Op meerdere plaatsen stroom

Gestart door Biers, februari 03, 2019, 09:02:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Biers

Ik heb een vraag over hoe andere campeerders het geregeld hebben om op meerdere plaatsen in de vouwwagen stroompunten te krijgen.

Wat ikzelf voor ogen heb is het volgende.
Het liefst heb ik alles achter 1 zekering. Is het een idee om een vouwwagen unit met zekering te gebruiken en daar weer 3 camping stekkerdozen op aan te sluiten ? Ik zal dan van de 3 stekkerdozen de CEE stekker af moeten halen.

OhPeeCee

In de keuken zit een blok met aardlekschakelaar en zekeringen. Van daaruit twee stroompunten, contactdozen, op het keuken blad. Van daaruit een verdeel blok, met twee USB poorten, ide wagentent in. Op dat verdeelbord in de wagentent zit wat verlichting enzo. Niets overdreven.
Kan begrijpen dat als er jeugd mee is met dat je spelcomputers en mobiele telefoons wil laden. Oplossing is laders met meerdere USB aansluitingen.
Blok wat in het keukenblok zit voedt alleen de koelkast en de twee contact dozen op keukenblad.
Keuken is de keuken van een Cocoon Aero op MTT frame.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

skidak

Wij hebben in de disselbak een aardlek/zekering automaat
Deze: https://www.dewitschijndel.nl/crusader-installatiekast-230-volt-met-aardlek-en-zekeringautomaat/?gclid=EAIaIQobChMIq_Ktpuig4AIVBed3Ch1g3AuKEAQYAyABEgJwXfD_BwE

Vanuit de disselbak gaat er een dikke kabel naar het slaapgedeelte van onze Jamet Louisiana.
In het bankje dat haaks op de bedden staat heb ik 4 stopcontacten geplaatst waarvan er 2 geschakeld zijn. Zo kan ik vanuit mijn bed de lichten in de voortent en luifel uitdoen.
De 2 niet geschakelde stopcontacten zijn beiden ook voorzien van USB aansluitingen.
Zoals deze: https://www.allekabels.nl/stopcontact/1259/1375809/inbouw-stopcontact-met-usb.html?gclid=EAIaIQobChMIrcKH6umg4AIV1eJ3Ch01IgiqEAQYAyABEgJpq_D_BwE

Voor de koelkast heb ik een verlengsnoer dat op één van de ongeschakelde stopcontacten is aangesloten. Werkt als een malle ;-)

Zodra de klapper weer van stal is, zal ik (indien gewenst) wel wat foto's maken en plaatsen.

Succes!
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

Biers

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik zie dat de installatiekasten en vouwwagen units voorzien zijn van een 10A zekering. Heeft dit wel zin wanneer je van de camping maar 4, 6 of 8A krijgt ?  De zekering van de camping zal er dan nog steeds als eerste uitgaan en dat wil ik nou net niet.

OhPeeCee

Beetje rekenen dus, hoeveel wattage totaal en het voltage. W=V*A. Spaarlampen scheel ook al. Waterkoker van max 750 watt. Enz. Zekering bij de campingkast sprongt er ook uit met slecht onderhoud en meerdere aansluiting op 1 zekering. Aardlekschakelaar is voor mijn gevoel belangrijker.

JanJD

Citaat van: Biers op februari 04, 2019, 06:49:15 AM
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik zie dat de installatiekasten en vouwwagen units voorzien zijn van een 10A zekering. Heeft dit wel zin wanneer je van de camping maar 4, 6 of 8A krijgt ?  De zekering van de camping zal er dan nog steeds als eerste uitgaan en dat wil ik nou net niet.

De overstroom beveiliging is niet primair bedoeld om dit soort problemen te vermijden, de primaire functie is de installatie heel te houden; in normale huizen zitten bijvoorbeeld 16Ampere groepen en de installatie is ook zodanig ontworpen dat de beveiliging aanspreekt voordat er schade aan de installatie is. In caravans is de maximale stroom (en de dimensionering van de installatie) meestal wat lager.
Niets vervangt gewoon gezond verstand, het beste kan je gewoon nadenken welke verbruikers op de aangeboden camping aansluiting passen en hier je gedrag op aanpassen... Maar een foutje zit in een klein hoekje, het vergeten eerst de kachel uit te voordat de waterkoker aangezet wordt kan zo maar een wandeling en (soms lastig) gesprek met de camping beheerder opleveren ;-)
De maximale stroom kan per camping verschillen, je zoekt dus eigenlijk iets dat je in kan stellen. Er zijn producten in de markt die stroombegrenzing als primaire functie hebben en aanvullend aan de overstroombeveiliging gebruikt kunnen worden (ter voorkoming dat de beveiliging bij gebruikers fouten zoals teveel apparaten aanzetten aanspreekt). De Energy-Master Fuse Protector of Watt Controller zijn zulke producten, zie bijvoorbeeld:  https://www.kampeermagazine.nl/stroomverbruik-op-de-camping/
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

fam smits 2

ik heb een vraag een aardlekschakelaar in huis geloof ik zeker in .
maar een aardlekschakelaar los in de vouwwagen hoe werk die?
kan iemand dat uitleggen?

peter123456

beetje in jip en janneketaal:
een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom er doorheen, als er bv 1 ampere doorloopt moet dat erin en eruit gemeten worden.
als daar meer dan 0,003 ampere verschil in zit schakelt de stroom uit.
met andere woorden als er ergens stroom lekt wordt dat gemeten en afgeschakeld.
( zelfs zonder aarde in het systeem..)
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Hemertje

Citaat van: peter123456 op februari 10, 2019, 01:02:21 PM
beetje in jip en janneketaal:
een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom er doorheen, als er bv 1 ampere doorloopt moet dat erin en eruit gemeten worden.
als daar meer dan 0,003 ampere verschil in zit schakelt de stroom uit.
met andere woorden als er ergens stroom lekt wordt dat gemeten en afgeschakeld.
( zelfs zonder aarde in het systeem..)

30mA bedraagt 0,03A ipv 0,003A ;)
verder hoort deze al bij een 12-15mA te schakelen, de 30mA bedraagt de uiterste waarde waarbij deze bij een foutstroom hoort te schakelen

videootje werking :

https://www.youtube.com/watch?v=FK2rYyEYLDk

peter123456

I: bedankt voor de correctie en aanvulling, het gaat om het principe,
geeft toch weer wat zekerheid met betrekking op de veiligheid bij gebruik van elektriciteit.

mijn destijds 3 jarige dochter vond het nodig om een schroefje dat papa had laten vallen in het stopcontact te steken,
resultaat geen stroom meer in huis en een huilende geschrokken dochter, die alleen  snikkend zei:
Papa, het stopcontact BIJT!!!  :H :H :H

Theu

Ja dat bijt echt heel venijnig! :-))

Hemertje

Citaat van: Theu op februari 12, 2019, 11:25:18 PM
Ja dat bijt echt heel venijnig! :-))

wie is er niet groot mee geworden  :)

Biers

Ik neem aan dat de aarde via die van de camping loopt en je niet zelf een pin hoeft te slaan ?

Zijn de kasten bij alle campings voorzien van aarde ?

peter123456

klopt, aarde van de camping-aansluiting

Ron73

Citaat van: OhPeeCee op februari 03, 2019, 09:10:28 PM
In de keuken zit een blok met aardlekschakelaar en zekeringen. Van daaruit twee stroompunten, contactdozen, op het keuken blad. Van daaruit een verdeel blok, met twee USB poorten, ide wagentent in. Op dat verdeelbord in de wagentent zit wat verlichting enzo. Niets overdreven.
Kan begrijpen dat als er jeugd mee is met dat je spelcomputers en mobiele telefoons wil laden. Oplossing is laders met meerdere USB aansluitingen.
Blok wat in het keukenblok zit voedt alleen de koelkast en de twee contact dozen op keukenblad.
Keuken is de keuken van een Cocoon Aero op MTT frame.

Misschien een domme vraag maar waarom een zekeringautomaat inbouwen? De stroompunten op de camping hebben dit toch ook al? Of toch niet? Is het vanwege veiligheid? Thx

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk