Ervaringen Toyota Prius en een vouwwagen / andere lease auto gezocht

Gestart door naish, oktober 23, 2016, 10:09:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naish

Rav4 is inderdaad een suv en helaas is dat geen optie.
Mooie luxe problemen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cadillacfreak

Ik vind die 725 kg wel aan de krappe kant. Ik weet niet hoe zwaar jouw vouwwagen is maar die van ons zeker zwaarder. Je moet ook rekening houden dat die 725 kg is gemeten onder normale omstandigheden, dus niet in hoge bergen met percentage van 12 % of meer. Dan wordt het gewicht natuurlijk een stukken zwaarder. Ik zou naar een auto zoeken die wat meer kan trekken.

Spiegelbeeld

Citaat van: poldertoerist op oktober 25, 2016, 08:44:09 PM
:off
Wat een domme opmerking, of jij een prius mooi of lelijk vind doet er natuurlijk helemaal niet toe. en trouwens.. Ik heb een Multipla gehad, met pijn in mijn hart verkocht en nog altijd kijk ik verliefd als ik zo'n dolfijn tegenkom...  :off

Overigens gaf TS aan dat hij geen suv mocht kiezen. dus valt een Rav4 ook af.

Hoezo domme opmerking? De Multipla wordt in het algemeen beschouwd als de meest lelijke auto ooit, dat is niet alleen mijn eigen mening maar die van velen. Als je in google "lelijkste auto" intikt dan zie je meteen afbeeldingen van dat ding en een top 20 waarin de Multipla trots de lijst aanvoert. De Prius staat 19e in die lijst, maar met het nieuwe model zit een hogere klassering er wel in.

Maarre wel goede ontwikkeling dat er steeds meer hybrides komen die een aanhanger mogen trekken, pech dat de TS niet voor een SUV mag kiezen.

poldertoerist

En dat maakt het dus geen betere of slechtere trekauto.  dat is mijn voornaamste punt.

Adventure Awaits

Spiegelbeeld

Citaat van: poldertoerist op oktober 26, 2016, 02:49:50 PM
En dat maakt het dus geen betere of slechtere trekauto.  dat is mijn voornaamste punt.

Dat heb ik toch nooit beweerd, waar staat dat?
Waarom is de opmerking dan dom?

spikehome

het maximale trek gewicht is niet alleen afhankelijk van wat de motor kan.
maar ook wat de ophanging, chassis, remmen,  motor koeling etc. allemaal aan kunnen.

Theu

Citaat van: spikehome op oktober 26, 2016, 03:57:27 PM
het maximale trek gewicht is niet alleen afhankelijk van wat de motor kan.
maar ook wat de ophanging, chassis, remmen,  motor koeling etc. allemaal aan kunnen.
En of de auto een type goedkeuring heeft voor een trekhaak. Een mooi voorbeeld daarvan is de Ford Mondeo (model 2001-2007) alle types mag een trekhaak onder behalve de ST220. Dat is de sportiefste uitvoering van alle Mondeo's met genoeg vermogen e.d zou je zo denken. Maar in dit geval is het technisch lastig haalbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Paulvh

In de specificaties wordt over 725kg ongeremd gesproken. Prima maar....... hoe zit het met totale gewicht dus 4 volwassen en bagage. Komt ie dan nog mee en idd wat doet ie als je de bergen ingaat. Kortom op basis van de huidige specs zou voor mij geen Prius in aanmerking komen.

DrogeR

Citaat van: Paulvh op oktober 26, 2016, 07:16:30 PM
In de specificaties wordt over 725kg ongeremd gesproken. Prima maar....... hoe zit het met totale gewicht dus 4 volwassen en bagage. Komt ie dan nog mee en idd wat doet ie als je de bergen ingaat. Kortom op basis van de huidige specs zou voor mij geen Prius in aanmerking komen.

Die gedachtengang snap ik niet. De Prius beschikt over een 1.8 liter benzinemotor, met daarbij een extra vermogen door de elektromotor. Ik zie hier genoeg adviezen en ervaringen langskomen van mensen die in een 1.2 of 1.4 liter motor probleemloos bergop komen met de vouwwagen, waarom zou er nu bij de Prius twijfel zijn of bij 4 volwassenen en bagage de trekkracht conform specificaties niet gehaald wordt? Ik zou juist verwachten dat de Prius beter trekt dan vele andere auto's met een relatief kleine motor (maar toch een hogere toelaatbare trekkracht).

Even ter vergelijk: mijn vorige auto was puur benzine, en mocht 1600 kg trekken, mijn huidige hybride mag officieel 750 kg trekken, (en afgezien van wellicht een keer een huur-aanhangwagen naar de plaatselijke stort zal ik er zeker niet meer mee trekken omdat het niet mag) maar heeft, zeker bergop, veel minder moeite met de vouwwagen gehad dan de Camry hiervoor (en die deed het natuurlijk ook al zonder problemen). Ook de variabele transmissie in onder andere de Prius draagt juist bij aan het soepeler rijden met de vouwwagen.

sanderv


CEO

Je hoeft je wagen niet meer terug te keuren, de wet is nu zo dat het gaat om het daadwerkelijke gewicht (behalve bij zware aanhangers waarbij de TTM van de combinatie boven de 3500 kg uitkomt).

Zorg alleen wel dat je met de leasemaatschappij eea schriftelijk afspreekt. Al is het maar om achteraf gezeur te voorkomen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

GJT

Vanaf 2017 geldt er 1 bijtellingstarief en voor de dit jaar op kenteken gezette auto's zijn er voldoende alternatieven met meer trekmarge. Maar als je smaak 'Prius' is.. dat kan..
Los daarvan, de 725 kg zal hij heus kunnen trekken. Ze hebben de CVT anders geprogrammeerd waardoor hij bij een vermogensvraag niet zo achtelijk in de toeren schiet. Het lijkt me dan best een fijne aandrijflijn. Ik zou echter liever meer marge houden ten opzichte van de maximaal toegestane te trekken last.
De 1.8 (Atkinson) van de Prius is geoptimaliseerd voor het 'zuinig zijn' en het motormanagement is afgestemd op de ondersteuning van de elektromotor. Die auto kan ook serieus zuinig gereden worden. Vooral particulieren en een enkele milieubewuste zakelijke rijder doen dit ook. Alleen op cylinderinhoud vergelijken met een traditioneel blok of klein turboblokje kan dus niet zomaar. Er zijn meer factoren bepalend zoals koelvermogen e.d. Bij enkele geknepen wagens (bijv. Ford Mondeo 1.5d (max 400kg  :H) heeft dat consequenties voor het trekgewicht.

naish

De Prius wordt het niet. Ik ken mezelf een beetje maar dan ga ik letten op alles wat mijn gezinsleden gaan meenemen.

Ik ben ook even naar de Mercedes B 180 diesel automaat gaan kijken maar dat is een verdraaid mooie en toch ruime auto.

meeder

De beperking bij de Prius en Auris is voornamelijk ingegeven door de koeling heb ik mij door een Toyota monteur laten vertellen.
De Prius heeft dan wel een 1.8 benzine motor maar dit is een motor die het Atkinson principe benaderd en daardoor relatief weinig vermogen en koppel heeft. Dat gebrek aan koppel wordt opgevangen door de elektromotoren.

spikehome