10 inch naar 13 inch

Gestart door steef, juli 03, 2018, 09:12:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

Citaat van: steef op september 16, 2018, 04:48:11 PM
Als ik het goed heb dan heb ik diagonaal banden eronder zitten uit 2015.

Banden worden warm maar kan ze nog wel aanraken. Mijn autobanden blijven redelijk koel. Ik denk dat het maar op 10 inch velgen blijft want heb nog nergens gelezen van 10 inch naar 13 inch swaps.

Zet er maar eens eerst gewone radiaalbanden onder. Falken of Maxxis trailermaxx of zo. Diagonaalbanden lopen altijd warm, snap niet dat die dingen überhaupt nog verkocht (mogen) worden.

Theu

+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

steef

Heeft er iemand enig idee voor welke maat band ik moet kijken om naar 13 inch te gaan ipv de standaard 10 inch 5.20/ 5.00?

Theu

Als je wielen in de wielkast vallen dan moet je daar rekening mee houden dat je geen te brede banden kunt monteren omdat er wellicht te weinig ruimte is tussen de wielkast en de remtrommel.
Ik denk dat 145/70-13 wel moet passen. Maar anders even informeren bij de dealer wat zij monteren.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

sanderv

Citaat van: steef op mei 01, 2019, 10:52:32 PM
Heeft er iemand enig idee voor welke maat band ik moet kijken om naar 13 inch te gaan ipv de standaard 10 inch 5.20/ 5.00?

Maar je hebt nog steeds geen 145 80 r10 radiaal geprobeerd?  loadindex 69, snelheidscodering S (180 km/h)?.

steef

Eerlijk gezegd nog niet, maar ben beetje huiverig in 10 inch banden die veel moeten lijden  :X

Theu

Als je radiaal bandjes neemt hoeft dat niet. Kijk maar naar de Mini van weleer. Die rijden ook rond op 10".


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

sanderv

Citaat van: steef op mei 02, 2019, 12:29:50 PM
Eerlijk gezegd nog niet, maar ben beetje huiverig in 10 inch banden die veel moeten lijden  :X

Dat begrijp ik. Maar de overgang diagonaal naar radiaal is veel groter dan de overgang van 10 naar 12 of 13 inch. Sterker, in 13 inch zul je naar banden met dezelfde breedte, maar een lagere wang moeten overstappen. En inderdaad, mini coopertjes beulden hun bandjes heel wat harder af dan een vouwwagen ooit zal doen. Onze falken 145 r10 onder onze camplet met 550kg bij 110 km/h blijft koel tot lauw in de zomer. De achterbanden van de auto (195 65 15) lopen veel warmer.

sanderv

Tweede punt: de meeste 10 inch velgen hebben een ET waarde 0 of zelfs negatief. Het hart van de naaf ligt dan precies in het midden van het velgbed of staat verder naar binnen (oftewel, de wielen staan een stukje naar buiten). Voor 13 inch is ET 0 zeldzaam. Voor 13 inch is dat tamelijk zeldzaam,  de meeste autowegen hebben een (positieve) et waarde van 30 of hoger. Het naafhart staat dan 30mm uit het midden van het velgbed, naar buiten toe. Oftewel, de banden komen 30 mm naar binnen te staan. Dan loopt het snel aan in de binnenkant van de wielkasten.

Het bestaat wel:

https://www.aanhangwagendirect.nl/losse-velg-4jx13h-steek-4x100-et0.html

steef

Heb nu uiteindelijk bij onze lokale bandenboer 145/80/10 besteld van het merk Maxxis.

Theu

Kijk goed bezig!!


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

sanderv

Citaat van: steef op mei 05, 2019, 10:28:40 PM
Heb nu uiteindelijk bij onze lokale bandenboer 145/80/10 besteld van het merk Maxxis.

Ben benieuwd naar je ervaringen.