Koelbox in keuken Alpha

Gestart door Meinke Schouten, augustus 14, 2018, 04:28:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Meinke Schouten

We zijn net terug van onze eerste kampeervakantie met de Trigano Alpha. Hij is op veel fronten prima bevallen. We moesten wel wennen aan het feit dat hij langer en zwaarder is dan de Odyssee. Een keer hadden we niet genoeg knobbeldruk. Toen hebben we zoveel mogelijk gewicht naar voren geplaatst en de koelbox naar de auto. Lukt het om een volle koelbox in de keuken te houden en toch voldoende knobbeldruk? Hebben jullie daar nog tips voor?

wijnand

In de disselbak van onze Alpha staat de gasfles (BP light 5kg), de watertank en een hoop andere spullen (waaronder een vrij zware zak met verschillende soorten haringen, de elektrakabels met verloopstukken, de flessen vloeistof voor de portapotti). De kogeldruk zit dan al rond de 40kg (met goed gevulde koelbox). De kogeldruk regel ik verder door de watertank volledig te vullen (9 liter = 9kg) en deze vakantie had ik ook een jerrycan met 5 liter koelvloeistof voor onze auto meegenomen. Daardoor ging de kogeldruk over de 50 kg en dan merk je niet dat 'ie er achter hangt. Mocht je nog niet aan het gewicht komen dan helpt het ook door wat volle frisdrank/waterflessen in de disselbak te zetten.

Wanderer200

De Alpha heeft toch standaard een disselbak? Zo niet dan zou ik die eventueel nog aanschaffen. Door wat zwaardere spullen in de disselbak te plaatsen kun je gemakkelijk de kogeldruk verhogen.

Wij hebben een Odyssee met keuken en disselbak en mijn kogeldruk is 95kg dat rijd zo stabiel als wat.

Meinke Schouten

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp hieruit dat een hoge kogeldruk niet vanzelfsprekend is. Daar moeten we dus wel ons best voor doen: alleen de zware spullen voorin leggen is niet voldoende. Bij onze oude Odyssee kwamen we daar wel mee weg, maar toen hadden we ook geen zware koelbox in de keuken hangen.

wijnand

Klopt, je moet er wel aandacht aan besteden. Overigens wordt het gewicht van de keuken ook deels gecompenseerd doordat bij de Alpha de as wat verder naar achter staat. Dat helpt ook mee voor de kogeldruk. Ik zou proefondervindelijk vaststellen wat bij jullie combinatie de beste kogeldruk is. Voor ons is tussen 50-60kg prima, de net genoemde 95kg is ook goed maar wel aan de hoge kant. Zeker als de kofferbak van de auto ook volgepakt wordt. De auto kan dan flink gaan doorhangen wat de stabiliteit ook niet ten goede komt.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Wanderer200

Hangt natuurlijk van de auto af, bij de meeste auto's vind je de toegestane kogeldruk op een sticker in je kofferbak (deksel).

Als een auto maar 50kg kogeldruk mag hebben dan moet je niet op 95kg gaan zitten.

Onze auto mag 95kg hebben en mijn ervaring is dat je daar dan het beste bij in de buurt kunt gaan zitten. Mijn kofferbak stouw ik ook vol, auto zakt iets in maar ziet er zeker niet uit alsof hij gaat opstijgen.