Probleem nieuwe CCC

Gestart door Jon, juli 04, 2017, 04:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jon

Onderstaand bericht heb ik ook op de site van de CCClub gezet.

Op de terugweg van onze vakantie in Frankrijk verloren wij ter hoogte van Dijon bijna ons reservewiel, het draagframe viel er uit op de zijde waar je het normaal gesproken(tijdens pech) losdraait. Gelukkig gebruikten we toen net een oprit waardoor onze snelheid slechts 70km/uur was, tien seconden daarvoor reden we nog 130. Met die snelheid was de zaak er ongetwijfeld onderuit gerukt met alle gevolgen van dien, je moet er niet aan denken. Ik had nog 2 bahco's achterin liggen en de zaak vastgezet met de moeren van de uitdraaisteunen waardoor we verder konden, maar niet geheel gerustgesteld. De zaak in Boxtel heeft het onderzocht, het is een probleem met de moer die in het frame geperst wordt. Met een blindklinkmoer zou dit niet gebeurd zijn. De zaak is verder met de importeur(Kok) onderzocht en Kok heeft besloten geen terugroepactie te doen, gezien zij dit probleem nog niet gemeld hebben gekregen. Boxtel overweegt nog eventuele vervolgstappen maar vervangt in ieder geval de bevestiging bij elke nieuwe CCC voordat die de deur uitgaat, indien nodig.

Gezien Aart Kok geen verdere stappen onderneemt (begrijp ik niet) adviseer ik elke bezitter van de nieuwe CCC toch even te laten kijken om serieuze ongevallen te voorkomen. Persmoer moet vervangen worden door blindklinkmoer.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Drikusniet

Hoe zit die persmoer er dan in? Of zit er geen borgring oid onder de bout?

Jon

Letterlijk in het chassis geperst, niet zoals bij een blindklinkmoer eromheen.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Wouter168

Das niet mooi heb je wellicht foto's ervan. Ik heb 'm bij AK gekocht en ga bijna op vakantie.

Jon

Citaat van: Wouter168 op juli 04, 2017, 07:49:41 PM
Das niet mooi heb je wellicht foto's ervan. Ik heb 'm bij AK gekocht en ga bijna op vakantie.

Betreft de combi camp country, ik zie dat jij een anders type klapper hebt?
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Drikusniet

Ik begrijp dat hij erin is geperst. Maar in principe is dat sterker dan een blindklinkmoer. En als de constructie goed is, dan zou het geen probleem moeten vormen. Dus vraag ik mij af hoe die bout los kan komen. Want volgens mij zit daar het probleem, of de moer zou er op de kop in moeten zitten, maar dat mag sowieso niet.
Heb je een foto?

Wouter168

Citaat van: Jon op juli 04, 2017, 08:39:53 PM
Betreft de combi camp country, ik zie dat jij een anders type klapper hebt?
excuus profiel nog niet aangepast, dank maar nu wel

Jon

Citaat van: Drikusniet op juli 04, 2017, 11:09:34 PM
Ik begrijp dat hij erin is geperst. Maar in principe is dat sterker dan een blindklinkmoer. En als de constructie goed is, dan zou het geen probleem moeten vormen. Dus vraag ik mij af hoe die bout los kan komen. Want volgens mij zit daar het probleem, of de moer zou er op de kop in moeten zitten, maar dat mag sowieso niet.
Heb je een foto?

Toen we de situatie ter plekke bekeken hing de bout(met knop) er half uit met de moer erop, de kraag in de richting van de knop. Dus sluit ik niet geheel uit dat die moer er verkeerd om ingezeten heeft. Overigens vraag ik me af of de bewering dat een persmoer beter zou zijn wel klopt, maar ik ben dan ook technisch niet bijzonder begaafd;-). Een foto heb ik niet, ik had daar op de A6 bij 36 graden wel wat anders aan mijn hoofd....
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Drikusniet

Begrijp ik dat je dan geen foto maakt, ging me meer om de situatie nu. Want ik kan het me nu niet voorstellen hoe het eruit ziet. Dat een persmoer sterker is, heeft puur met de materiaal-eigenschappen te maken, maar een constructie is zo sterk als de zwakste schakel.

Bloemkool

Dit zit aan de binnenzijde van de chassisbalk. Aan de andere kant zit de reservewiel beugel met vleugelbour


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bloemkool

Als de persmoer niet goed geperst is kan je inderdaad de reservewiel beugel verliezen onderweg. Ik zal er een extra m8 moer op de bout draaien, achter het chassis en even wachten of er alsnog een actie gaat komen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bloemkool

Ik denk dat het voorlopig maar een tyrap wordt waarmee de beugel aan het chassis wordt vast gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

muis

Ik zou het ook melden bij Aart Kok

Jerome

Citaat van: Bloemkool op juli 06, 2017, 06:15:28 PM
Ik denk dat het voorlopig maar een tyrap wordt waarmee de beugel aan het chassis wordt vast gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een tyrap vind ik geen aanrader. Dat is goed om even de snelweg af te komen.
Een extra moer daarentegen is een solide oplossing.

Drikusniet

Als ik dit zo bekijk, is dit sowieso geen foolproof constructie. Ik mis de borging van de bout. Ik zou een gat door de bout boren en een borgpen daardoor.