica. Welke camping(s) hebben jullie daar geselecteerd als ik vragen mag? Ik vind het nog lastig met de campings....

DrLivingstone

Hallo Caroline, sorry voor de late reactie.
Wij hebben ook een nachtboot geboekt (Corsica Linea) en komen aan in Bastia. Het uitzoeken van de diverse campings heeft erg veel tijd in beslag genomen. De reden hiervoor is divers. Er blijken veel nudisten campings te zijn: die vallen dus af, bij veel andere campings zit geen zwembad (must voor de jongens) en dan zijn er nog veel campings waar je niet kunt reserveren of uitsluitend 14 dagen of langer. Al met al is dit lijstje er uit gekomen:

Onze 1e camping is http://www.ucasone.net/. Deze ligt aan de oostkant ter hoogte van Aléria.
Daarna zakken we af richting Porto-Vecchio en hebben daar 2 campings op het oog (reserveren is hier niet mogelijk! http://www.campinglavetta.com/ of http://camping-palombaggia.corsica/
Vervolgens rijden we door richting Ajaccio en hebben daar camping http://www.camping-prunelli.com/ gereserveerd (althans dat hoop ik: lastige communicatie geweest)
De laatste week zitten we vlak onder Bastia op camping http://www.campingsandamiano.com/

Ik heb alles in een Excelsheet gegoten, omdat het puzzelen is met aantal dagen, kosten, afstanden etc. Maar het is nu aardig compleet.

Caroline S

Dank!

Je hebt een grondige voorbereiding gehad!

Hoe is het bevallen?

DrLivingstone

Fan-tas-tisch  :J
Zal eens kijken of ik wat kan samenvatten binnenkort.

Caroline S

En, komende zomer 2018 weer naar Corsica of dit jaar iets anders?

Laatste vraag: voldeden de campings die je genoemd hebt aan je verwachtigngen, kan je kort nog iets vertellen over je campings?

Groet,
Caroline

Caroline S

O, reisverslag gevonden, ga ik zo even lekker lezen, leuk: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21262.0

Caroline S

Caroline S

Hallo Corsica liefhebbers,

Weer twee avondjes verder inmiddels en een hoop wijzer over de veerboten :-)

Variant 1: Eerst gekeken naar Frankrijk - Bastia en dan vanaf Zuid-corsica weer weg, naar Livorno of Genua (familiebezoek naar plaatsje er tussenin). Dat levert niet veel bruikbaars op.

Variant 2: Toen maar gekeken naar Frankrijk - Bastia en dan ook vanaf Bastia weer weg, naar Livorno of Genua. Maar dat is toch een beetje saai, liever aankomst en vertrek Corsica verschillend.

Variant 3: Vanavond het idee gekregen om het om te draaien: Frankrijk - Zuid-corsica en dan vanaf Bastia weer weg, naar Livorno of Genua. Deze variant gaat het wrs worden.

Vertrek van Toulon naar zuid-corsica levert niets (meer) op. Dus nu vanaf Marseille, nog iets dichterbij ook. Keuze wordt dan naar Propriano of Porte Vecchio.

En dan nu de vraag: iemand hier die de voors en tegens kent van Propriano of Porte Vecchio?
- Beide zijn nachtboten, vertrek 1800 of 1830 (fijn dat de kids nog niet meteen naar bed hoeven!)
- Geen groot kostenverschil, tientjeswerk.
- We denken dat we circa 19 dagen hebben om naar Bastia te gaan.

Groet,
Caroline

Caroline S

Het is (nog) gelukt, afgelopen zaterdag hebben we de boot geboekt!  :>

Voor wie hier ooit terecht komt doordat ie zich aan 't orienteren is, bij deze onze tips:
- op de site corsica-info.nl zie je voorbeeldberekeningen
- de sire aferry vonden wij prettiger dan directferries (omdat je direct de vaartijden ziet in het pulldown menu)
- veel screenshotjes gemaakt tijdens het zoeken en vergelijken
- nog wat voorbeeldberekeningen: wij hebben (in maart pas) gekeken voor marseille - propriano of porte vecchio (nachtboot) en bastia - livorno of Genua (dagboot), voor een auto en aanhanger, in het hoogseizoen, twee volwassenenen en twee kinderen, doordeweekse dagen. Hier kwamen bedragen uit tussen 575 en 652 inclusief hut met raam op de heenreis. Woensdag heen, maandag terug. Nog getest met maandag heen, was direct duurder.
- ' sochtends vroeg vertrekken is voordeliger, maar voor ons niet haalbaar.
- dit alles kost gewoon even tijd om je te verdiepen  :K

Zo, en dan nu op zoek naar de campings!  :)

Groetjes!