Rijden met fietsendrager op disselhulpstuk

Gestart door Paul1978, april 27, 2019, 04:05:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul1978

Hallo,

Net een Aart Kok Kavango Game Drive gekocht en op de dissel een hulpstuk laten plaatsen waar een fietsendrager op kan die ik dan ook op de trekhaak kan bevestigen. Nu vind ik het hulpstuk erg hoog en als ik een fietsendrager erop ga zetten heb ik het idee dat de fietsen dan erg ver boven de vouwwagen zullen uitsteken. Ik heb nog geen losse drager aangeschaft dus heb deze setup nog niet getest. Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie? Hoe rijdt dit? Is vaste dragen zoals een Thule Caravan Light een betere optie? Ik ben van plan om 2 stadsfietsen te vervoeren.

sevenup

Het deel met kogel zit volgens mij met bouten vast toch?
Loshalen, 1 gat erboven boren op dezelfde afstand als de bestaande 2 en hij kan wat lager.

Lars

Ik gebruik een oude twinny load op nóg grotere hoogte (die had mijn vader nog liggen), dat rijdt prima. Ik heb wel een andere bevestiging aan de dissel. De beugels die jij ook gebruikt vertrouwde ik niet echt.

KampeerFan

Wat voor drager ga je monteren?

Een knikdrager meteen op de koppeling gaat i.d. vrij hoog uitkomen.

Een dubbele fietsdrager die je achterop de auto ook gebruikt met verlichting komt wel aardig mooi uit zo te zien. Maar deze zijn ontzettend zwaar en erg negatief voor de kogeldruk.

Maar waarom niet gekozen voor een normale disseldrager? Deze zijn veel lichter en erg stabiel.

https://www.obelink.nl/technische-accessoires/fietsendragers/fietsendrager-dissel.html

KampeerFan

@ die beugels zijn gewoon veilig hoor.

Heb je voor die beugels in het chassis geboord voor gaten Lars? Want volgens mij mag dat beslist niet..

Lars

Nee hoor ik heb gebruik gemaakt van de gaten die er al in zaten voor de disselbak.

KampeerFan

Citaat van: Lars op april 27, 2019, 07:49:45 PM
Nee hoor ik heb gebruik gemaakt van de gaten die er al in zaten voor de disselbak.

👍🏻

Paul1978

Citaat van: KampeerFan op april 27, 2019, 07:30:38 PM
Wat voor drager ga je monteren?

Een knikdrager meteen op de koppeling gaat i.d. vrij hoog uitkomen.

Een dubbele fietsdrager die je achterop de auto ook gebruikt met verlichting komt wel aardig mooi uit zo te zien. Maar deze zijn ontzettend zwaar en erg negatief voor de kogeldruk.

Maar waarom niet gekozen voor een normale disseldrager? Deze zijn veel lichter en erg stabiel.

https://www.obelink.nl/technische-accessoires/fietsendragers/fietsendrager-dissel.html

Ik neig naar een Thule Velo Compact voor 2 fietsen. De drager is 14kg en 2 fietsen samen 30kg. Dit op een Renault Clio Estate met een max kogeldruk van 60kg

KampeerFan

Dat is wel 1 van de lichtere, maar inclusief de hulpkogel ga je dan al snel richting 50 kg. Plus het gewicht voor de as van de wagenbak. Ik denk dat je met een officiële disseldrager veel beter was uitgekomen voor je disseldruk, met 60 kg heb je weinig marge. Of eventueel een imperiaal op de wagen met fietsdragers?

Paul1978

Citaat van: KampeerFan op april 27, 2019, 09:37:47 PM
Dat is wel 1 van de lichtere, maar inclusief de hulpkogel ga je dan al snel richting 50 kg. Plus het gewicht voor de as van de wagenbak. Ik denk dat je met een officiële disseldrager veel beter was uitgekomen voor je disseldruk, met 60 kg heb je weinig marge. Of eventueel een imperiaal op de wagen met fietsdragers?

Oo dan is het beter om bijvoorbeeld een Thule Caravan Light te monteren.

Jeronimo

Citaat van: Paul1978 op april 28, 2019, 06:12:51 AM
Oo dan is het beter om bijvoorbeeld een Thule Caravan Light te monteren.

Dat is een beter plan ja! Ik wilde ons Thule fietsenrek op het zelfde hulpstuk monteren maar dan op een Campooz. Maar de kogeldruk werd echt veel te hoog. Nu een Thule Caravan Superb gemonteerd, daar zouden 3 fietsen op moeten kunnen maar helaas gaat dat niet lukken met fietsen met derrailleurs want daarvor zitten de goten te dicht bij elkaar.
Kogelduk met 2 fietsen is nu 65kg, dus ruim onder de maximum 75kg
Die-hard mooi-weer-kampeerder